Ska man spela caster tycker jag att warlock och sorcerer är minst system (de har minst spells att hålla reda på).
warlock är den klass som passar minst in i DnD. Tänk på klassen är ett samarbete med DM som spelar din patron. Det blir roligare om din patron är aktiv och kommunicerar med warlocken.
Jag spelar en cthulhu-warlock och den är inte så mäktig (men rolig).
Cthulhu-förmågan Awakened Mind är jättefånig och jag tror att WotC själva insett det, för senare raser/klasser är betydigt mäktigare.
Original PHB Awakende Mind:
Starting at 1st level, your alien knowledge gives you the ability to touch the minds of other creatures. You can telepathically speak to any creature you can see within 30 feet of you. You don't need to share a language with the creature for it to understand your telepathic utterances, but the creature must be able to understand at least one language.
Senare UA Thri-Kreen:
You have the magical ability to communicate mentally with any number of willing creatures you can see within 120 feet of you. A contacted creature doesn’t need to share a language with you, but it must be able to understand at least one language. Your telepathic link to a creature is broken if you and the creature move more than 120 feet apart, if either of you is incapacitated, or if either of you mentally breaks the contact (no action required).
Kolla med DM om du iaf får ändra "speak" (envägs sänd) till communicate (tvåvägs-telepati).
Jag valde pact of the chain och imp som familiar.
Vi gjorde så att DM spelar impen, på det sättet blir impen som en NPC i gruppen som alla kan kommunicera med - det är mycket roligare än om man själv kontrollerar sin familiar.
Normalt är telepathic range för familiars 100 feet.
Men i MM finns en ruta om imps som familiars och där står det att just imps kan kommunicera på ett avstånd av 1 mile.
Dessutom: tar du invocation devil's sight kan både du och din imp se i magiskt mörker, sedan kastar du spell darkness på ett mynt som din imp flyger runt med - sedan börjar det roliga.
Jag spelar en feg "manipulator" som försöker undvika att slåss till varje pris.
Jag tog background charalatan och kan förklä mig och lura folk.
Kombinerar man det med eldritch invocation Mask of many faces kan man ha hur kul som helst.