Hej alla diggar-diggare, jag har en fråga till er rutinerade rävar.
Jag har i dagarna börjat klura på om jag skulle skapa ett slags generiskt system som lätt kan översättas till olika settings. Men lyckligtvis hann jag inte längre än till grundegenskaper innan jag insåg att det förstås finns folk som gjort detta före mig, och som INTE baserar sitt system på BRP.
Nu har jag börjat läsa om Fudge, och som en följd av detta om Fate. Vad jag är ute efter, framför allt, är ett koncept som kanske är lite udda ändå (punkt 3). Här är mina preferenser:
1) Jag vill att karaktärsskapandet ska gå snabbt. Absolut max 30 minuter, typ, men gärna långt mindre än så. Har läst här att man i vissa system lika gärna kan börja spela och bygga karaktären under spelets gång. Det låter inte så dumt.
2) När spelandet väl är igång har jag inget emot att rulla lite tärningar för att se om man klarar saker. Strider får inte bli långa byråkratiska processer så som jag upplever att de är i exempelvis Trudvang (som jag tror är det gruppen spelat mest), men ett och annat tärningsslag när det spännande grejer händer vill jag gärna se.
3) Jag vill att en enskild karaktär ska gå att översätta smärtfritt från en kampanjvärld till en annan. Jag kanske kommer få tillfälle att spela en gång i år med min grupp, och då kanske vi vill spela oss igenom en zombieapokalyps. Men om vi inte spelar nästa gång förrän i juni eller så, då vill jag att alla ska kunna ta sina zombieöverlevare och istället placera dem på ett rymdskepp. Ifall vi vill spela rymdäventyr alltså. Det ska inte officiellt vara samma personer som också överlevt en katastrof, men de ska ha samma egenskaper och färdigheter. Detta för att spelarna ska kunna vurma för sin karaktär även om de bara spelar en gång med den (och för att det ska gå fortsatt snabbt, och för att det är lite kittlande att ta samma karaktärer till en ny setting ...och ytterligare några anledningar jag kan komma på men någonstans måste parentesen sluta. Det är inte så viktigt med motiveringen, det där är vad jag vill i alla fall.).
Så... vad tror ni, är Fate något för mig och min grupp? Är det core-reglerna jag bör titta på? Eller Accelerated Edition? Eller rentav Fate on the Fly? Eller Fudge? Eller något helt annat av de universella systemen som nämns här i tråden?