Nekromanti Bästa rollspelsmusiken, då va...

Morgoth

Swashbuckler
Skit samma

Ja visst måsste jag hålla med om att det mer låter som death metal än black metal, särskildt det första albumet.
Men det är väl skit samma. Jag anade inte att detta skulle bli ett så omtyckt ämne. Själv tror jag nog inte att jag vill forsätta diskutera om det.

Jag vill också poängtera att det mesta jag har sagt är på skämt. Snälla ni, jag försöker inte tvinga er att lyssna på hårdrock. Jag tycker inte heller att du, Björn, har sagt något ont om BG. Det enda som har stört mig lite är Yassilus som påpekar att han "ryser av" hårdrock.
Det dummaste jag hört.
Men som sagt, detta är ett ROLLSPELSFORUM och inte ett MUSIKFORUM.

-"Some say death is the end of life.
I say life is the beginning of death."

Morgoth

Swashbuckler
Jag antar att du har rätt på många punkter, men har du försökt att spela Metalica under ett spelmöte.

Det finns säkert många hårdrocks låtar som är mycket användbara för att se de utspridda kropparna täckta av grått, stelt blod på slagfältet, även om dessa säkert inte är särskildt utmärkande för hårdrocken.

Jag skulle även vilja poängtera att om man spelar någon sorts Tolkien baserat rollspel så är skivan Nightfall in Middle Earth en magnifik skivan av BG, tillägnad tolkien själv, med låtar som handlar om Silmarilion.

Jag förstår att det kan vara svårt för vissa spelare att koncentrera sig, om det finns text i låtarna.
För mina spelare, däremot, finns det inget som gör dem så lugna och harmoniska som riktigt tung hårdrock.

Mvh Morgoth.

chrull

Stockholm Kartell
En fråga..

Hmmm..

Det var nog det bästa inlägget i forumens historia...

Allvarligt nu, om du inte har något att säga så ser de flesta att du inte skriver några inlägg.
Du får jätte gärna svara som alla andra...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Morgoth

Swashbuckler
Re: En fråga..

Helvete, nu var jag så där ond igen.
Det måste komma av min överdrivna åtrå för makt och silmarilierna.

Förlåt mig om tyckte att jag var osnäll (osnäll ?!?), men tja... jag tror nog inte att gotländsk meteltidsmusik är något för mig. Jag håller mig till hårdrock och du till dragspel så är alla glada och nöjda...:)

Med mycket vänliga hälsningar från Morgoth, samt ett stort förlåt.

chrull

Stockholm Kartell

Antalet dragspel i Gotsk medeltidsmusik är inte stor...

Jag tipsade bara om musik som kan höja stämningen i spelandet... Jag ser itne hur BG kan göra det... Däremot så vet jag också att alla inte har msuiken på för att höja stämningen utan för att de bara vill ha något gåendes i bakgrunden... Eftersom jag själv oftast blir mycket okoncentrerad om det inte är någon form av musik på...

Är spelmötet rikgtigt bra så ska spelarna inte höra om det spelas någon musik alls IMHO...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Azagthoth

Myrmidon
Re: Skit samma

Men som sagt, detta är ett ROLLSPELSFORUM och inte ett MUSIKFORUM.

Jodå, men om man startar en tråd om rollspelsmusik så har man ju hamnat helt rätt.

Det enda som har stört mig lite är Yassilus som påpekar att han "ryser av" hårdrock.

Det dummaste jag hört.

Nja...själv ryser jag av (så gott som) allt som spelas på de kommersiella radiokanalerna. Man ryser helt enkelt av musik man inte uppskattar att lyssna på, om Yassilus inte gillar hårdrock så kan detta ge upphov till sådana känslor. Ungefär som jag känner när Petter eller någon annan jöns försöker rimma i takt.

/Azagthoth

Nightowl

Champion
Re: Inte ett ont ord om BG !

Sagt på skånska:
"BG är inte black metal! BG är melodiös death metal med inslag av folkmusik!"

Nightowl, tänker inte avslöja sina fördomar om musik-freaks...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Nightowl

Champion
Koncentration...

"Eftersom jag själv oftast blir mycket okoncentrerad om det inte är någon form av musik på... "

Generationsfråga? Jag har svårt att koncentrera mig om det ÄR musik i bakgrunden, och om den har någon form av text (se tidigare kommentarer av Krille) blir det än värre.

Jag har under 10+ år av rollspelande bara sett TVÅ exempel på väl utnyttjad musik, men de var extremt bra, å andra sidan (en var musik i samband med ett Call-äventyr där en av spelarna ville göra ett speluppehåll för han blev skrämd på riktigt), så naturligtvis kan de fungera.

