Nekromanti B&M/Diamantäpplet + Neo-update...

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Isbjörnsjakt, istroll och behemotar

Well... inte för jag vet hur eskimåerna gör eller exakt var veddo sysslar med men när samerna jagade björn så var de inte ovanligt att de använde sig av spjut till detta.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Så här ser jag på saken

Well... nu är det ju faktiskt så att alla björnar på vår jord inte lever av fisk och sälar... Så jag tänker mig att isbjörnarna kalasar på renar och liknande villebråd. Mundanas isbjörnar är säkerligen inte som Jordens isbjörnar.

Ymir

Liten kantbaron

...men renar lever bara på tundran på sommaren. När det blir för kallt och snöigt drar de ned i skogen för att övervintra där, för på isvidderna finns ingen mat. Så vad äter isbjörnen då på vinterhalvåret?

- Ymir, påpekar igen

Njae... Färdigheten överlevnad gör inte en person mer värmetålig, däremot ger den kunskap om hur man handskas med värmen.
Och det var typ exakt det som jag menade...

springa naken eller låta slavar svalka en med palmblad.
Nja, snarare när det är lämpligt att röra på sig eller ej, var man finner vatten och hur man ska handskas med vattnet(exempelvis hur man ska "portionera" det och hur ofta man ska dricka det), var man finner skugga eller hur man annars kan skydda sig lämpligast mot värmen.
Det handlar alltså om anpassningsförmåga till vildmarken och dess klimat samt hur man bäst kan utnyttja de enkla hjälpmedel naturen har att bjuda av.

Sebastian - som tycker att "bushmännen" är ett rätt gott exempel

Snötigern kan väl leva av isbjörnar.
Naturligtvis men om inte isbjörnarna har något att leva av så...ja du fattar nog.

Okej det var en annan sak jag inte riktigt gillade. Att sabeltandade snötigrar ska vara så mycket större och farligare så att den ska fara runt och jaga isbjörnar. Jag att gillat det mer ifall de varit lite mer jämlika där utgången av en strid mellan dessa bestar inte varit given från början.
Tja, det ges ingen direkt beskrivning på exakt hur stora de är så det är ju helt enkelt bara för dig att köra med att de är mer jämnmatchade såväl storleksmässigt som stridsmässigt mot isbjörnarna så har du scenariot du önskar.

Sebastian - som gillar en näringskedja som gör tydliga avstamp från vår egen världs ekosystem

Pendragon

Swashbuckler

...men renar lever bara på tundran på sommaren. När det blir för kallt och snöigt drar de ned i skogen för att övervintra där, för på isvidderna finns ingen mat. Så vad äter isbjörnen då på vinterhalvåret?
Ligger de inte i ide en stor del av tiden? Eller gör inte isbjörnar det? Eller så kanske den helt sonika följer med renarna söderut.

/Joel

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Mundanas isbjörnar är säkerligen inte som Jordens isbjörnar."

En rätt behändig förklaring med tanke på att de delar namn, utseende och levnadsmiljö med de isbjörnar som finns på planeten Tellus. De kanske rentav utvinner näring genom att destillera snö? Eller så lever de som kannibaler? Vem vet, de kanske tillochmed har ett demonisk aggregat inom sig som kontinuerligt alstrar näring?

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Ja, men var de ensamma? (NT)

Tja... jag har ju hört samegurun Lars Pirak berätta om när hans far jagade björn själv men då är Pirak också känd för att överdriva en hel del...

Björnar är mjuka, Veddo är hårda.

Blasphemy

Swashbuckler

*Duh*

Ja men med tanke på att Mundanas isbjörnar inte lever vid kustområden som jordens isbjörnar så inser du kanske att det är en skillnad i deras födointag. Bara för att det är en isbjörn så måste den inte äta säl...
Termen snöbjörn hade kanske varit bättre men det får mig endast att tänka på de här stora skyfflarna som man skottar med.

Det gör de visst!

Åtminstone enligt Discovery Channel. Exemplet som illustrerades där var en isbjörnshona och hennes unge som sov en mycket djup sömn under den värsta delen av vintern för att vakna först när förhållandena blivit bättre. Åtminstone jag skulle anse att det är vad man kallar "att gå i ide" (dvs att träda in i hibneration).

Sebastian - som inte har något emot att kolla på naturprogram ibland

Isbjörnsjakt

Det jag menade var att (åtminstone den uppfattningen som jag fick) det verkar som isbörjnsjakt är något som går som en dans. Jag tänkte på stämmningstexten i början (Ja, jag vet att det var deras störste jägare) där en ensam person är ute och jagar isbjörn. Denne jägare upptäcker att isbjörnen är en stor en och bestämmer sig då för att döda den i närstrid. Om där den allmänna inställningen bland veddo blir jag rädd (jag skulle inte vilja gå i närstrid med en isbjörn ifall jag inte fick ha en bazooka med mig) så är det väl inte hos inuiter? (i så fall blir jag rädd för dem med).
En isbjörnsjägare är i regel inte ensam utan precis som jag skildrade i inledningstexten så har han sina hundar med sig som ett alldeles utmärkt hjälpmedel. Hundarna omringar björnen och gör utfall och distraherar denne så att jägaren kan vänta på det rätta tillfället att komma med dödsstöten med spjutet. Naturligtvis kan man försvaga den först med ett par välriktade pilar. Det är alltså inte fråga om någon regelrätt "brottningsmatch" med isbjörnen, utan ett många mot en scenario.

Uppfattningen jag har fått av inuiterna är att de ofta jagar i grupp, men ibland jagar de själva, exempelvis när fadern lär upp sin son, och om man siktar en isbjörn så gäller det naturligtvis att ta tillfället i akt (inte minst med tanke på den förstaklassiga pälsen).

