Nekromanti Babylon 5?

Torbjörn

Swordsman
TV-serien gillade jag aldrig. Jag såg ett par avsnitt men inte mer. Men rollspelet stöter man ju på i spelbutikerna. Är rollspelet bättre? Är det någon som spelar detta och kan dela med sig av sina åsikter. Är det bra? Moduler av kvalitet? Spelsystem som funkar? Och sist, men viktigast, skön stämning?

Torbjörn

Baldyr

Hero
TV-serien gillade jag aldrig. (...) Är rollspelet bättre? (...) Och sist, men viktigast, skön stämning?
Eh, man får ju hoppas att spelet har samma stämning som teveserien. (Vilket torde vara definitionen av "skön stämning" i det här fallet.) Alltså förmodligen det du inte gillade i serien. :gremcrazy:

Nä, nu är jag lite taskig. Ett välvilligare sätt att tolka din förfrågan vore faktiskt att konstattera att du kanske aldrig riktigt gav serien en chans när det begav sig. Om du vill veta mera om serien och därmed spelet så kanske det vore en bra idé att faktiskt ge serien en (ny) chans.

Sedan är det heller inte omöjligt att du gillar spelet så pass mycket att du faktiskt lär dig uppskatta serien. Själv ogillade jag zombiefilmsgenren innan jag läste All Flesh Must Be Eaten-rollspelet. När jag sedan såg Dawn of the Dead (originalet) så fattade jag direkt vad survival horror går ut på. En s k aha!-upplevelse.

/Baldyr, som heller aldrig tittade på Babylon 5 och inte heller har sett spelet

Ulfgeir

Swashbuckler
ok, skall man vara petig så finns 3 olika versioner har jag för mig. Dels ett gammalt som heter Babylon project (om jag minns rätt). Ingen aning om hur systemet är där.

Sedan finns 2 versioner av D20-utgåvan. Vi konverterade just våra karaktärer till 2nd edition (efter att ha gått via D20-modern. Don't ask.)

Nackdelar åtminstone med den gamla d20-versionen var att telepater och i viss mån technomages var totalt inkompetenta på låg level och totalt ostoppbara när du går upp i level.

Har inte kollat så mycket i modulerna så jag kan inte yttra mig om deras kvalitet (är bara spelare).

I den nya versionen så får man rätt gott om skills. De verkar även ha tänkt till med feats. I båda versionera gäller att det gör ont att hamna i strid. Blir du träffad och inte har fet rustning så tar du massor med skada.

Men eftersom det är D20 så lider de ju av nackdelarna med d20-systemet.

/Ulfgeir

Zadrith

Hero
Ge TV-serien en ny chans. B5 var långt före sin tid på det viset att det var en sammanhängande historia. Upphovsmannen skrev faktisk de två mest intensiva säsongerna helt själv vilket någon aldrig har gjort förrut och vad jag vet aldrig senare heller.
Serien är dålig om man ser ett par avsnitt men underbar om man ser den från början till slut. Min fru, dåvarande flickvän tyckte den verkade helfånig tills när hon sett ett par avsnitt som tillsammans med mig men när jag till slut fick henne att se den från början satt hon uppe nästan dygnet runt och såg den.

Spelet däremot vet jag inget om men här det hälften så bra som serien så är det bra.

ÄlveKatt

Veteran
Babylon 5 är rymdopera med lite extra detaljer inslängda här och där för att få det att kännas lite mer verklighetstroget.

Folk som säger att Babylon 5 är hård SF har dålig koll. Man har fortfarande tagit sig en hel del friheter och det handlar i slutändan om äventyr i rymden.

Men den hade en stimulerande handling som drev serien framåt mer än de tekniska detaljerna. Man har även utnyttjat SFgenrens möjligheter lite mer än i till exempel Star Wars som i princip bara är High Fantasy i sin enklaste form fast i rymden.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jo det är väl en del space opera (kan ju säga som så att den genomgripande storyn är rätt mäktig), fast då betydligt bättre genomtänkt än Star Trek. =^_^=

Serien (och i viss mån spelet) beskriver en framtid som inte är en förbaskad utopi. Saker går sönder, det finns fattiga och det blir skitigt, och man slipper Star Treks evinnerliga mirakelräddningar och reset till status quo. :tekopp:

Seriens bästa säsonger är säsong 2-3, fast du bör IMHO sett säsong 1 för att ha koll på personerna. Säsong 4 är lite ihoptryckt men klart bra. Säsong 5 är visserligen bra, men då de tryckte ihop ursprungliga säsong 4-5 i säsong 4 så är den något tunnare.

/Ulfgeir

Gasten

Warrior
Jag har aldrig sett serien (men skulle vilja, om någon har några DVD:er att sälja?) men såvitt jag förstått rör det sig om New Space Opera. Alltså Space Opera med seudovetenskapliga förklaringar på hur tekniken funkar.

Arfert

Facit
nja inte vanlig space opera, utan mer episkt rymdäventyr med viss "realism" och influenser från lite allt möjligt, till och med från Lovecraft (hela "the Shadows"-plotten)... mycket intriger och "the enemy within"...