Mogger
Hipsteranka
Så, vad tror ni, finns det några fördelar med den plattformen framför Kickstarter? För att ge ut svenska rollspel då, både på svenska och engelska.
Jo, jag trodde det, men:Är inte Backerkit något som används för att organisera inköpen och frakt åt kickstarters primärt?
Ja, det var främst detta jag var nyfiken på. Det är rätt mycket administration där.Plattformar som både Backerkit och Gamefound har relativt många fördelar gentemot Kickstarter.
Billigare, inbyggda pledge managers, bra support mm är sådant utgivare har nytta av.
Ja, det där stämmer ju absolut (även om Helmgasts bästa KS drog över 900 svenska backare och vår Ereb Altor-KS kan nog komma över 600) men det var därför jag lade till att spelen då bör vara översatta till engelska. Själv hörde jag talas om Backerkit första gången för några dagar sedan och trodde fram tills idag att det enbart handlade om just pledge manager.För specifikt svenska utgivare är dock den stora frågan den om publiken, då det är en relativt liten grupp människor i Sverige som backar spel på kickstarter.
Fria Ligans absolut största kickstarterkampanjer har dragit ungefär 600 - 800 backare från Sverige. Undantaget är (självklart) Drakar och Demoner som drog nästan 4000 svenska backare. Mindre förlag så som Helmgast eller Eloso drar ungefär 4-500 svenska backare på sina större kampanjer, och ligger med andra ord inte så fasligt långt efter Ligan på den svenska arenan trots långt mer begränsade resurser.
Drakar och Demoner kickstartern drog dessutom över 1000 personer som aldrig tidigare backat en Kickstarter, vilket är enormt högt (och den absoluta majoriteten av dessa är förmodligen svenska backare som registrerat konto på Kickstarter specifikt för att backa DoD).
Så, om man som svensk rollspelsutgivare kan sikta på 4-500 backare på Kickstarter för en större kampanj, hur många av dessa riskerar man att förlora om man byter plattform till Backerkit eller Gamefound? En skillnad på 100 backare i det läget har en oerhört stor påverkan, och frågan är ju om eventuella plattformsmässiga fördelar kan väga upp den potentiellt stora nackdelen.
Det bör ju finnas en orsak till att MCDM, Monte Cook, Evil Hat mfl väljer att crowdfunda på Backerkit framför kickstarter. Men samtliga dessa har ju stora följarskaror som de byggt upp under lång tid, som de sannolikt kan ta med sig till den plattform de upplever att de får bäst deal på. Jag tror nog Fria Ligan också skulle kunna lansera en crowdfunder på Backerkit och ändå nå stor framgång, då det finns en etablerad internationell publik som följer deras utgivning.Ja, det var främst detta jag var nyfiken på. Det är rätt mycket administration där.
Ja, det där stämmer ju absolut (även om Helmgasts bästa KS drog över 900 svenska backare och vår Ereb Altor-KS kan nog komma över 600) men det var därför jag lade till att spelen då bör vara översatta till engelska. Själv hörde jag talas om Backerkit första gången för några dagar sedan och trodde fram tills idag att det enbart handlade om just pledge manager.