Nekromanti Baknings- och efterrättstråden

w176

Förlorad dotter
Vi har inte haft en mattråd på länge, och jag tror att vi aldrig någonsin har haft en matråd intiktad på det här.

Så fram med rescept på matbröd, kakor och efterrätter!

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har inte lagat mat på åratal, och det nedanstående är ungefär så mycket energi jag är villig att lägga ned på efterrätter. Det är dock inte illa alls, och antagligen nyttigare än det mesta som kommer att dyka upp i den här tråden, speciellt om man som jag spenderar mycket tid på gymmet och behöver få i sig ordentligt med protein.

Proteinfluff
Du behöver:
Kaseinpulver. Fairings Slooow Protein funkar riktigt bra (vaniljen är helt okej, har inte smakat de andra sorterna än). Vissa säger att vassleprotein också funkar, men det pulver jag har (WNT nuitritions kalasgoda med chokladsmak) ger inget vidare fluff.
Mjölk. Lättfil funkar också och ger en fylligare konsistens.
Frysta bär. Typ vilka bär som helst funkar. Blåbär är mitt standardalternativ.

Jag har inga mått eller så, utan kör mest på känsla. Blanda alla ingredienserna i en mixer och kör tills det har fluffat till sig ordentligt. Alternativt kan du vispa för hand efter att ha mosat bären, men det är rätt jobbigt. Ät direkt, alternativt lämna i frysen över natten för att få till supergod proteinglass!

Rik på protein, små mängder kolhydrater, många vitaminer och antioxidanter och mer eller mindre fettfri (beroende på fetthalten i mjölken).

Vimes

Sillkung
Jag har i skrivande stund en plåt knäckebröd-in-the-making i ugnen.

Detta recept:
2 dl mjöl (hade bara vetemjöl)
2 dl havregryn
1 dl solroskärnor
0,5 dl linfrö
0,5 dl sesamfrö
0,5 tsk salt
3,5 dl vatten

Blanda ihop allt. 175 grader i ca 1,5 timmar på oljat bakplåtspapper.

Återkommer med resultatet.

Paxen

Veteran
Klassisk dessert som är enkel att göra och kan förberedas i god tid innan middag.

Du behöver:
• 2 st ägg
• 4 msk strösocker
• 2 msk amaretto
• 225 g mascarpone
• 12 st savoiardikex
• 1,5 dl starkt kaffe
• 2 msk kakao

Okej, dela äggen. Äggvita i en skål, gula i en annan. Ta skålen med äggula, i med socker. Vispa till en jämn och ljusgul smet. Ner med Mascarponen och likören. Rör om försiktigt till en jämn smet. Vispa äggvitan till hårt fast skum, rör försiktigt ner i den andra smeten.

Fram med kexen och en skål med kallt kaffe. Doppa kex i några sekunder och täck botten på en form (går att göra i mindre portionsskålar). Häll på en del av smeten, pudra med kakao, kör ett varv till (som en lasange) men pudra inte kakao över sista lagret. På med plast och in i kylen, med fördel över natten, ju längre ju bättre.

Innan servering pudrar du över rikligt med kakao. Servera med ett gott kaffe eller likör och gästerna kommer jubla av lycka!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ananaskaka

Sätt ugnen på 175grader

Smält 150 gram margarin
Häll i 1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gegga ihop till en smet som du trycker ut i en form

Blanda 1 burk creme fresh
2 ägg
1 burk krossad ananas
1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Häll i fyllningen och grädda 30 minuter.

Servera med vispad vispgrädde.