Jag har inte lagat mat på åratal, och det nedanstående är ungefär så mycket energi jag är villig att lägga ned på efterrätter. Det är dock inte illa alls, och antagligen nyttigare än det mesta som kommer att dyka upp i den här tråden, speciellt om man som jag spenderar mycket tid på gymmet och behöver få i sig ordentligt med protein.
Proteinfluff
Du behöver:
Kaseinpulver. Fairings Slooow Protein funkar riktigt bra (vaniljen är helt okej, har inte smakat de andra sorterna än). Vissa säger att vassleprotein också funkar, men det pulver jag har (WNT nuitritions kalasgoda med chokladsmak) ger inget vidare fluff.
Mjölk. Lättfil funkar också och ger en fylligare konsistens.
Frysta bär. Typ vilka bär som helst funkar. Blåbär är mitt standardalternativ.
Jag har inga mått eller så, utan kör mest på känsla. Blanda alla ingredienserna i en mixer och kör tills det har fluffat till sig ordentligt. Alternativt kan du vispa för hand efter att ha mosat bären, men det är rätt jobbigt. Ät direkt, alternativt lämna i frysen över natten för att få till supergod proteinglass!
Rik på protein, små mängder kolhydrater, många vitaminer och antioxidanter och mer eller mindre fettfri (beroende på fetthalten i mjölken).