Texten handlar som sagt om veddos kanske skickligaste jägare och likså förmodligen den som är den mest dumdristige. Han är alltså inte att betrakta som en norm för veddo i egenskap av att vara ett helt folk. Däremot kan man se honom som ett utmärkt exempel på veddos ihärdiga kamp för överlevnad oavsett oddsen.

Jag har fått uppfattningen om att isbjörnar ska vara ruskigt svåra att ha ihjäl men det är inte den uppfattningen jag får då jag läser om veddo (i och för sig står det bara om isbjörnsjakt i stämmningstexten).
Texten nämner faktiskt ingenting om hur svåra isbjörnarna är att ha ihjäl, däremot ger den oss en hint om att snötigrarna inte är att leka med.

Sebastian - som råkar känna till att isbjörnspälsen har en förmåga att "lagra" solljus och dess värme i dess hårfibrer.

Isbjörnarnas bytesdjurproblematik

Well... nu är det ju faktiskt så att alla björnar på vår jord inte lever av fisk och sälar... Så jag tänker mig att isbjörnarna kalasar på renar och liknande villebråd.
Det ena behöver inte utesluta det andra tycker jag. Enligt mig så äter de helt enkelt det bytesdjur som finns till hand. Om det sedan handlar om säl och fisk, eller renar och liknande beror helt enkelt på var de råkar befinna sig.

Mundanas isbjörnar är säkerligen inte som Jordens isbjörnar.
Naturligtvis inte men där finns ändå vissa grundläggande likheter såsom exempelvis valet av bytesdjur och visteseplats ch dess klimat. Att inte förglömma är ju att djuren i fråga evolveras såsom ras utefter vilka omständigheter de lever i.

/Sebastian

It´s a matter of evolution

"Mundanas isbjörnar är säkerligen inte som Jordens isbjörnar."

En rätt behändig förklaring med tanke på att de delar namn, utseende och levnadsmiljö med de isbjörnar som finns på planeten Tellus.
Men likväl ett argument med tyngd i sig. Kom ihåg att tellus isbjörnar är exakt vad de är beroende på hur deras unika vistelseplatser (dvs. jordens polarområden) ter sig och har tett sig genom tiderna. De har alltså som livsform evolverats utifrån dessa förutsättningar.
Av uppenbara skäl så finns det bitar som skiljer Mundanas biosfär från Tellus varvid det alltså är mycket möjligt att där finns skillnader (sen att dessa förmodligen är rätt små det är en helt annan sak).
Lägg där till att benämningen "isbjörn" är rätt självskriven för ett björnliknande vitt djur som lever ute på isvidderna varvid det faktiskt skulle kunna förhålla sig så att Mundanas isbjörnar inte alls är det samma som vi klassar som isbjörnar. De kanske är något liknande vad isbjörnarna var här på jorden för att antal miljoner år sedan eller vad de kommer att vara om ytterligare några miljoner år. Vad vi betraktar som en människa idag har ju ändrats en del från hur vi en gång var i tiden och förmodligen också hur vi kommer att vara i framtiden.

Sebastian - som inte glömt faktumet att en livsform evolveras

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Isbjörnarnas bytesdjurproblematik

Det ena behöver inte utesluta det andra tycker jag. Enligt mig så äter de helt enkelt det bytesdjur som finns till hand. Om det sedan handlar om säl och fisk, eller renar och liknande beror helt enkelt på var de råkar befinna sig.
Precis... som alla andra björnar nästintill. Svartbjörnen äter ju mestadels växter och kadaver då den inte river en älg det vill säga. Men eftersom det inte finns något hav längst i norr så är det ytterst otroligt att sälar håller till där... Om det nu inte är Mundanska sälar som lever på vinterblåbär... Ehhh eller kanske inte.

Det jag menade med att Mundanas isbjörnar inte är som jordens isbjörnar var just att de inte har samma tillgång till föda...

Ezping Orm

Hero
Re: Det gör de visst!

Enligt polarcentrums hemsida (polarcentrum.grm.se) är det bara dräktiga honor som går i ide;

Bland isbjörnarna är det endast dräktiga honor som går i ide. Till skillnad från åtskilliga andra övervintrande däggdjur så sjunker inte isbjörnshonans kroppstemperatur märkbart under dvalan, men hjärtfrkvensen ungefär halveras. De vaknar också relativt lätt.

Isbjörnshonan är också nästan ensam om att föda under dvalan. Den energi detta kräver är säkert en av anledningarna till att kroppstemperaturen inte sänks märkbart.
//Ezping Orm

Ezping Orm

Hero
Re: It´s a matter of evolution

De kanske är något liknande vad isbjörnarna var här på jorden för att antal miljoner år sedan eller vad de kommer att vara om ytterligare några miljoner år.

Nää.. Isbjörnar är en ung art. Läs mer om det nedan i citatet från http://polarcentrum.grm.se/djuronatur/isbjornar/

Isbjörnen är en ung art, det äldsta kända fossilet är mindre än 100 000 år gammalt, och den beskrevs första gången som en särskild art 1774. Isbjörnen härstammar från brunbjörnen, och de är fortfarande så nära släkt att de kan få levande och fortplantningsduglig avkomma.
//Ezping Orm - som dock inte har några som helst problem med att Mundanas isbjörnar skiljer sig från vår världs.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Det gör de visst!

*garv*

Läser denna diskussion från början och inser att den har en otroligt hörd nördstämpel... men det är lite kul trots allt...

Ah well...

Ezping Orm

Hero
Re: Nördigt

Jo, jag tänkte faktiskt på det när jag skrev mina inlägg. :gremlaugh: Men å andra sidan kan en ganska stor del av diskussionerna på rollspel.nu klassas som nördiga. :gremwink: