Nekromanti Bästa sci-fi spelet

Storuggla

Champion
"Fjärde utgåvan heter resolut Traveller 4 och vad jag sett så återgår den till den gamla regelmotorn. Däremot hur dess setting ändras och tweakar på reglerna har jag ingen aning om, då jag inte läst den här versionen."

T4, eller Marc Millers Traveller, fegar när det gäller reglerna. De kapar antalet färdigheter så de nu får plats på en sida, gör andelen bakgrundsyrken färre (jämfört med MT) och använder sig av ett varierande antal tärningar som man ska slå under sitt Stat MOdifier + Skill Value med för att lyckas. De använder halvtärningar (sic!), så att man kan tvingas slå 3.5D helt plötsligt. Genomsugigt.
Settingmässigt är det den setting som verkar vara Marc Millers favorit, Milieu 0, vilket innebär att man spelar under år noll i den kejserliga kalendern. Personligen föredrog jag imperiet anno CT/MT, men... ja.
Behovet av errata i huvudbok är dessutom vansinnigt.

Storuggla, scout service reject

Storuggla

Champion
"Traveller D20 - Mycket bra d20 variant som har supportats ratt bra fran lilla QLI som ger ut det. En rejal regelbok pa runt 400 sidor varav ungefar 2 sidor bestar av bakgrund. Personligen gillar jag den har battre an GURPS och kan verkligen rekommendera deras pdf aventyr och kampanjboken "Gateway to Domain"."

Och för de som då instinktivt säger att "Nej, böh, man kan ju inte spela Traveller med d20, det ska ju bara farligt att slåss!" kan jag bara berätta att av alla de d20-moduler jag sett så är Traveller d20 absolut det dödligaste. Dagsens sanning, mina damer och herrar. Mycket välgjort.

Storuggla, splatt!

Torbjörn

Swordsman
2320 AD

Appropå d20-moduler till gamla sci-fi-spel - det finns ett annat d20-spel som man också nyfiket väntar på: 2320 AD. Det verkar dock vara försenat, men den som väntar på nåt gott...Jag hoppas på ett kärt återseende (jag sålde tyvärr mina gamla 2300 AD-prylar i mitten av 90-talet när jag skulle satsa på WFRP istället, smart tyckte jag då men inte nu)

Torbjörn

NilsK

Ligist
Re: 2320 AD

Ja jag haller med, det verkar skitbra. Har kollat in speltest filerna som ligger uppe pa deras site och de ar mycket bra. Jag har en nastan komplett uppsattning 2300AD prylar och har alltid tyckt att varit det basta harda sf spelet (aven om Transhuman Space knipit den platsen nu).

Nightowl

Champion
Obildade människa!

Bilda dig! Här recenserar jag rollspelshistoriens största konstverk och där finns dessutom en länk där du kan finna spelet alldeles gratis (eftersom stora konstnärer inte tar betalt) i PDF-form.

Bliv upplyst!

Erik

Torbjörn

Swordsman
Nybildad

Och vilket konstverk sen! Jag inser nu vad jag gått miste om. Högklassiga illustrationer! För att inte tala om kartan... :gremsmirk:

Torbjörn

Rosen

Myrmidon
Re: Obildade människa!

Bilda dig! Här recenserar jag rollspelshistoriens största konstverk

Illustrationen med The Warlord of Unheroic Decay (pdf-sida 19) måste vara bland det hårdaste jag någonsin sett i ett rollspel! (-:

--
Åke