Nekromanti Böcker som kommer förbli olästa

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Referenslitteratur och bull

Minns inte riktigt vad de hette, Light nånting och Color of magic. Det skulle vara del 1 och 2 iaf.
Jag misstänkte det. Hans två sämsta böcker. Hade jag börjat med dem hade jag inte heller fortsatt. Faktum är att jag läser med glädje allt Prachett har skrivit utom just de böcker som handlar om Rensvind, Tvåblomster och Bagaget.

Jag säger inte att du skulle ha älskat Pratchett om du hade läst något annat (Mort eller Equal rites (Trollkarlens stav) t.ex.) i stället men jag skulle heller inte ha blivit förvånad om det vore så.

Dewil

Zire

Swashbuckler

Vilken bok bör man börja med? Åtminstone de två böckerna hängde ju ihop ganska mycket.

MrG

Swashbuckler

Mort var nog ett bra tips, eller Guards guards.

Men du har uppfattat rätt att du började med de två första, men killen har viss utveckling i sitt skrivande :gremwink:

Equal rights förresten är den bok jag tyckt minst om, hade kul åt den först i efterhand när jag läste Tehanu.

-Gunnar (har nog läst det mesta Pratchet)

Dewil

Skrivbordsgeneral
Rekommenderad läsordning

Vilken bok bör man börja med? Åtminstone de två böckerna hängde ju ihop ganska mycket.
Det är rätt att The colour of magic och The light fantastic är direkt sammanhängande. Många av hans böcker är mer eller mindre fristående fortsättningar på tidigare böcker - dock vanligtvis mer fristående.

Engelskspråkiga Wikipedia har en artikel om läsordning för Skivvärlden-romanerna. Där kan du se vilka "spår" som finns att följa. En del romaner är relativt fristående medan andra nästan kräver att man har läst de föregående för att hänga med i den övergripande intrigen.

Utöver "spåren" så finns en viss kronologisk utveckling i hans romaner till exempel genom att huvudfigurer från ett spår kan dyka upp som bifigurer i ett annat och det förhöjer läsvärdet om man har läst de tidigare spåren. Det finns också en stor skara av ständigt återkommande bifigurer av vilka Döden och Biblotekarien är de vanligaste och de förekommer i så gott som alla hans romaner.

Själv läser jag böckerna i utgivningsordning men undviker nogsamt Rensvind-böckerna. Jag skulle dessutom rekommendera att man läser de tre första Stadsvaktsböckerna (Guards! Guards!, Men at arms och Feet of clay) i följd eftersom de tre har en rätt långsökt övergripande intrig som man bara blir irriterad av om inte har koll på (eller om man läser dem i fel ordning, som jag gjorde!)

Eftersom du, med tanke på att du inte är säker på att du gillar hans böcker, knappast lär ge dig på att läsa Pratchetts samlade verk med stor entusiasm så rekommenderar jag dig att mjukstarta med Mort, en fristående historia om den oduglige bonddrängen Mort (notera ordvitsen) som av en händelse anställs som lärling hos Döden. Gillar du den kan du nog fortsätta med Pratchett och gillar du den inte så är det nog helt enkelt så att du inte gillar Pratchett. Och alla måste ju inte gilla honom, eller hur?

Dewil