Nekromanti Bakgrund baklänges

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tänkte på något när jag läste den nyss startade tråden om olika sätt att skapa rollpersoner. Nu skriver jag ner det innan jag får tid att fundera på om det egentligen är vettigt eller inte.

Det finns många spel där man skapar sin rollperson stegvis, från födelse, uppväxt och yrkesliv, fram till den person man sedan ska spela. En del system använder en hel del slump för att avgöra detta, vilket är bra om man inte vet vilken sorts rollperson man vill ha, och mindre bra om man vet det och inte får det man vill. Fördelen med ett sådant system är att man får en detaljerad bakgrundshistoria till sin rollperson -- om man nu gillar det.

Man skulle det gå att göra ett sådant system där man istället går åt andra hållet? Man utgår från den person man vill spela och gör sedan val, eller slår på bakgrundstabeller -- börjar med saker som rollpersonen gjorde nyligen, och arbetar sig längre och längre tillbaka i rollpersonens historia, ända till uppväxten och födelsen.

Varför skulle man vilja göra på det sättet? Jo, för att man får fördelen att man får en komplett och eventuellt oväntad bakgrundshistoria, men ändå får den rollperson man vill ha.

Bolongo

Herr Doktor
Den varianten finns i HeroQuest. Man bestämmer ett litet fåtal saker från början, sedan fyller man på retroaktivt under spel.

hakanlo

Hero
Jag upplever att man (jag, spelgruppen) väldigt ofta gör just så i praktiken. Först slår/väljer man fram en rollperson i form av en ögonblicksbild man gillar, och sedan fyller man på med lite backstory och kryddar med några krokar och kontakter från det förgågna.

Och nog är det väl ganska vanligt att man i skapa-rollperson-proceduren har som sista steg att "hitta nu på några rader om din bakgrund och vem du är". Alltså sist. Eller?

Slutligen gillar jag själv väldigt mycket att göra som Bolongo beskriver - att pynta på bakgrund och personlighetsdrag under spel. Personlig preferens: jag avskyr att skriva långa uppsatser om moderns husdjurs favoritmat och what not innan man ens börjat spela.

Så jag gillar tanken och tror den är bra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ja, naturligtvis är det vanligt att man gör så i praktiken, om man har ett spel där man bara skapar sin rollperson och sedan får skriva en bakgrundshistoria på sin fritid om man så önskar. Men det jag är ute efter är ett regelsystem där man gör val eller slår händelser för olika epoker i rollpersonens liv, och att man gör detta från nu och bakåt snarare än från födelsen och framåt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Först tänkte jag att det inte spelar någon roll om man börjar från början eller slutet (Så att säga), men innan jag han skriva mer än någon mening om det så gjorde jag en helomvändning. Normalt sett är det ju just slutbilden jag har klar för mig, och det är den jag vill spela. Det låter jäkligt vettigt att då utgå från den, och sen så att säga dissekera den bilden och ta reda på var alla delarna kom ifrån.

Risken att "tvinga på" spelare saker de inte gillar kvarstår ju så klart, men det känns ju lättare att modda (även på eget bevåg som spelare) när de resultaten egentligen inte ger några regelmässiga fördelar, eller i alla fall inga större sådana.

Det som slår mig dock är att det kan vara rätt meckigt att skapa något om täcker alla möjliga kombinationer. Möjligen om man har nån slags bakgrundstabell för varje färdighet, som man slår på för att se varifrån man fick den färdigheten. Sen kan ju varje sådant resultat innehålla korsreferenser med vilka andra färdigheter som man kan ha lärt sig från samma källa.

Så säg att man slår för sin skjutvapenfärdighet, och får resultatet "armén". Det resultatet täcker även taktik, fordon och reparera, så om man vill (och har de färdigheterna) så behöver man slå för dem separat utan även de lärde man sig i armén.

Man kan så klart göra det ännu mer komplicerat om man vill (och det vill man ju =) genom att sätta ut maxvärden på de olika resultaten (typ att armén kan som mest ge "reparera 2", och "taktik 3"), och har man mer än så får man slå igen för att täcka resten. Eller så har man särskilda "elittabeller" för högre färdighetsvärden som antingen bygger vidare på det första resultatet, eller helt ersätter de första tabellerna helt.