Själv har jag dock bara musik i bakgrunden när jag gör något hjärndött - diskar, t.ex. Freestylen är enligt mig uppfunnen för dammsugning och gräsklippning (då är det dessutom enklare att sjunga med, eftersom motorn överröstar mina kraxanden).

Skall man vara konstruktiv, får man pröva sig fram med spelgruppen och hitta en kompromiss. Något som gör det enkelt för t.ex. mig är att jag är nollad på musik - jag har inte dålig smak, jag saknar smak. Folk som lyssnar väldigt mycket på musik når oftast det stadiet när de bara inte KAN lyssna på musikstil X utan att rysa (jmf Yassilius nedan). Jag vet inte ens om att, säg, Aqua (för att ta ett EXTREMT exempel) är usel musik, så jag får inte panik om någon sätter på en skiva jag inte hört. När man har att göra med kunniga människor är det värre!

Nightowl, musikaliskt illiterat, förutom att han gillar musik man kan sjunga med i

Johnny Nexus

LeJonklev

Swordsman

Jag förstår inte hur du kan få hårdrock at passa i alla rollspelssituationer. Eller ni har kanske(som någon sa) det bara gåendes i bakgrunden? Det har iofs vi oxå. Vi har våra skivor och artister vi gillar men vi försöker hålla det lite stämmningsenligt. Prodigy till neotech, Nick Cave till Kult, osv. Fast gillar man hårdrock och endast hårdrock så...

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Krille

Super Moderator
"Jag antar att du har rätt på många punkter, men har du försökt att spela Metalica under ett spelmöte."

Jo. Fast när vi använde "riktig musik" så var det mest i samband med Kult, och Sisters of Mercy och Fields of the Nephilim dominerade stereon rätt hårt.

"Det finns säkert många hårdrocks låtar som är mycket användbara för att se de utspridda kropparna täckta av grått, stelt blod på slagfältet, även om dessa säkert inte är särskildt utmärkande för hårdrocken."

Då kan ju jag kontra med, har du försökt använda något klassiskt stycke som bakgrundsmusik? Se om du kan hitta just Samuel Barbers "Adagio för stråkar" (finns på några Naxos-skivor för typ 49 pengar), eller varför inte Modest Moussorgskijs "Natten på Blåkulla", eller Igor Stravinskijs "Eldfågeln" och "Våroffer"? Det är kända stycken som är rätt lätta att få tag på.

"Jag skulle även vilja poängtera att om man spelar någon sorts Tolkien baserat rollspel så är skivan Nightfall in Middle Earth en magnifik skivan av BG, tillägnad tolkien själv, med låtar som handlar om Silmarilion."

Det är det som är problemet. Hårdrock (och all vanlig musik) handlar om något. Det stjäl fokus från den handling som man vill förmedla i rollspel.

Att det sedan låter totalt käpprätt fel med ylande eller mullrande gitarrer i fantasy är min egen helt subjektiva åsikt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

sluper

Swordsman
så här ligger det till

Alltså... du bryter ju mot rollspelsmusiken regel #1 direkt.

Regel 1 lyder: Ingen musik med sång! Enda undantagen är
a, om RPna skulle befinna sig på en klubb av något slag, då kan det ju funka med typ Ministry på hög volym (inte så sannolikt i MERP).
b, Opera (tex "main title" från sountracket till Omen II, eller "love" från Preisners "requim for a friend" eller klassikern Carmina Burana)

Musik som med all önskvärd sannolikhet funkar bättre än Blind Guardian i MERP är tex soundtracket till Joan of Arc, lyssna på spåren "Joan & the wolfs", "Yolande", "the tourelles" eller "Angels in medio ignis" och du fattar vad jag menar

/sluper *som inte tycker att blind guardian inte är särskilt hårt och dessutom anser att nyss nämnda inte passar någonstans, någonsin*

Rosen

Myrmidon
Re: Koncentration...

<I>Folk som lyssnar väldigt mycket på musik når oftast det stadiet när de bara inte KAN lyssna på musikstil X utan att rysa</I>

Eller får bredare smak, så att de kan avnjuta fler och fler helt olika stilar; att man gillar fläskkotletter betyder inte att man inte kan gilla geléhallon också (och Aquas 'Cartoon Heroes' är riktigt bra).

I rollspelssammanhang tror jag iofs man bör skilja på musik som bara ligger på och tuggar i bakgrunden, och musik som specifikt las dit för att (försöka) vara stämningsskapande i spelet. De spelgäng jag varit med i har oftast kört med det tidigare - så rollspelsmusik är för mig i första hand Rush, Marillion, Sisters of Mercy och Billy Idol; man gör ju sina associationer i bakhuvet ändå. (-:

--
Åke

sluper

Swordsman

"nog fasen låter det som black metal..."

Med risk för att vara Bezzervissrig: Nä det gör det inte

Cradle of Filth och Dumma Birger låter som Black Metal.
In flames är väl mer åt death hållet...

Nightowl

Champion

Tja, de flesta total musik-geeks jag mött har mycket skarpa krav på vad som är "bra" och inte. Vi pratar om folk som jobbar som DJ på helgerna och lägger ut en av de forna öststaternas statsskuld på skivor om året...

Det finns säkert en motsvarighet till Rollspelarens Stadier här... men jag överlämnar till någon som kan musik att lista ut vad de är. En sådan om rollspelares musiksmak finns för övrigt några sidor bakåt...

Nightowl, Aqua-fan

Johnny Nexus

sluper

Swordsman

Tja, blir man irriterad av musiken ska man naturlligtvis inte ha någon. Men jag misstänker att din irritation över fenomenet kan ligga i vilken typ av musik som används. Använder man sig av någon form av konventionell musik, dvs pop rock o dyl (tex BG till MERP) är det klart att det blir irriterande. Jag har dock en annan syn på saken.

Jag använder mig numera alltid av musik när jag SLar, och detsamma gäller de övriga i spelgruppen när de spelleder. Jag tycker inte det är irriterande. Det är inspirarande.

Det går till exempel mycket lättare och snabbare att sätta en stämning med bra musik. En SL kan i beskriva bäst han vill hur spöklikt det är uppnår aldrig samma effekt som om han drar igång "meyers house" från soundtracket till Halloween samtidigt som RPna går ner i den hemsökta källaren. Ingen risk för missförstånd där inte. Det ökar helt enkelt skräckeffekten och ökar dramatiskt möjligheterna för SL att skrämma spelarna från vettet.

Rosen

Myrmidon

<I>Cradle of Filth och Dumma Birger låter som Black Metal.
In flames är väl mer åt death hållet...</I>

Tja, när vi ändå är inne på personliga åsikter...
Morbid Angel, Bolt Thrower, tidiga Entombed, Cannibal Corpse, Obituary, Meathook Seed et. al. låter som death metal. Då hör jag klart större likheter mellan In Flames och Cradle of Filth.
Och Dimmu Borgir m.fl gör massivt <I>långtråkig</I> musik if you ask me...

--
Åke

sluper

Swordsman
apropå hårdrock så så...

...så tänkte jag bara nämna en riktig rollspelsklassiker, som endast har den nackdelen att den börjar bli så sönderspelad att många RPGare jag känner kan den utantill, Nämligen Glenn Danzigs instrumentala "Black Aria"
MYCKET bra

sluper

Swordsman

Den gängse definitionen på Black Metal är att den för det mesta innehåller djävulsdyrkar (ibland satanistiska) texter.

Och för att undvika missförstånd: JA Dimmu B ÄR ohyggligt tråkiga

Nightowl

Champion

"Men jag misstänker att din irritation över fenomenet kan ligga i vilken typ av musik som används. Använder man sig av någon form av konventionell musik, dvs pop rock o dyl (tex BG till MERP) är det klart att det blir irriterande."

Din misstanke är totalt och fullständigt [svordom] obefogad. Jag är inkapabel att göra NÅGOT som kräver koncentration med musik eller andra störningar i bakgrunden, och döv och blind för musikaliska kvaliteter och stämningar. Hedningarna stör lika mycket som Sten & Stanley när jag spelar fantasy. Sorry, noll poäng.

Och varför jag skall ta tid från mitt spelledande för att synkronisera spelet med att fippla med min (ytterst primitiva stereo, som jag nästan aldrig använder) förstår jag inte, men det är väl en teknisk pryl. Samma effekt har jag märkt från de flesta SL jag haft som velat använda musik; de har intresserat sig mer för stereon än för oss spelare.

(Parentes: Jag har aldrig förstått folk som envisas med att ha all SL-info på data heller - det tar mig tre gånger så lång tid att ta fram info ur papper som ur datorn - och jag har som (synligt) _jobb_ att ta fram information ur en dator (det är vad det syns att en bibliotekarie gör när han eller hon sitter i disken). Återigen, de SL jag sett som kört med detta ägnar mycken tid att fippla med datorn, lite åt att spelleda.)

Jag antar att det är en träningsfråga, och jag har bättre saker för mig än att träna. Dessutom, eftersom avlyssnad musik är en mycket ointressant form av kulturupplevelse för mig, i motsats till de flesta, är jag antagligen kass på att bedöma effekten. YMOV (Your Mileage Obviously Varies).

Nightowl, som trodde att han klargjort att var omusikalisk i första brevet, men va fan...

Johnny Nexus