"Vi spelar Pathfinder just nu så gillar du verkligen inte fantasy är det här inte gruppen för dig. Försök hitta en grupp via Rollspel.nu eller DMF istället."
Jag utgick i trådstarten från att man introducerade någon till en existerande kampanj eftersom "Vad ska vi spela så att alla är nöjda?" är sin helt egna tråd.
"Men jag tycker ju att det här ni gör verkar jätteroligt och vill gärna testa! Om ni säger 'fantasy' så provar jag fantasy men jag är väldigt dålig på det!"
"Men jag tycker ju att det här ni gör verkar jätteroligt och vill gärna testa! Om ni säger 'fantasy' så provar jag fantasy men jag är väldigt dålig på det!"
Vico: Dåligt svar! Vad händer på ett konvent när någon förstagångslirare kommer? Får de inte vara med och spela om de inte bjudit dig på middag innan? Svaret på frågan är väl något som berättar för oss om din person och din syn på spel och nybörjare snarare än att peka ut det allra självklaraste?
Va fan, jag får inte editera min kommentar, knasforum!
Vico: Dåligt svar! Vad händer på ett konvent när någon förstagångslirare kommer? Får de inte vara med och spela om de inte bjudit dig på middag innan? Svaret på frågan är väl något som berättar för oss om din person och din syn på spel och nybörjare snarare än att peka ut det allra självklaraste?
Jag ser ett problem med trådens frågeställning - rollspel är ett så brett område att ALLA har olika åsikter.
Det är ungefär som att säga: "vilket dator/videospel skulle du rekommendera till någon som aldrig spelat videospel?"
Meh, det finns ju en miljon dator/videospel (nej det är ingen överdrift, det finns garanterat en miljon olika dator/videospel idag) och att bara rekommendera ett av dem till en nybörjare är idioti.
Ja det finns bra dator/videospel - men det är en jämrans skillnad på datorrollspel, strategispel, plattformspel, simuleringsspel, o.s.v.
Samma sak med rollspel.
Att tro att personer som spelar PF, Vampire, CoC, FATE och EON skulle rekommendera samma sak är ren idioti.
Jag tänker inte skälla på God34 för att han skapat en dålig frågeställning - däremot undrar hur ni andra tänker om ni tror att det finns en absolut sanning och att en nybörjare ska spela samma sorts rollperson i alla rollspel?
Och nej, jag skäller fortfarande inte på någon, jag ställer bara en stilla fråga.
(eftersom tråden just nu inte verkar handla om vilken roll en nybörjare ska spela, utan vilket rollspel som ska spelas)
God45 said:
Det var INTE meningen att prata om vilket rollspel de skulle spela. Och jag är fullt villig att erkänna att jag utgick från fantasy rollspel i still med D&D.
Sedan är God34 en helt annan kille. Jag måste stiga 9 platser i hierarkin innan jag är God34. Det är som druider i AD&D, vi måste anfalla varandra med arga grizzlybjörnar för att avgöra vem som är starkast.
Jag ser ett problem med trådens frågeställning - rollspel är ett så brett område att ALLA har olika åsikter.
Det är ungefär som att säga: "vilket dator/videospel skulle du rekommendera till någon som aldrig spelat videospel?"
Meh, det finns ju en miljon dator/videospel (nej det är ingen överdrift, det finns garanterat en miljon olika dator/videospel idag) och att bara rekommendera ett av dem till en nybörjare är idioti.
Ja det finns bra dator/videospel - men det är en jämrans skillnad på datorrollspel, strategispel, plattformspel, simuleringsspel, o.s.v.
Samma sak med rollspel.
Att tro att personer som spelar PF, Vampire, CoC, FATE och EON skulle rekommendera samma sak är ren idioti.
Jag tänker inte skälla på God34 för att han skapat en dålig frågeställning - däremot undrar hur ni andra tänker om ni tror att det finns en absolut sanning och att en nybörjare ska spela samma sorts rollperson i alla rollspel?
Och nej, jag skäller fortfarande inte på någon, jag ställer bara en stilla fråga.
(eftersom tråden just nu inte verkar handla om vilken roll en nybörjare ska spela, utan vilket rollspel som ska spelas)
Jag tror att det finns en massa intressanta forumiter som har en massa intressanta åsikter om vilken karaktär just de skulle rekommendera. Det är en kul och spännande tråd som med exempel och motiveringar belyser en massa stilar och preferenser på ett intressant sätt.
Vico: Dåligt svar! Vad händer på ett konvent när någon förstagångslirare kommer? Får de inte vara med och spela om de inte bjudit dig på middag innan? Svaret på frågan är ju väl som berättar för oss om din person och din syn på spel och nybörjare snarare än att peka ut det allra självklaraste?
Om jag skulle ogilla nybörjare varför är det då så att jag frivilligt väljer att står som ansvarig för indierummet till Lincon och Gothcon? Jag åker på konvent för att träffa folk och ge nybörjare en möjlighet att testa på rollspel. På konvent jobbar jag så att jag pithcar de spel jag kan demostrera för folk. För att sen lämna beslutet upp till deltagarna att väljer vilket spel de vill testa på. Där efter som hjälps vi åt att sätta upp och spelet och jag tar oftast en roll som guide och vägledare snarare än ett befäll som talar om för dem vad de ska spela. Jag personligen tror att nybörjare får ut mer av ett spel om de är med och bestämmer än att jag skulle trycka en färdig roll i handen på dem och säga: "Du får spela den här rollen". För tydligen är alla nybörjare lika och alla nybörjare är lämpade att spela just en specifik roll.