Varje resultat kan ju sedan ha en tillhörande tabell med "särskilda händelser" för just det resultatet. Exempelvis kan ju "armén" resultera i saker som "har sett aktiv strid", "officersrang" eller "avskedad på grund av regelbrott (möjligen på felaktiga grunder)":

Man skulle kunna dela upp karaktärens bakgrund i några olika delar också, säg barndom, ungdom och vuxen ålder eller så. Sen kan man kanske fördela ut färdigheterna mellan dessa delar för att representera när man lärde sig vad. Så har varje sån här del sina egna tabeller för de olika färdigheterna.

Om man exempelvis lärde sig skjutvapen när man var barn så var man nog antingen barnsoldat i någon krigshärd, gängmedlem i nått riktigt otrevligt gäng eller kanske något i stil med ett statligt barnhem som fokuserade på att skapa elitsoldater.

Feuflux

omjonasson.se
Man kanske kunde utgå från rollpersonens bästa färdighetsvärden och rulla en tabell för respektive färdighet.

Du är bra på att Hoppa, slå 1T4
1) Uppväxt på cirkus.
2) Biten av muterad groda.
3) Mjölkdrickare. Starka ben.
4) Friidrottsgymnasium.

Du är bra på Mechanical repair, slå 1T4
1) Tjänstgjort som mekaniker på rymdskepp.
2) Föddes med en skiftnyckel bakom örat.
3) Du hade Uppfinnar-Jocke som lärare i skolan.
4) Varit slav i en tv-fabrik.

etc

Snow

Swashbuckler
Jag utgår från att man gör sin rollperson som man vill ha den, rent siffermässigt. Sen stoppar man in det i bakgrundsregelmotorn och ut trillar en bakgrund. Reglerna får inte ändra värden, det är själva poängen att man har gjort den rollperson man vill.

Först väljer man en färdighet (som man har ett relativt högt värde i). För varje färdighet finns en tabell som ger en bakgrund, gärna med händelse. Som Rymdhamster föreslår täcker den ett antal andra färdigheter också. Det var detta man gjorde senast. Markera de berörda färdigheterna.

Bakgrundstabellen ger ett antal färdigheter, ingångar (eftersom det är före i kronologisk ordning blir det ingångar istället för utgångar). Det blir som karriärsystemet i WFRP, fast i omvänd ordning. Så med tanke på vilka färdigheter man ännu inte markerat får man försöka pussla ihop vad man gjorde innan senaste bakgrunden. Nytt slag på tabell ger ny bakgrund, återigen med ett antal färdigheter.

Så gör man i tex tre steg. Sen gör man liknande för ens utbildning. Tidigaste bakgrunden och ens kvarvarande färdigheter ger utbildningar att välja på. Samma procedur igen. Sen gör man liknande för sin uppväxt.

Nisse är en färdig rollperson. En av hans högsta färdigheter är Slagsmål. Det är den som spelaren väljer. För Slagsmål finns en tabell som slås på. Resultatet har rubriken Torped. Torpeden Nisse lär sig även färdigheterna Hota och Vaksamhet. Slagsmål och dessa tre är nu förklarade för Nisse. Bakgrunden beskriver kort att som torped gjorde han illa en (rulla detta på tabell) släkting till en inflytelserik person. Innan torpedbakgrunden kan man välja något för färdigheterna Gatusmart, Supa, Inbrott eller Köra bil.

Nisse har ett hyfsat värde på Inbrott och slår på den tabellen. Ännu en händelse noteras. Fler färdigheter markeras. Nisse får välja på ett antal färdigheter igen.

Nisse är på sin första bakgrund innan det är dags för utbildning. Spelaren försöker förklara återstående färdigheter, som inte är förklarade än.

Det blir väldigt många tabeller. En för varje färdighet och varje resultat har en rubrik, en händelse på ett par meningar, en lista på färdigheter och en lista på ingångar (också färdigheter). Sen blir det lite andra tabeller för utbildning och uppväxt.

Man skulle kunna minska antalet resultat genom att ha dem i en lång lista. Tabellerna man slår på har inte hela texten utan dessa refereras bara och slås upp. Torped kan alltså inträffa för en massa olika färdigheter man slår på.

Ähh, nåt sånt.

Lupus Maximus

Tekniker
Som jag nämnde i andra tråden så går det att bestämma ett slutmål, men bygga upp mot det tänkta slutmålet. Då får man en organisk uppbyggnad men variationer man inte tänkte på om man skapar den färdiga "produkten" först.

Så att ha ett system att bygga baklänges låter mer som en regelmässig tvångströja runt "kan du förklara hur du har den färdighetsnivån?" Men jag gillar inte slumpframslagning och skulle inte vara målgruppen. Ett sådant system kan mycket väl passa de som har ett färdigt koncept, men vill slumpa fram bakgrunden. Men... om man vill slumpa fram bakgrunden, är det då spelare som kommer att ge den någon relevans, eller blir det bara anteckningar på formuläret som sedan bara ignoreras?

Logros

Veteran
Jätteintressant tråd. Min första tanke var att man gör rollpersonen som man vill ha den, siffermässigt, och sedan väljer man från ett antal sysslor och händelser för att "fylla" alla värden. Man pusslar helt enkelt ihop bakgrunden från en "meny" av förberedda bakgrundsval.

Så om jag gör en rollperson som har (galet exempel) färdigheterna Mörda 25 och Smyga 19.

Då väljer jag bakgrunden "Lönnmördare" två gånger - det tillåter mig att fylla up 2x10 i Mörda och 2x8 i Smyga. Det räcker inte riktigt, så jag tar också Gatubarn för att kunna sätta ytterligare +2 i smyga. Jag väljer också en Händelse "Jagad" som ger mig de sista +1 i Smyga jag behöver. Jag tar till sist Händelsen "Tvångsrekryterad" för de sista +5 i Mörda.

Jag växte upp på gatan som ett skyggt gatubarn som hade anledning att hålla mig undan från stadsvakten efter att ha stulit från en adelsman. I tonåren blev jag tvångsrekryterad till Kejsarens armé under Barthas-kriget. Jag visade mig inte ha några knussler över att ha ihjäl folk, så när kriget var över tog jag lejd som lönnmördare.

Bolongo

Herr Doktor
Efter moget övervägande har jag knäckt gåtan och kommit på det riktiga svaret på denna tråd: dnurgkab.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bolongo;n124497 said:
Efter moget övervägande har jag knäckt gåtan och kommit på det riktiga svaret på denna tråd: dnurgkab.
Vaddå gåta? Det där är ju titeln på tråden.

JJoghans

Regelknackare
Låt säga att man har en helt slumpdriven bakgrundsgenerator med ett antal tärningsslag och tabeller. Vad är det som hindrar att man (med berått mod) VÄLJER ett alternativ om man inte gillar det slumpmässiga utfallet, eller hittar på ett eget som är någorlunda likvärdigt till det som tärningen hamnade på? Tabellernas utfall behöver ju inte vara absoluta, utan kan ses som "rekommendationer"?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dazumal;n125127 said:
Låt säga att man har en helt slumpdriven bakgrundsgenerator med ett antal tärningsslag och tabeller. Vad är det som hindrar att man (med berått mod) VÄLJER ett alternativ om man inte gillar det slumpmässiga utfallet, eller hittar på ett eget som är någorlunda likvärdigt till det som tärningen hamnade på? Tabellernas utfall behöver ju inte vara absoluta, utan kan ses som "rekommendationer"?
Man hindras nog av samma mekanismer som hindrar dig från att välja vad du slår i Fia med knuff eller vad tärningen landar på när du försöker sopa till orchen med svärdet: Vetskapen om att det är ett spel, och att utmaningen är att försöka göra något med det resultat man blir tilldelad av slumpen.

Det tycker i alla fall jag. Om jag vill välja låter jag bli att slå tärningen alls. (I teorin -- inte alltid i praktiken.)