Nekromanti Bakom lykta dörrar - Regelsystem

solvebring

Superhero
Ja, som ni kanske minns höll jag på med ett Agentrollspel med övernaturligheter. Jag har inte haft tid på ett bra tag, men äntligen fick jag fått tid över för att omarbeta och utveckla lite mer. Jag har i princip slängt ihop hela systemet för handlingar och färdigheter, samt huvuddelen av rollpersonen.
Detta är i .doc-format...

För er som undrar mer hade jag tänkt mig något sådant för handlingen:
"Detta rollspel utspelar sig i nutid i valfri önskad nation. Aliens, spöken, demoner och annat sådant som hör hemma i skräckberättelser och sagor om övernaturliga fantasifoster är i Topphemligt en del av verkligheten. Bakom en fasad av det normala och förklarliga, där alla människor driver runt i en lika tillsynes normal vardag, gömmer sig dessa monster. Vanligt folk märker dock inte av dem, och då dessa varelser är nära att tränga fram i öppet ljus finns där personer vars enda uppgift är att eliminera dessa varelser och lägga locket på. Kort och gott sker allt detta av den enkla anledning med fruktan för hur skulle folk reagera om de visste.

Inom regeringen finns en hemlig avdelning som för andra än dess anställda saknar namn. Den här avdelningen spårar och kartlägger varelser av sådan övernaturlig art och lägger sedan fram order till en underavdelning som är känd, för de få inblandade, som Patriot: Dold säkerhet.
Kring Patriot: Dold säkerhet är det just som det här rollspelet utspelar sig. Rollpersonerna jobbar nämligen på avdelningen Patriot: Dold säkerhet som hemliga agenter, vilka lever och finns till för sin yrkesuppgift. Uppgiften att ta order och utföra dem. Dessa order kommer alltså från den hemliga huvudavdelningen inom regeringen och handlar då främst om att eliminera övernaturliga varelser som ses som ett stort hot mot allmänheten och den grundläggande säkerheten."

"Valfri önskad nation" kommer säkert att bli Sverige om jag matar mer på världen senare...

Attachments

Wilmer

Hero
Re: Klockren heartbreaker![NT]

Jag syftar på att reglerna du har är i stort sett identiska med Drakar och Demoner och det gänget. Varför inte spara en massa jobb och bara använda färdiga regler och skriva en intressant värld eller bara modda befintliga regler? Eller skriva regler som är specialanpassade för världen?

solvebring

Superhero
Regelsystem [Uppdaterat]

Hej hej!

Glöm bifogad fil i mitt första inlägg, här kommer nämligen en uppdaterad version där jag tagit bort en del misstag och lagt till Motståndsslag - "Tävlingsslag".

Attachments

solvebring

Superhero
Re: Klockren heartbreaker![NT]

Jag är inte klar på långa vägar, och jo jag vet, det blev ganska likt många rollspel som redan finns, så jag sitter här och funderar på vad jag skall göra för kul utav detta. Har funderat under natten en hel del på världen med. Självklart skall en kul världsutformning komma på det här,plus att jag förbättrat idén avsevärt. Tycker jag i alla fall. Skall skriva på världen lite nu. Funderar också på att slopa Sekundära Grundegenskaper, för det gillar jag inte alls har jag kommit fram till. Det gör det hela mest osmidigt och tarvligt.

Fast så likt tycker jag ändå inte att det är då handlingsbasen och dylika ändå görs på ett helt annat sätt. :gremwink:

solvebring

Superhero
Re: Bakom lykta dörrar - Världen

Världen som skall utgöra den actionfyllda värld där övernaturliga ting måste stoppas av rollpersonerna som har rollen som utvalda agenter, har smått tilltagit sin form. Året är 2048, men knappt har någonting hänt i denna korrupta värld.

Ta en titt på vad jag har skrivit om ni vill... :gremsmile:

Attachments

Pilzefrau

hon/henne
Stavningsfanatikern slår till igen

För det första: bytte du inte namn på detta för ett tag sen? Har jag bara fått för mig det, eller har du bytt tillbaka?
För det andra: jag har lovat att kommentera detta en gång per tillfälle en person gör detta fel, och nu är det dags igen:

Ordet 'lykta' är ett substantiv och betyder en sån lykta som man lyser med.
Det lite gammalsvenska ordet för 'låsta' stavas 'lyckta' och kommer av ett gammalt verb, att lycka, som inte används idag.
Det är inte samma ord, och stavas annorlunda.
Varje gång jag skrivit detta har jag också frågat: är det meningen? Nån sorts ordvits? Men jag har inte fått svar på detta heller.
Länk till Språknämnden
/Pilzeman, meningslös utförlighet

solvebring

Superhero
Re: Stavningsfanatikern slår till igen

Nå, jag har kort och gott stavat fel till "Lyckta".
Dock så är det bara det tillfälliga namnet. Ja, jag bytte namn men har bytt tillbaka så länge. Fast namnet skall bytas igen så fort jag finner något vettigt. Funderar på "Dolda skuggor" eller "Verkligehetens skuggor" eller något annat småkusligt. :gremwink:

cogitare

Swashbuckler
Har du läst Conspiracy X för inspiration till det du gör? Vad du skriver är väldigt likt Conspiracy X även att det spelet är mer fokuserat på aliens än annat övernaturligt tycket jag när jag läste igenom det.

Spelet är inte revolutionerande på något sätt men kanske något av intresse? Det mest intressanta regelmässigt tror jag är att man har olika inflytelseområden som avgör om man kan t.ex. få ta på en husransakningsorder till kalla in 4 råbarkade thugs för att bearbeta någons knäskålar.

C.

solvebring

Superhero
Okej. Tack för upplysningen. Aldrig hört talas om det spelet faktiskt. Men då vet jag. Dock har jag nog inte tänkt att Aliens skall var den stora delen i detta, utan har tänkt att satsa mer på mörkervarelser och sådant, även om Aliens kommer att finnas med i bilden.

cogitare

Swashbuckler
Det är lugnt. Hade du bott i Lund/Malmö med omnejd hade du kunnat få låna mitt ex. :gremsmile:

Tror det är ett ganska okänt rollspel. Köpte det på rea i den lokala rollspelsbutiken, mest på kul faktiskt...

C.