Nekromanti Bästa/sämsta generiska/universiella systemet

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
anth;n25226 said:
Tänk er en alternativ nutidsvärld där "allting" finns.
Det finns: psykiska krafter, magi, gudar, tomtar och troll, utomjordingar, AWSUM Martial Arts, Superhjältar, Artificiella intelligenser, androider, cyborger, cybernet, cthulhuida varelser, portar till andra dimensioner,... ja ALLT.


.
Låter som

anth said:
Jo, regler som klara av "Skuggornas mästare"-världen - det är en bra sammanfattning. :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,053
Location
Göteborg
Jag gillar Savage Worlds för att det är speligt och enkelt på samma gång.

Sedan gillar jag ju mitt eget QuestCore som är d20-light fast omgjort till d10 (eller d12). Och inspirerat av Savage Worlds :) Skickar gärna betaversion :)
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Hej alla diggar-diggare, jag har en fråga till er rutinerade rävar.

Jag har i dagarna börjat klura på om jag skulle skapa ett slags generiskt system som lätt kan översättas till olika settings. Men lyckligtvis hann jag inte längre än till grundegenskaper innan jag insåg att det förstås finns folk som gjort detta före mig, och som INTE baserar sitt system på BRP.

Nu har jag börjat läsa om Fudge, och som en följd av detta om Fate. Vad jag är ute efter, framför allt, är ett koncept som kanske är lite udda ändå (punkt 3). Här är mina preferenser:

1) Jag vill att karaktärsskapandet ska gå snabbt. Absolut max 30 minuter, typ, men gärna långt mindre än så. Har läst här att man i vissa system lika gärna kan börja spela och bygga karaktären under spelets gång. Det låter inte så dumt.

2) När spelandet väl är igång har jag inget emot att rulla lite tärningar för att se om man klarar saker. Strider får inte bli långa byråkratiska processer så som jag upplever att de är i exempelvis Trudvang (som jag tror är det gruppen spelat mest), men ett och annat tärningsslag när det spännande grejer händer vill jag gärna se.

3) Jag vill att en enskild karaktär ska gå att översätta smärtfritt från en kampanjvärld till en annan. Jag kanske kommer få tillfälle att spela en gång i år med min grupp, och då kanske vi vill spela oss igenom en zombieapokalyps. Men om vi inte spelar nästa gång förrän i juni eller så, då vill jag att alla ska kunna ta sina zombieöverlevare och istället placera dem på ett rymdskepp. Ifall vi vill spela rymdäventyr alltså. Det ska inte officiellt vara samma personer som också överlevt en katastrof, men de ska ha samma egenskaper och färdigheter. Detta för att spelarna ska kunna vurma för sin karaktär även om de bara spelar en gång med den (och för att det ska gå fortsatt snabbt, och för att det är lite kittlande att ta samma karaktärer till en ny setting ...och ytterligare några anledningar jag kan komma på men någonstans måste parentesen sluta. Det är inte så viktigt med motiveringen, det där är vad jag vill i alla fall.).

Så... vad tror ni, är Fate något för mig och min grupp? Är det core-reglerna jag bör titta på? Eller Accelerated Edition? Eller rentav Fate on the Fly? Eller Fudge? Eller något helt annat av de universella systemen som nämns här i tråden?
 
Top