Nekromanti Bakgrundshistoria

Alven_Valdir

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
37
Location
Takalorr
Bakgrundshistoria är väldigt roligt att slå fram...
När vi slog min bakgrundshistoria förra veckan så hade jag väldigt tur..(min gubbe bildades inte förra veckan men vi glömde slå det när vi börja för 4 månader sen)

Mindre viktigt: jag slog fram att jag hade 3 brödrar och alla var i min ålder och skickliga vildmarksmän och krigare och där har vi ju nåt gemensamt. Min mor och far lever och som tur är är jag inte gift.

Nu till det lite mer bra saker..
jag slog 5 kast och så här blev det:
Kast 1 :,jag ärvde en förmögenhet av mina föräldrar(men råkade slå lite dåligt och fick 230 silver)
Kast 2 :Jag slog och blev en baron och hade fått min titel ute på slagfälten
Slag 3 :jag slog och fick Helande händer(just det helande händer)
Slag 4 : jag slog 99 på 1 T100 och då fick jag en dumdrake(ja just det en dumdrake)
sista slag 5 : jag fick onaturliga krafter och blev råstark

Dessutom har jag hittat en vargflock och klarade tämja dem men med lite problem..

Hur låter min bakgrundshistoria och ni kan väl dela med er med er bakgrundshistoria??
 
G

Guest

Guest
Tja det man kan börja säga är att din bakgrund gav din karaktär ganska bra förutsättningar och hoppas att du inte i övrigt blev någon sorts kromatjong-alv från Stålmannens hemplanet.

Själv tycker jag att bakgrunden är fantastisk när man inte har så stor inspiration för sin karaktär. Jag har också en baron vars föräldrar äger en förläning i Soldarn. Han fick 5 syskon som alla var gifta. Eftersom han är en 34 år gammal adelsman är han självklart gift och lyckats få fram så många som 4 barn. Alltså en ganska stor familj (lyckligtvis den äldsta sonen så ett arv väntar!). Han ligger i fejd med en annan adelsman och bakgrunden visar att han är en ganska god man då han släckt en brand hos en sadelmakare och räddat livet på en gladiator. Han blev en ganska storväxt riddare och fick en stor mage som resultat på nackdelstabellen så han väger 105 kg och är 180cm (tyvärr är då hans stridshäst överbelastad till min fasa). Han är också VÄLDIGT rädd för wulfen.

Så kan det vara och att sitta och knopa på RPns karaktär behövs inte då det mesta kan tas som slutsatser från hans bakgrund.
 

Johan/Torak

Veteran
Joined
9 Apr 2003
Messages
72
Location
Cthol Mishrak(U-Väsby)
Min RP heter Torak af Jernstierna och är handelsman. Han äger ett handelsbolag och en del i ett förfallet familjehus.
Fick lite extra pengar och är dvärg. 3 bröder 2 systrar, död mor. Han är otroligt rik, kommer inte ihåg exakt. Skarpsynt också. Trevligt att få berätta!
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Jag vet inte riktigt, men jag tycker att bakgrundsslagen är lite onödiga många gånger. Jag gör ingen karaktär jag först inte tänkt ut och slipat på. JAg ser de bara som hjälp ifall man vill veta vad han har haft fösig under vissa delar av sitt liv, eller ifall jag kommer på något som han ska kunna har jag använt mig av 3 bakgrundsslag och get personen den förmåga han ska ha. Detta bara för att bygga min karaktär regeltekniskt. Jag tycker att man ska passa sig att ta bakgrundslagen för absoluta. De kan försötra en uttänkt karaktär och göra den helt annorlunda mot vad man tänkt sig, detta kan ju i vissa fall leda till positiva ändringar av karaktären, men ofta förstör de. Mitt tips är att hitta på bakgrunden och bygga på med bakgrundsslag där de passar.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Min Rp är en riddare från drunok. Lyckades få börd två gånger vart först Furste som kunde göra anspårk på tronen men jag ändra detta till att hans pappa var furste, sedan vart han
hertig. Är äldsta sonen = Han ärver i sin faders titel. Är inte gift ännu (bara 22 år). Han fick på händelser att en annan hertig erbjudigt honom sin dotters han men han ville inte ( hon hade massa "oäktingar") . Är extremt bortskämd och får göra nästan hur han vill. Han har 5 syskon det minsta 5 år det äldsta 20. Han är även ledare för riddar orden Nattgardet
( min egen) som bekämpar Xinukulter (och liknande kulter).



Men roligast var när min alv fick förmögenhet ( hade inte alvmodulen tillhands då) och fick 86 000 denarer sammanlagt.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Som SL brukar jag prata med mina spelare om ungefär vad de har tänkt sig...sen slår man på tabellerna, och funkar det inte slår man igen...

