fantasy-skräck
Men jag är mer nyfiken på vad Vindhand har hittat på för egna monster. Jag tror han sitter på fantastiska vidunder... Nå? :^)
Du har en övertro på min fantasi där...
Nåväl, kan plocka något ur min nuvarande fantasykampanj:
Karaktärerna undersökte en tempelruin (kom ihåg: fantasy
och fann ett rum fyllt av ett mystiskt dunkel. Solen låg i en sådan vinkel att den borde lyst upp hela rummet men trots det var det natt därinne. Om man ställde sig vid tröskeln och tittade in skymtade man till slut någon form av staty därinne i mörkret... man får en känsla av obehag när man gör sådant.
Visa som de är struntar de i att gå in där. En av karaktärerna smiter dock dit senare (sjukligt nyfiken) med en magisk ljuskälla. Hon tar ett steg in, lyfter ljuskällan och känner sin själ skakas i grunden.
(jag beskriver statyn som en vacker ung kvinnokropp, inget hår men helt perfekt till minsta detalj. Det är ett mästerverk. Inget i dess utseende kan förklara varför hon blir så
rädd för den. Hon känner yrsel och får svårt att andas... hon blir helt kall och det känns som hon håller på att dö på fläcken. Spelaren får slå ett slag för Psyke. Hon lyckas förvånansvärt nog perfekt och lyckas skrikande fly från rummet.)
Senare kan hon inte beskriva hur den såg ut bara att den var hemsk. Hon plågas av syner resten av dagen (några av dem profetiska).
Den där statyn (motivet snarare) dyker sedan upp senare i kampanjen i flera olika ruiner. Ibland som en liten staty med en slöja för ansiktet. Ibland iförd en kåpa som skuggar ansiktet. Ibland i ett liknande mörkt rum. Den nyfikna flickan känner alltid igen henne.
Det blir värre senare, när den nyfikna flickan försöker tillbe en liten beslöjad variant av statyn i hopp om att få hjälp med ett problem (hon får hjälp, men får inte veta priset).
De får även reda på en del om vad statyn är en staty av (en gudinna med litet mörka tendenser)
Riktigt jobbigt blir det när gruppen vill undersöka ett nytt sådant där mörkt rum (det finns viktiga skäl men de är jobbig att gå in på nu
. Med ett rep runt midjan vandrar hon in. Hon börjar nynna på en sång och säger åt sina vänner att rycka ut henne om hon tystnar. Nu saknar hon lampa men har en besvärjelse som ger henne perfekt mörkersyn...
...när hon inser det misstaget blir hon riktigt rädd. Perfekt mörkersyn är bra mycket effektivare än en ljuskälla som kämpar mot ett magiskt dunkel. Hon ser statyn mycket tydligt. Hon försöker fly men kan inte röra sig. (*)
Nu blir hon dock inte skrämd av statyn. Den känns imponerande och respektingivande men inte obehaglig. Tvärtom snarare. Flickan tar ofrivilligt några steg mot statyn... som fattar henne vid ena handen och ler mot henne. Flickan blir helt kall i kroppen och kan inte slita blicken från statyns vackra ögon.
Utanför rummet hör hennes vänner hur hon tystnar och drar allt de orkar i repet.
Som i en annan värld känner flickan hur hon rycks upp i luften men hur statyn håller henne kvar (**). Den sträcker ut andra handen och stryker henne kärleksfullt över ansiktet. "Min tjänare" hör hon i sitt huvud varefter allt blir svart.
Utanför rummet chockas folk av det oväntade motståndet. De rycker igen och lyckas denna gång släpa ut en kall och livlös kropp (***).
(* här slår hon ett slag för hur illa det går för hennes psykiska stabilitet och slår en dubbeletta ("extra perfekt"
. Jag blir mäkta förvånad och låter henne slå ett nytt slag för att ta reda på vad Gudinnan tycker om henne. Perfekt igen. Något bra (ur gudinnans egen något vridna synvinkel) bör ske)
(** de får en chans att rädda henne här även om det är svårt. De misslyckas dock totalt)
(*** hon överlever dock... om än
förändrad, numera är hon gudinnans nya prästinna. Med tanke på att de träffat på två som tillbett denna gudinna under kampanjen och den ena var ett odött monster som torterade ihjäl en av karaktärernas flickvän och den andra var en magiker som offrade barn för att få mer makt och försökte leda dem vilse i en hemsökt skog kan det vara litet jobbigt i framtiden
)
Jag kände att jag måste ta med de ovanliga tärningsresultaten eftersom det är de som är ansvariga för storyns ovanliga vändning. Det gör detta inlägg litet till ett argument för värdet av tärningar också