Oldtimer
Slava Ukraini!
Dawnforge (redan omnämnd här) och Morningstar.anth said:- Det två andra finalisterna i den kampanjvärldstävling som Eberron vann (kommer inte på vad de heter, måste kolla upp).
Dawnforge (redan omnämnd här) och Morningstar.anth said:- Det två andra finalisterna i den kampanjvärldstävling som Eberron vann (kommer inte på vad de heter, måste kolla upp).
Tidigare i vår när jag gjorde en liten insats och sålde av lite prylar så tittade jag i mina d20 Modern-böcker för första gången på väääldigt länge. Jag blev nästan lite förvånad över att mycket av materialet fortfarande kändes lockande. Det finns en hel del sköna mini-settings till d20 Modern som jag gärna skulle köra.anth said:- d20Modern. Folk får säga vad de vill, men detta är ett otroligt bra spel. Framför allt var det detta spel som fick mig att inse hur flexibelt d20-systemet är. Jag kan t.o.m. tänka mig att spela klassisk fantasy med d20Modern-regler istället för DnD-regler.
Finns de beskrivna (mer än som pitch till tävlingen)? Länkar?Oldtimer said:Dawnforge (redan omnämnd här) och Morningstar.
Här är en Dawnforge-recension och får nog anses som det bättre av de två spelen.CapnZapp said:Finns de beskrivna (mer än som pitch till tävlingen)? Länkar?
Berätta gärna mer.Sapient said:Vinner över andra liknande koncept som Dark Sun m.fl. genom att inte vara lika snävt - samtidigt som Eberron har en tydlig känsla, går det relativt enkelt att plocka in element från andra settings utan att bända alltför mycket på förutsättningarna. (Och med "liknande koncept" så menar jag alltså spelvärldar med en metaplot snarare än hopkok av jordiska kulturer...)
Tack.anth said:Här är en Dawnforge-recension och får nog anses som det bättre av de två spelen.
Här är en Morningstar-recension, men av någon anledning har de fått fel bild, så här ser Morningstar-boken ut.
Med "metaplot" menar jag att det finns någon slags sammanhållande tanke som driver världens historik och uppbyggnad, inte bara travandet av kulturer bredvid varandra a la Mystara et.c. - och åtminstone aningens mera än att rakt av kopiera en del av världen med några, om än något mer kongruenta kulturer (tänk alla RPG-hobbyns "Äventyr i Asien"-supplement...).CapnZapp said:Ska jag tolka dig som att du tycker det är för snävt att öknen måste vara närvarande i material du plockar in i Dark Sun, men inte i Eberron...?
Gillar du Dark Sun alls eller var det bara ett exempel på vad som är sämre än Eberon?
Vad då för metaplot? Menar du världar som Vampire eller Legend of the Five Rings?
Vilka övriga två? Det var väl bara tre bidrag (Eberron, Dawnforge och Morningstar) i finalen, eller minns jag så fel?CapnZapp said:Får mig bli nyfiken på de övriga två finalistbidragen - om de två finns uppenbarligen ingen publik info alls.
I finalen deltog X, Y, och Z; där Y senare visade sig vara Eberron.Oldtimer said:Vilka övriga två? Det var väl bara tre bidrag (Eberron, Dawnforge och Morningstar) i finalen, eller minns jag så fel?CapnZapp said:Får mig bli nyfiken på de övriga två finalistbidragen - om de två finns uppenbarligen ingen publik info alls.
X och Z var Dawnforge och Morningstar.CapnZapp said:I finalen deltog X, Y, och Z; där Y senare visade sig vara Eberron.
Dawnforge och Morningstar nådde aldrig finalen, även om de var bland de tio (läs 11) "utvalda".
Jag har inte hittat någonting om X och Z förutom två namn (författarna till respektive).
(X och Z heter inte så i verkligheten. Tror jag iallafall. Jag sa ju jag inte hittat nåt om dem...)
Fortfarande osäker på om du menar skapelsemyter (som nog alla världar har) eller vad som brukar kallas metaplott.Sapient said:Med "metaplot" menar jag att det finns någon slags sammanhållande tanke som driver världens historik och uppbyggnad, inte bara travandet av kulturer bredvid varandra a la Mystara et.c.
...
Eberron har det, Dark Sun har det.
Detta är ju inte bara negativt, utan positivt med.Sapient said:Och ja, jag tycker att Dark Suns spelvärld är snävare än Eberron. Det handlar inte bara om öken-miljön, det handlar om att hela settingen ställer betydligt mer detaljerade krav på raser, klasser, miljö, intriger med mera.
Detta visade sig när jag letade lite mer vara inkorrekt eller en missuppfattning.anth said:X och Z var Dawnforge och Morningstar.CapnZapp said:I finalen deltog X, Y, och Z; där Y senare visade sig vara Eberron.
Dawnforge och Morningstar nådde aldrig finalen, även om de var bland de tio (läs 11) "utvalda".
Jag har inte hittat någonting om X och Z förutom två namn (författarna till respektive).
(X och Z heter inte så i verkligheten. Tror jag iallafall. Jag sa ju jag inte hittat nåt om dem...)
tyvärr användes orden finalister och semifinalister lite hur som helst, därav förvirringen.