Och det var typ exakt det som jag menade...Njae... Färdigheten överlevnad gör inte en person mer värmetålig, däremot ger den kunskap om hur man handskas med värmen.
Nja, snarare när det är lämpligt att röra på sig eller ej, var man finner vatten och hur man ska handskas med vattnet(exempelvis hur man ska "portionera" det och hur ofta man ska dricka det), var man finner skugga eller hur man annars kan skydda sig lämpligast mot värmen.springa naken eller låta slavar svalka en med palmblad.
Naturligtvis men om inte isbjörnarna har något att leva av så...ja du fattar nog.Snötigern kan väl leva av isbjörnar.
Tja, det ges ingen direkt beskrivning på exakt hur stora de är så det är ju helt enkelt bara för dig att köra med att de är mer jämnmatchade såväl storleksmässigt som stridsmässigt mot isbjörnarna så har du scenariot du önskar.Okej det var en annan sak jag inte riktigt gillade. Att sabeltandade snötigrar ska vara så mycket större och farligare så att den ska fara runt och jaga isbjörnar. Jag att gillat det mer ifall de varit lite mer jämlika där utgången av en strid mellan dessa bestar inte varit given från början.
Ligger de inte i ide en stor del av tiden? Eller gör inte isbjörnar det? Eller så kanske den helt sonika följer med renarna söderut....men renar lever bara på tundran på sommaren. När det blir för kallt och snöigt drar de ned i skogen för att övervintra där, för på isvidderna finns ingen mat. Så vad äter isbjörnen då på vinterhalvåret?
En isbjörnsjägare är i regel inte ensam utan precis som jag skildrade i inledningstexten så har han sina hundar med sig som ett alldeles utmärkt hjälpmedel. Hundarna omringar björnen och gör utfall och distraherar denne så att jägaren kan vänta på det rätta tillfället att komma med dödsstöten med spjutet. Naturligtvis kan man försvaga den först med ett par välriktade pilar. Det är alltså inte fråga om någon regelrätt "brottningsmatch" med isbjörnen, utan ett många mot en scenario.Det jag menade var att (åtminstone den uppfattningen som jag fick) det verkar som isbörjnsjakt är något som går som en dans. Jag tänkte på stämmningstexten i början (Ja, jag vet att det var deras störste jägare) där en ensam person är ute och jagar isbjörn. Denne jägare upptäcker att isbjörnen är en stor en och bestämmer sig då för att döda den i närstrid. Om där den allmänna inställningen bland veddo blir jag rädd (jag skulle inte vilja gå i närstrid med en isbjörn ifall jag inte fick ha en bazooka med mig) så är det väl inte hos inuiter? (i så fall blir jag rädd för dem med).
Texten nämner faktiskt ingenting om hur svåra isbjörnarna är att ha ihjäl, däremot ger den oss en hint om att snötigrarna inte är att leka med.Jag har fått uppfattningen om att isbjörnar ska vara ruskigt svåra att ha ihjäl men det är inte den uppfattningen jag får då jag läser om veddo (i och för sig står det bara om isbjörnsjakt i stämmningstexten).
Det ena behöver inte utesluta det andra tycker jag. Enligt mig så äter de helt enkelt det bytesdjur som finns till hand. Om det sedan handlar om säl och fisk, eller renar och liknande beror helt enkelt på var de råkar befinna sig.Well... nu är det ju faktiskt så att alla björnar på vår jord inte lever av fisk och sälar... Så jag tänker mig att isbjörnarna kalasar på renar och liknande villebråd.
Naturligtvis inte men där finns ändå vissa grundläggande likheter såsom exempelvis valet av bytesdjur och visteseplats ch dess klimat. Att inte förglömma är ju att djuren i fråga evolveras såsom ras utefter vilka omständigheter de lever i.Mundanas isbjörnar är säkerligen inte som Jordens isbjörnar.
Men likväl ett argument med tyngd i sig. Kom ihåg att tellus isbjörnar är exakt vad de är beroende på hur deras unika vistelseplatser (dvs. jordens polarområden) ter sig och har tett sig genom tiderna. De har alltså som livsform evolverats utifrån dessa förutsättningar."Mundanas isbjörnar är säkerligen inte som Jordens isbjörnar."
En rätt behändig förklaring med tanke på att de delar namn, utseende och levnadsmiljö med de isbjörnar som finns på planeten Tellus.
Precis... som alla andra björnar nästintill. Svartbjörnen äter ju mestadels växter och kadaver då den inte river en älg det vill säga. Men eftersom det inte finns något hav längst i norr så är det ytterst otroligt att sälar håller till där... Om det nu inte är Mundanska sälar som lever på vinterblåbär... Ehhh eller kanske inte.Det ena behöver inte utesluta det andra tycker jag. Enligt mig så äter de helt enkelt det bytesdjur som finns till hand. Om det sedan handlar om säl och fisk, eller renar och liknande beror helt enkelt på var de råkar befinna sig.
//Ezping OrmBland isbjörnarna är det endast dräktiga honor som går i ide. Till skillnad från åtskilliga andra övervintrande däggdjur så sjunker inte isbjörnshonans kroppstemperatur märkbart under dvalan, men hjärtfrkvensen ungefär halveras. De vaknar också relativt lätt.
Isbjörnshonan är också nästan ensam om att föda under dvalan. Den energi detta kräver är säkert en av anledningarna till att kroppstemperaturen inte sänks märkbart.
//Ezping Orm - som dock inte har några som helst problem med att Mundanas isbjörnar skiljer sig från vår världs.Isbjörnen är en ung art, det äldsta kända fossilet är mindre än 100 000 år gammalt, och den beskrevs första gången som en särskild art 1774. Isbjörnen härstammar från brunbjörnen, och de är fortfarande så nära släkt att de kan få levande och fortplantningsduglig avkomma.