Nekromanti Bakgrundsmusik?

Flurtis

Hero
Skall spelleda ett Scenario a la Romeo & Juliett snart. Däremot har jag väldigt dålig koll på vilken bakgrundsmusik jag ska ha (Om jag nu ska ha någon).

Scenariot handlar om intriger, olycklig kärlek, och tragedi.

Ingen sång tack, enbart musik.

För tillfället funderar jag på Schindlers List som huvudtema, med lite andra dysta soundtrack instoppade lite här och var. Fast jag vet inte ifall det blir för dystert? Vad tycker ni?

//Flurtis

Erafic

Veteran
Vissa klipp från Morrowind och Oblivion soundtracket kanske funkar, men man får rensa bort de flesta i så fall. Det finns några "Från dystert till gladare" klipp med, om en sådan sekvens önskas.

Osäker på om det är det du söker, men värt att lyssnas igenom.

Lindenius

Swashbuckler
Schindler's list tycker jag är för känslosam och framför allt välkänd musik. Jag rekommenderar i stället:

"The Portrait of a lady" (filmmusik) av Wojciech Kilar
"Pan's Labyrinth" (filmmusik) av Javier Navarrete
"Restoration" (filmmusik) av James Newton Howard

//erik. gräsänkling

Christoffer

It's all pig.
Soundtracket till Bram Stokers Dracula gillar jag, men har inte satt det i användning än vid spelbordet. Men kanske nått att spana in.

GnomviD

Heresiark
När du säger Romeo & Julia tänker jag hovintrig, och iaf jag tycker klassiskt fungerar utomordentligt då. Om du inte söker klassiskt, så får du överse det här. :gremsmile:

Ben Houges OST till Arcanum är helt fantastiskt. Lågmält, lite dystert och mycket, mycket fantasy. [länk]
Vivaldis Årstiderna må vara förutsägbart, men då är det också så jäkla bra. Våren kan vara lite väl upbeat, och iaf första satsen brukar inte jag använda som bakgrund. Sommaren, Hösten och Vintern är dock skitbra, några satser är mer tempo, några är mer melankoli. [länk]
Tjajkovskij's stråkserenad i C dur är riktigt nice. Vissa satser är mer uptempo, så välj och vraka. [länk]
Björn Arve Lagims OST till The Longest Journey har sina ljusglimtar, men där får du välja Och vraka.
Bach är också en gammal räv. Själv är jag väldigt fäst vid hans dubbelkonsert för fioler, där speciellt andra satsen är skitbra som bakgrund. [länk]
Som nämnt tidigare är Morrowind/Oblivion OSTs (skrivna av Jeremy Soule) bra. Morrowinds är lite mer lågmält, medan Oblivion är mer storslagen orkestralfantasy.
Ilan Eshkeris OST till Stardust är en av mina favoriter på senare dagar. Det har både lite lågmälda grejer såväl som storslagna.
Att inte nämna Mozart när man snackar klassiskt vore ju nästan kriminellt. Så Mozart. Han har ju skrivit allt, från kvartettstycken till orkestergrejer. [länk, länk och länk].
Passar på att namedroppa Beethoven också, för att han tyvärr ofta glöms bort. [länk]

Mogger

Hipsteranka
Personligen gillar jag inte soundtrack när jag spelar (utom Grim Fandango till Mutant) utan spelar hellre "riktig" musik.

Iron & Wine och Jose Gonzales är båda väldigt suggestiva och passar fint till iaf olycklig kärlek och tragedi. Och så funkar så klart Woven Hand hur bra som helst. Ffa borde Arrowhead på den självbetitlade plattan vara klockren.

Nej, skit i Jose och I&W. Kör Woven Hand bara! Det är klockrent för mörk medeltid fylld av svek, ondska, vidskepelse och död. Och det är ju i princip vad olycklig kärlek handlar om. :gremsmile:

Edit:
Oj, nu såg jag att du ville ha utan sång. Sorry. Nåväl, ignorera gärna mitt svar eller ta tillfället i akt att vidga dina vyer! :gremwink:

Kropotkin

Warrior
Jag har sett en balett i hela mitt liv och det var Romeo och Julia (som den heter på svenska; besserwisser) på Stora Operan i Warszawa. Musiken var skriven av Sergej Prokofjev. Kommer inte ihåg om det var bra rakt igenom men stycket Montague och Capulet (eller riddarnas dans) är fruktansvärt bra och stämningsfull för en lämplig akt där sidorna ställs öga mot öga.