Har bara spelat två skräckrollspel:
Chock lirade vi för en sådär 15 år sedan. Vi tyckte det var grymt bra och stämningen underbar ("skräckens tre ansikten" tror jag ett av äventyren hette, som utspelade sig på Dartmoor-heden (Baskervilles hund), var ett av de bästa vi spelade). Dock var väl inte spelsystemet någon höjdare, när man nått nivå mästare inom en färdighet kunde man ju inte förbättra sig mer.
Call of Cthulhu spelledde jag fram till ungefär 1 1/2 år sedan. Spelsystemet är enkelt och mycket lätt att använda. Andra har kommenterat att mythos-infon är mycket knapphändig och jag kan bara instämma i detta. Detta tyckte jag egentligen bara skapade problem när jag själv skulle skriva ihop ett äventyr, inte när vi spelade "köpäventyr". CoC spelar man för de fantastiska äventyr som finns att köpa. De är oftast mycket välgjorda och mycket långa, jag har inte sett någon motsvarighet till dessa hos något annat rollspel. En favorit är "Horrors Heart" (som faktiskt är en kort kampanj mätt med CoC-mått)
Vilket är bäst då? Skulle nog vilja säga CoC, trots att man blir lite begränsad till Lovecraft´s mythos-skräck.