Nekromanti Bärbar dator?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Bärbar dator? Vård!

Troberg said:
krank said:
solvebring said:
Tips på bra, stabila programvaror och tillvägagångssätt för detta?
Clonezilla. Öppet, fritt, och det finns tusen guider på nätet.
+1
Vi kan också konstatera att om ingen bra guide hittas så finns det uppenbarligen minst två här som säkert kan ge en så-enkelt-som-möjligt-guide till det hela.

solvebring

Superhero
Re: Bärbar dator? Vård!

krank said:
Troberg said:
krank said:
solvebring said:
Tips på bra, stabila programvaror och tillvägagångssätt för detta?
Clonezilla. Öppet, fritt, och det finns tusen guider på nätet.
+1
Vi kan också konstatera att om ingen bra guide hittas så finns det uppenbarligen minst två här som säkert kan ge en så-enkelt-som-möjligt-guide till det hela.
Bra! :gremsmile:

solvebring

Superhero
Re: Bärbar dator? Clonezilla

Jag funderar lite på det här med att spara avbilden ...

Hur mycket utrymme behövs, på ett ungefär?

Vad för slags enheter duger?

... Har annars ett 16GB (14,8) USB-minne som numera verkar agera som en disk (det blev inte sig själv igen efter jag använde det som boot-redskap för Ubuntu) och jag sumpade det genom att formatera hela skiten för att "återställa" det. Är numera alltså en "disk" a la NTFS (fastän det konstigt nog behållt modellnamn och tillverkare i Egenskaper). Går det bra att spara till det?

Troberg

Sinister eater

solvebring said:

... Har annars ett 16GB (14,8) USB-minne som numera verkar agera som en disk (det blev inte sig själv igen efter jag använde det som boot-redskap för Ubuntu) och jag sumpade det genom att formatera hela skiten för att "återställa" det. Är numera alltså en "disk" a la NTFS (fastän det konstigt nog behållt modellnamn och tillverkare i Egenskaper). Går det bra att spara till det?
Borde gå bra att använda, om det är stort nog.

Formatera det som FAT32 så ska det funka problemfritt i alla miljöer också.

solvebring

Superhero

Troberg said:
solvebring said:

Borde gå bra att använda, om det är stort nog.

Formatera det som FAT32 så ska det funka problemfritt i alla miljöer också.
Fast är det inte så att FAT32 bara kan ta filer på max 4GB?

krank

solvebring said:
Clonezilla delar upp din image i flera mindre filer. FAT32 funkar utmärkt.

solvebring

Superhero

krank said:
solvebring said:
Okej, good to know. Läste dock nyss i en guide att man rekommenderas att använda en disk vars utrymme som minst motsvarar den mängd data man vill avbilda. Jag behöver alltså använda min externa disk ... Frågan är då: måste enheten i fråga vara tom eller kan man lägga en sådan avbild på vilken ledig plats som helst som passar utrymmeskravet?

krank

solvebring said:
krank said:
solvebring said:
Okej, good to know. Läste dock nyss i en guide att man rekommenderas att använda en disk vars utrymme som minst motsvarar den mängd data man vill avbilda. Jag behöver alltså använda min externa disk ... Frågan är då: måste enheten i fråga vara tom eller kan man lägga en sådan avbild på vilken ledig plats som helst som passar utrymmeskravet?
Vilken ledig plats som helst. Det går visserligen att "klona" en hel hårddisk eller en hel partition (disk-to-disk), men det är lika enkelt att bara göra en backup i form av att man sparar saker som filer (disk-to-files), och de filerna kan ligga varsomhelst. Dock inte i en mapp med mellanslag i. Och jag rekommenderar definitivt inte att man skapar sånt på en NTFS-disk, eftersom Linux' NTFS-stöd fortfarande är... lite sådär. Fungerande, men inget att lita på. Och Clonezilla körs i linux.

solvebring

Superhero

krank said:
solvebring said:
krank said:
solvebring said:
Vilken ledig plats som helst. Det går visserligen att "klona" en hel hårddisk eller en hel partition (disk-to-disk), men det är lika enkelt att bara göra en backup i form av att man sparar saker som filer (disk-to-files), och de filerna kan ligga varsomhelst. Dock inte i en mapp med mellanslag i. Och jag rekommenderar definitivt inte att man skapar sånt på en NTFS-disk, eftersom Linux' NTFS-stöd fortfarande är... lite sådär. Fungerande, men inget att lita på. Och Clonezilla körs i linux.
Aha, okej. Hm ... Vad ska jag göra då, tro? Min externa är NTFS. ... Partionera den?

solvebring

Superhero

solvebring said:
krank said:
Aha, okej. Hm ... Vad ska jag göra då, tro? Min externa är NTFS. ... Partionera den?
Datorn hämtad! Nu ska "jag" bara försöka lösa det här så att ja kan börja använda den sen. :gremsmile:

solvebring

Superhero

Ironi.com ... Jag startar datorn och så fort jag justerat OS:et dyker ett vackert fönster upp och säger: "Howdy dumbass!Du borde skapa en system recovery image. Vill du göra det?" Ja, ffs. :)

Troberg

Sinister eater
slanfan said:
Bump!

Jag går i dataköpartankar, mindes denna tråden och tänkte bara kolla hur experterna ställer sig till den här prylen: http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-4000-4999/asus-k53sk-sx004v.html

Jag är ingen krävande användare, men vill kunna surfa, youtuba och kanske spela lite spel. Typ Oblivion och MS-röj.
Jag har storebror till den maskinen, och det är, som det mesta ASUS gör, jäkligt fina maskiner. Jag vågar inte ha en åsikt om den är en spelmaskin eller inte, men det är en solid maskin.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Den har ingen HDMI-port?

För mig hade det nog stått på önskelistan. Förr eller senare vill man spela något spel eller se någon film från datorn.

slanfan

Hero
Det känns inte som ett problem för mig då jag ej äger en TV. Men, jag kanske missar något annat skäl till en sådan?

Möller

Hubert Hortlax
wilper said:
Den har ingen HDMI-port?

För mig hade det nog stått på önskelistan. Förr eller senare vill man spela något spel eller se någon film från datorn.
Hm. Under Operating System står det HDMI: ja. Lite märkligt.

Kollar vi dock på Webhallen så ska den tydligen ha HDMI.

_____

I övrigt tycker okunniga jag att det verkar vara en schysst dator. ASUS är generellt bra på att bygga. En i7a, hyfsat med RAM och ett hyfsat grafikkort borde ta en ganska långt i spelväg.

krank

Jag har en lillebror, U36S, som jag är mäkta nöjd med. Den kanske inte fixar den allra fläskigaste grafiken, men jag har kunnat spela i stort sett allt jag kastat mot den.

Tycker den där ser bra ut. ASUS bygger bra grejer; till skillnad från många av konkurrenterna verkar de faktiskt bry sig om saker som kylning...

Hårddisken ser ut att vara ganska långsam, men det kan man kanske överleva.

slanfan

Hero
Att hårddisken är "ganska långsam" känns helt ok. En sten med ett fastlimmat ciggpaket har högre prestanda än min nuvarande burk.