/Lars, jobbar en lödag :gremfrown:
 

Phoenixzz

Veteran
Joined
26 Apr 2003
Messages
10
Location
Göteborg
Okej jag är en Frakk vid namn Maximus Dragius från An-Thalamur jag har ett yrke som livakt åt en stuskigt rik magiker har vecko lön på ca 100 guld och är 230 cm lång väger 165kg kroppsbyggnad massiv och e bara 20 år gammal. jag är greve i staden Ifkor men nästan aldrig där, Ifkor som ligger i samma land som fadern är kung (alltså har jag kungligt blod och är tron arrvinge för båda mina äldre bröder vill ej ärva den fråga ej varför) över landet är Thalamur och fadern sitter på tronen i det stora palatset i huvudstaden An-Thalamur min hemmstad. jag hade en nackdel jag var drog missbrukare men det satte fadern stopp för nästan från början och hyrde en snubbe som.....a gav mig terapi. jag har ingen effekt av hög ålder jag har en ridhäst som e både stark och snabb en jaktfalk grymm på att söka.
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
vad pladrar du om?

Ren fråga? men du har inte läst nåt om mundana va? Eller så har ni en helt egen välrd i mundana, för du menar att Thalamur ska vara en monarki nu? enligt den värld som eon utspelar sig så är Thalamur ett land styrt av magikrater,( 7 för tillfället va?) och de är mäktiga magkier och de har en utvald ledare i sitt råd, men nån kung finns det inte och vad jag minns så är han människa inte tirak? Men jag ska inte förstöra ditt powerplaying, menar bara på att du kanske har tagit i lite i överkant med din karaktär?
 

Phoenixzz

Veteran
Joined
26 Apr 2003
Messages
10
Location
Göteborg
förlåt då

sorry jag har ej hunnit läsa mudana!
när jag skulle köpa den var den slut såld men visst jag tror dig men berätta då ett land med kung så får jag la ändra!
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Geografica Mundana!

Mundana har uppgraderats till Geografica Mundana, och finns att köpa tom på Bokia i Alingsås.
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: förlåt då

Hmm, problemet med det hela är att det ngo inte finns en monarki i Mundana med en Tirak på tronen. Dock skulle han kunna komma från en av de mäktigaste stammarna på Takalorr som är Tirakernas land, men det är uppdelat i stamrevir. det är nog det bästa, men det finns även stora stammar i Krolimbergen. införskaffa modulen Geografica Mundana så hittar du nog det du vill.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,013
att vara eller icke vara

, men nån kung finns det inte och vad jag minns så är han människa inte tirak?
Om det inte finns någon kung så kan han väl varken vara människa eller tirak?
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Jag hittar alltid på bakgrundshistorian själv, men kan ibland använda mig av informationen som står tabellerna. Jag slår dock aldrig fram en bakgrund.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Den var väll någo sålunda !!! Det kanske inte är i min stil.

Enligt mig är det då inte så mycket bakgrundshistoria om man bara slår fram den och säger "detta är hans historia". Jag tycker då att man borde fördjupa den lite för att kalla den en historia. Det är ju inte så mycket bakgrundshistoria om man säger "Han/hon har det och det och har fått det och det" för att få det mer som en historia kan man ju berätta hur man kom över saken eller vad det nu än är. Jag föredrar att skriva ganska mycket om mina Rps eller att tänka ihop ganska mycket om dem.

Men jag kan då berätta lite om en av min favorit karaktär
( Ivon Örthandlare )

Vi kan börja med att han föddes i byn Källan som ligger i Daggbacken i en "bonde" (vanlig) familj den första januari (Elianas heliga dag). Hans far var en av traktens mer kända stigfinnare och hans mor var en penningutlånar. Hans far ville gärna att Ivon skulle gå i hans fotspår och tog ofta med han ut till skogen för att lära han om alla stigar och vägar. Men Ivon var inte personen som brydde sig speciellt mycket om det. Han gillade mer att studera växtlivet och djurlivet i skogarna. Tiden gick och när Ivon var vid 8 års åldern kom hans bror Gillas till världen ( Oturligt nog så är han död nu, Gillas alltså )

Ivon började senare att studera lite och hans mor lärde han att både skriva och läsa och det dröjde inte lång tid innan han hade läst ut hennes få skrifter.

För att få en större utmaning sökte sig Ivon till ett kloster tilldelat Jordmodern för att där få studera läkekonst och växters "magiska" egenskaper. Han studerade väldigt noga och gorde sina arbeten riktigt fina för att få munkarna på så gott humör som möjligt. När munkarna hade lärt Ivon det mesta inom läkekonsten så lämnade han klostret för att själv försöka stå på egna ben.

Åren flög förbi och han har både fått varit med om allt från små skador till en by som har varit smittad av pest och tack vare hans kunskap om växters helande egenskaper har han räddat många liv.
 
Top