Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Antagligen Mutant År Noll Vanilj, i alla fall om vi ska hålla oss till någorlunda traditionella rollspel. Ska vi börja prata om mer otraditionella grejer är jag ohyggligt förtjust i Microscope. Jag tycker det är för kontextbundet för att säga rakt av.
Vilket är det bästa bordsrollspelet?
Hm. Återigen kontextbundet. För totala nybörjare?
År Noll Vanilj,
Hjältarnas Tid, eller
Supergänget. Beror på vad man vill spela. Själv lyfter jag återigen
Microscope, men det ger en för specifik upplevelse för rekommendera rakt av. Allt beror på hur man definierar "bäst".
Vilket är det bästa för att spela online?
Spel som passar för korta sessioner, och inte kräver långa kampanjer. Engångsscenarion är allra lättast, upplever jag. Att behöva korsreferera till spelböcker är nog ännu mer tidsödande online än vid bordet.
Men ska man vara sån, så är väl DnD5E bäst, i och med alla fina verktyg som finns integrerade i Roll20 och sådär.
Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Svårt. Tycker nog att alla som vågar ta steget bort från "göra det som alla andra gör" vinner. Mitt första såna var
Extraordinary Adventures of Baron Münchhausen. Det var otroligt ögonöppnande.
Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Så många som möjligt. Det är otroligt kul att testa nytt, och det är i nitton fall av tjugo värt det.
Vilket rollspel har roligast mekanik?
Det beror helt på. Just nu är jag djupt förtjust i
Dream Askews motor. Enkel, men smidig. Spelledarlöst, där varje spelare kontrollerar både sin RP
och en avgränsad del av världen. Du kan göra vad du vill, men för att göra det du är bra på måste du först göra det du är dålig på. Riktigt, riktigt fint. Men jag gillar också sättet
Final Girl simulerar en dålig B-slasher från åttiotalet. Eller hur Hjältarnas Tid verkligen
känns som det gjorde att spela BRP back in the day, utan att vara i närheten av lika bloatat eller krångligt som Chronopia et al. var.
Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Jag älskar spelledartipsen i
Kutulu, och hur de är så direkt tillämpningsbara för hur man ska spelleda just Lovecraftsk skräck. Ramar för äventyrsskrivande vet jag inte om jag sett tillräckligt bra någon gång. Tyvärr.
Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Också helt kontextbundet. Men måste jag välja är jag rätt förtjust i Oraklet i Silverägget till Mutant År Noll. En riktigt fin liten äventyrsplats. Annars har jag haft fantastiskt kul med många konventsäventyr till
Fallen Reich och
Noir. Men det är svårt att sätta fingret på vad som gjort just de scenariona bra. Jag bara hade roligare med dem än med så gott som alla andra scenarion.