Re: Hyneniskt utlägg av hatten... *ler* uj jobbigt
"skit sked" så att säga är ett objekt som har funnits i verkliga livet sådan har jag en gång sett i ett museum.
Fast har svårt att tänka mig att äventyrare som är på vandring tar med sig en sådan skitsked då den måste sköljas av för att inte lukta..... ( *tack* till den som kom ihåg deras existens för jag glömde bort att nämna deras existens under min första inlägg.. *ler* Bra minne men kort )
Träbitar som polerats av havet kan ibland få en mjuk avrundad form något som en vän till mig drog nytta av i Luleå skärgård väldigt smart vill jag då säga...
Sedan angånde "skitduk" ( Tänk Näsduk men för anala behov ) så är det något som har funnits historiskt huvudsakligen bland de rika bortskämda som har råd att tvätta och äga flera skitdukar.
Vanligast i fält torde dock vara mossor det finns underbara mjuka mossor.
Vitmossa som även har bakteriedödande ämnen som verkar gjorda för att användas som toa paper ( vet av erfarenhet ) de är minst lika bra som toapaper men tyvär växer sådan mossa inte överalt så ett viss behov av förutsägelse ( *hmm* här växer mjukmossa kanske borde jag ta med mig lite för framtida toabehov ) något som lätt kan göras och inte väger så mycket..
Sen vad gäller diverse alternativa lösningar kan träpinnar användas ( *danger* Will Robinson *Danger* ) risker finns givet viss när och om man bryter av en pinne från ett träd och ska torka sig tänk er en sticka i analen Uj det måste kännas ont och finnas risk för infektion..
Men är man förskiktig så funkar det nog men tänk polerade stenar från en bäck eller trä som polerats av vatten...
Sen finns faktist andra effektiva saker som skägglav ( risk för grannbar finns dock om man använder det ) samt löv bäst lämpad här i svea skulle nog vara blad från de olika Grodbladen som inte bara är blodstillande och inehåller naturliga desinfektions ämnen värst borde brännäslan vara...
Problemet kommer inte sommar tid utan vinter tid då det är kallt ute och kölden
och SNÖN gör det svårt att hitta växter eller stenar träbitar att använda sig av.
De flesta mossor och lavar blir hårda och kan sprika skägglav verkar vara en magnet för istappar. ( de utgör en naturlig fryspunkt då vatten helst fryser kring ett annat objekt som är kallare än omgivande luft )
Så vinter tid vad ska man använda ?
Snö är inte bra då isenkristallern i snön kan göra att man skär sig och kölden gör själva procesen extremt obehaglig. Växter finns få av och de flesta är hårda av snön ohc isen och är därmed ej användbara.
Nej snö då bör man nog medtaga toapapper själv men det finns lösningar även under den kallaste av vintrar om man är tuff nog....
Istappar är inte värdens bäst formade toa papper men tro mig de funkar faktist om man använder sig av deras breda bas och arbetar snappt och biter ihop... ( pratar av erfarenhet,, vilket gör att jag ser till att ta med toa papper eller andra alternativ när jag ska ut vinter tid till skog.... )
Att tvätta händerna och annan hygen ÄR faktist lättare vinter tid då man lätt kan använda sig av snön för ett hygeniskt men iskallt snöbad för kroppslig tvättning och skölja händerna i snön för att tvätta dom...
så att leva hygensikt är lättare i skog och mark vinter tid med gott om snön men det kräver att man biter ihop..
Bastubad är en rekomendering att ha om man funderar på att ta sig ett snöbad och snöbad ÄR något jag rekomenderar om man bastar det är faktist ganska uppfriskande att springa ut från bastun och kasta sig raklång ner i meter djup snö och rulla runt sedan fort in i bastun..
( jag blir nostalgiskt snöbada i kombination med bastu har jag inte gjort på över 4 år nu *suck* )
Så nu när vi har löst problemet med HUR äventyrarna uträttar sina toa behov kan vi vända oss till andra former av hygen som jag har på börjat..
vintertid kan vara tufft men om snö finns så har man alltid möjligheten att tvätta sig och snön är väldigt effektiv då kroppen och smutsen verkar ha olika fryspunkter många fetter som sitter på huden verkar försvinna fortare genom kyla och snö än genom tvål och vatten. Detta gäller även vissa former av motorfett. ( vill på peka att detta är egen erfenhet )
SÅ vad ska man tvätta sig med ? olika former av växter inehåller löddrande medel främst Vitmossa som även har bakteriedödande ämnen kan användas som en svamp en skrubbsvamp sen kan växter som har goda egenskaper som Pors, Rölleka, Skvattram som är insekts avisande oljor eller björk och granris som har skummbildande egenskaper om jag mins rätt så måste man finfördela börjen och granriset och senkocka det för att få tvättvatten.
Men även sådant som aska kan användas för att skrubba både dig och kläder rena viss misfärning kommer det dock att uppstå.. *ler* "En svensk neger"
( förlåt användadet av ordet neger men då en vit man blir misfärgad svart ser han automatisk ut som en elak parodi av en färgad, tänk lite på de där tidiga 30 tals filmerna från USA där alla svarta spelades av vita målade svarta med vit mun )
Asklut är att föredra om man har tid man använder några nävar aska från ett lövträd ( helst från en Ask ) dra i vatten sen silar man bort askan har använder vattnet till kläder och hud..
NU tro inte att jag har allt denna informationen i huvudet för många av namnen på växterna var jag tvungen att blädra upp i böcker då jag är bättre på att känna igen saker i naturen än komma ihåg vad fanstyget heter..
"Hej *hmm* vad du nu hette trevligt att träffa dig igen var det 1vecka eller 2 år sedan ?"
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>