Hade jag vetat att jag skulle få skit för att utrycka min åsikt att vilken roll som är mest lämplig för en nybörjar beror på personen så hade jag hållt tyst.
Jag tror att det finns en massa intressanta forumiter som har en massa intressanta åsikter om vilken karaktär just de skulle rekommendera. Det är en kul och spännande tråd som med exempel och motiveringar belyser en massa stilar och preferenser på ett intressant sätt.
Jag reagerade mest på att det lät som att vissa användare tyckte att andra användare hade fel i en fråga där man skulle svara vad man själv subjektivt tycker.
Det är lite grand som: - Vad är din älsklingsmat?
- Jag tycker väldigt mycket om nygräddade pannkakor med hallonsylt och vaniljglass.
- Du har fel!
Om jag skulle ogilla nybörjare varför är det då så att jag frivilligt väljer att står som ansvarig för indierummet till Lincon och Gothcon? Jag åker på konvent för att träffa folk och ge nybörjare en möjlighet att testa på rollspel. På konvent jobbar jag så att jag pithcar de spel jag kan demostrera för folk. För att sen lämna beslutet upp till deltagarna att väljer vilket spel de vill testa på. Där efter som hjälps vi åt att sätta upp och spelet och jag tar oftast en roll som guide och vägledare snarare än ett befäll som talar om för dem vad de ska spela. Jag personligen tror att nybörjare får ut mer av ett spel om de är med och bestämmer än att jag skulle trycka en färdig roll i handen på dem och säga: "Du får spela den här rollen". För tydligen är alla nybörjare lika och alla nybörjare är lämpade att spela just en specifik roll.
Hade jag vetat att jag skulle få skit för att utrycka min åsikt att vilken roll som är mest lämplig för en nybörjar beror på personen så hade jag hållt tyst.
Haha, ingen ifrågasätter ditt engagemang men jag ifrågasätter ditt svar.
Ingen pratar heller om att trycka en roll i ansiktet på någon. Så som TS formulerat sig:
" hon undrar vilken sorts karaktär du rekommenderar att hon ska spela"
...och där är, i mina ögon, ramarna satta. Visst håller jag till 100 % med om att alla är olika och tycker om olika saker men det är ju ett nonsenssvar som inte har något med den ursprungliga frågeställningen att göra. Här handlar det som jag uppfattar det om vad du tycker och tänker snarare än att TS är ute efter någon form av objektivt ideal sanning men vem vet, jag kanske har fel.
"Få skit?" Jag tror att det är din tolkning som är skit för jag ifrågasätter nämligen ditt svar och inte dig, det är två distinkt olika saker som är bra att göra skillnad på. Ta en kopp kaffe och slappna av mannen.
RasmusL said:
Jag kan även poängtera att biten om att bjuda på middag var menat lite med glimten i ögat. Maten på konvent är ju i regel så dålig och nybörjarna så många att en sådan praxis snabbt skulle leda till en ohållbar situation!
Ledare! Kung, Hardholder, vampyr-prins, etc! Breda sociala kontaktytor, stort inflytande, mycket scentid och möjlighet att lite diktera vad som är rätt och fel (om spelaren råkar fatta ett ologiskt beslut är det inte hela världen, det är ju hen som bestämmer!).
Jag reagerade mest på att det lät som att vissa användare tyckte att andra användare hade fel i en fråga där man skulle svara vad man själv subjektivt tycker.
Det är lite grand som: - Vad är din älsklingsmat?
- Jag tycker väldigt mycket om nygräddade pannkakor med hallonsylt och vaniljglass.
- Du har fel!
Jag försöker komma på ett vettigt svar på frågan, men det går inte. Att rekommendera en speciall klass till någon är löjligt när man kör med 2-4 olika klasser. Ingen är egentligen svårare än någon annan och ingen antar egentligen någon speciell sorts personlighet.
Jag kan komma på några saker jag skulle rekommendera att inte köra på dock. Spela inte dövstum eller en väggblomma. Spela gärna någon som inte är direkt emot resten av gruppen i sin moral och sina mål. Spela inte en rasistisk/sexistisk nidbild.
Jag brukar ha en packe färdigrullade rollpersoner nybörjare kan välja mellan, ett par stycken per klass/yrke ibland ras, hittills har det funkat för mig/oss och spelaren i fråga brukar oftast rulla sin första egna vid speltillfälle 2. Finns ett undantag, yngsta brorsan som istället skrev en helt grym bakgrund och kom med en helt vansinnig personlighet till sin första färdigrullade.
Jag tycker som många här att simpelt är en bra plats att börja.
Som många andra så tycker jag att en standard krigare av något slag funkar helt utmärkt... och det säjer jag inte bara för att jag är partisk till krigare. XD
En annan typ av yrke jag kan tycka vara rätt bra som start, kanske bättre än en krigare, är en Jägare. Vapenmässigt så springer dom ofta runt med avståndsvapen, men det är inte helt otänkbart att dom även kan ett närstridsvapen. Dom har en del stealth förmågo, och oftast en grupp med andra användbara färdigheter. Och dom kan tänkas komma i kontakt med folk för att sälja sina infångade varor. Visst, mycket mer att hålla reda på, men inte så pass avanserade grejer som en magiker, eller möjligen tjuv eller något, skulle ha. Man får ett smakprov av många grejer i en och samma person.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.