Så här ser jag på saken
Ehm....vad f-n lever isbjörnarna av om där inte finns några hav fulla med fisk och sälar? De borde stendö av svält.
Ja, läget är sannerligen problematisk för Mundanas stackars isbjörnar, det må jag säga. Problemet är som sagt avsaknaden av kustklimat, vilket CJS envisades med att helt sonika ta bort från min text (vilket iofs är berättigat om man tittar på stora Mundanakartan, som inte fanns då jag skrev texten för ett par år sedan, men som ställer till det försörjningsmässigt för hela veddofolket - därav att han la in biten om behemotarna).
Läget är dock inte helt kört för isbjörnarna ändå beroende på hur man tolkar texten man läser. Jag ser isvidderna som att de norra delarna av dessa är hav som täcks av ett islager i varierande tjocklek. Här och var tänker jag mig att det finns "sjöar" (egentligen hål i isen som sträcker sig ner till havet) där det lever exempelvis säl och valross. Dessa kan naturligtvis isbjörnarna jaga. Liksom bytesdjuren så vandrar de från sjö till sjö i händelse att dessa täcks igen av förnyade ismassor. Dock så tänker jag mig att dessa issjöar är relativt vanliga då de uppstår spontant i den mycket instabila isen vilket alltså möjliggör sådana förflyttningar.
Sebastian - som vet att lösningen må vara en aning långsökt men som ju helt enkelt tvingas att ersätta kustklimatet med
någonting om isbjörnarna (och den sabeltandade snötigern också för den delen) ska ha något villebråd att leva av.