Quadrante
Grisbonde
En gammal kompis mejlade mig i dagarna och bad mig leta reda på reglerna till det där
sten-spelet vi spelade i visby, han skulle tillbaks dit och behövde dem igen. sagt som
gjort, jag hade faktiskt tänkt lite på det spelet själv. Jag minns att jag hade gjort ett
"jättefint" worddokument av reglerna. Jag hittade alltihop och mer än jag minns att jag
hade plitat ihop, jag hade till och med gjort ett speltest-feedback-formulär för speltestande.
Jag konverterade allt till pdf:er och mejlade, och nu tänkte jag... varför inte lägga upp här också ?
Reglerna är inte så kompliserade, men mer raffinerade än jag minns dem.
(torsdag 21 november 1996 klockan 17:33 står det att dokumentet är skapat)
Spelet heter FHALAH och spelas med fyra flata stenar (med tecken på), ett antal stickor, fyra getpjäser och en björnpjäs per spelare. Man spelar två och två i en slags duellliknande form.
(ja ni märker att min spelmakarstil verkar gå långt tillbaks i tiden ... namngivandet oxå)
Jag citerar texten (vilken jag också bifogat) :
Minns att vi använde oss av spelet under en kampanj.
gjort, jag hade faktiskt tänkt lite på det spelet själv. Jag minns att jag hade gjort ett
"jättefint" worddokument av reglerna. Jag hittade alltihop och mer än jag minns att jag
hade plitat ihop, jag hade till och med gjort ett speltest-feedback-formulär för speltestande.
Jag konverterade allt till pdf:er och mejlade, och nu tänkte jag... varför inte lägga upp här också ?
Reglerna är inte så kompliserade, men mer raffinerade än jag minns dem.
(torsdag 21 november 1996 klockan 17:33 står det att dokumentet är skapat)
Spelet heter FHALAH och spelas med fyra flata stenar (med tecken på), ett antal stickor, fyra getpjäser och en björnpjäs per spelare. Man spelar två och två i en slags duellliknande form.
(ja ni märker att min spelmakarstil verkar gå långt tillbaks i tiden ... namngivandet oxå)
Jag citerar texten (vilken jag också bifogat) :
Till spelet hade jag hittat på en mytologi och ett språkbruk...Grunddrag
Spelet går ut på att försätta sin motståndare i "fhalah", vilket skulle kunna översättas till förlamad eller besegrad, beroende på hur man tolkar ordet. Detta gör man genom att krossa "motståndarens försvar" (motspelaren får slut stickor), eller att lyckas med en M´Ragnigh (att med en viss spelstens kombination, eventuellt offrande av stickor ,och på så sätt slå igenom motståndarens "försvarslinje") och därmed fånga motspelarens björn/kung..
Vikten kan väl läggas vid att få slut på motståndarens stickor,
framför att fånga björnen(som kan vara väl så svårt)..
Spelet spelas mellan två personer, om växlande omgångar som försvarare resp. attackerande, vilket pågår tills dess att en av spelarna antingen har slut stickor(förlorat) eller har motståndarens björn(segrare). Detta kan i ovanliga fall gå väldigt snabbt, men oftast pågår ett parti lång tid.Spelet kräver viss taktik och en förmåga till att bluffa(ge sken av att ha bättre resultat än man egentligen har).Den person som har mesta manupulativa förmågan, vinner som oftast, att styra den andres handlingar och drag, är en dygd i det här spelet..
Först avgörs vilken tillhörighet man har, vilket representeras av namnen KungSol och KungMåne. Kung måne börjar som anfallare och Kung sol som försvarare. Spelarna slår med sina stenar(dolt för motståndaren), sedan börjar deklarerandet av sina drag..
Minns att vi använde oss av spelet under en kampanj.