Nekromanti Baksidan eller rader för annat?

MrG

Swashbuckler
Nästan varje gång jag gjort ett system och karaktärsblad har det i efterhand slagit mig att det saknats utrymme för något som jag velat föra upp. Speciellt störande känns det när det är extra förmågot eller färdigheter som inte får plats.

Nu funderar jag helt enkelt på att lämna någon tom rad. Minns nostaligskt hur DoD hade alla färdigheter tryckta och ett par tomma rader i slutet att lägga till färdigheter (tror CoC fortfarande har det).

Så hur resonerar ni? Har ni samma problem? Är ni för eller emot tomma rader?

thark

Hero
Givet alla system där egenskaperna/färdigheterna är fritt valda i vilket fall—jadå, det blir fria rader, eller t o m tomma rutor. (Trots att jag är fullkomligt oartistiskt föredrar jag att t ex anteckna i olinjerat kollegieblock, så jag tar hellre en tom ruta utan linjer än en med.)

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker det är irriterande med alla smårutor. "Ålder, kön, svärdshands, socialt stånd, jycke, husknutsfärg" och så vidare. Men ja. Jag har hellre tomma rutor. Här är mitt rollformulär (som finns att beskåda som bild i signaturen, men det är för tillfället så med andra ord så tänker jag framåt och länkar till en domän som snart kommer att upphöra istället för att ladda upp det på forumet istället och på så sätt göra det lika permanent som forumet - och så gillar jag långa paranteser för de är fåniga). Anteckningsrutan hade jag mest för att jag inte kom på vad jag skulle fylla ut formuläret med, fast skriver man ut formuläret på en sida så kan man föra anteckningar om kampanjen på baksidan. Det är tanken i alla fall. Och i Utseenderutan kan man antingen rita eller skriva sitt utseende.

/Han som inte hade så mycket att säga

entomophobiac

Low Prep High Play
Tomma rader är helt suveränt. Beroende på system, såklart.

Men särskilt i färdighetsbaserade spel så föredrar jag helt klart tomma rader. Som i All Flesh, där det ju egentligen bara är de standardiserade grundegenskaperna och sekundärattributen som står på formuläret, förutom en drös tomma rader.

Mycket bra, mycket bra.

Genesis

Ni dés ni maître
Om man kan definiera egna färdigheter eller förmågor så måste det absolut finnas tomma rader. Jätteviktigt. Men en tom baksida är också alltid uppskattat. Ett alternativ är ju naturligtvis att lämna alla färdighetsrader toimma, men finns det ett antal vanliga färdigheter man använder så tycker jag att man skall ha med dem. Det spar en massa tid och kladd, och det blir oftare lättare att hitta den färdighet man är ute efter (om de är ordnade i bokstavsordning).

thark

Hero
Ja, att baksidan ska vara tom är ju nästan självklart. Allt som behövs ska få plats på framsidan (med tomutrymme, anteckningsplats i marginalerna osv). Jag vill inte ha en tom baksida att anteckna på—då använder jag hellre ett löspapper och slipper skifta—jag tycker bara det är oelegant att behöva flippa.

(Och ja, jag vet att jag spelar D&D där båda sidor är smockfyllda och det lätt behövs ett extrapapper därtill för att hålla reda på besvärjelser—men det är just osmidigt.)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Baksidan eller rader för annat? (OT)

Ditt rollformulär verkar rätt enkelt. Hoppas det är en visning åt hur spelet kommer bli.

Krille

Super Moderator
De flesta system som jag har gjort har inga egentliga "hårdkodade" listor för färdigheter eller förmågor. I praktiken så finns det ingenting som säger att alla rollpersoner har Hoppa eller att alla utbygdsjägare har Pilbåge. Det finns egentligen ingenting som säger att färdigheten Hoppa ens ska finnas, eller ens att det finns ett utbygdsjägaryrke.

Så det blir helt enkelt opraktiskt för mig att ha något annat än tomma rader för färdigheter och förmågor.

---

Vita baksidor är en naturlig följd av att de flesta skrivare faktiskt saknar duplexmekanism som skriver ut på arkets baksida. Jag har en färglaser med duplex, men de flesta verkar ha en billig kontorsbläckstråle eller kombibläckstråle som i bästa fall kan skriva ut på en sida. Så baksidan får gärna fortsätta vara vit för min del.

Däremot har jag ingenting emot tilläggsformulär. Är jag magiker så kan jag tänka mig ett extra papper med besvärjelser, till exempel.

Nightowl

Champion
Påstående med vag men ändå relevans

Finns det en grej med på rollformuläret tenderar spelare att fylla i det, och tendensen ökar ju mindre vagt det är.

Med andra ord: om det verkligen står husknutsfärg på formuläret, så skriver man i det. Det är osäkert om man skriver något under bostad, och bakgrund kan vara hugget som stucket.

Värt att tänka på.

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Så hur resonerar ni? Har ni samma problem? Är ni för eller emot tomma rader?
Sett ur mitt perspektiv som spealre så ser jag mer än gjärna att det fanns just ett rejält parti med extra rader där man kan t. ex skriva upp extra färdigheter, utrustning & sådant. Varför då ? Jo, därför att jag tycker att det är välldans smidigt att ha sådana rader som an kan skriva sådana saker. Det ser inte så kul ut om man börjar kludda på baksidan av formuläret & sådana saker.

Olle Linge

Snigel
Mina fyra ören

Nu har jag inte läst resten av inläggen, men jag säger ändå vad jag tycker. Det är skillnad på saker som borde varit med på rollformuläret (som alltså är nödvändiga för karaktären) och sådant som tillkommer under äventyr. Jag tycker inte att det behövs några blanka rader, förutsatt att det intressanta redan finns (det som reglerna kräver). Baksidan måste dock vara ledig för att anteckna saker (namn på personer, idéer, vad som helst). Jag har aldrig gillat rollfomulär heller, så jag försöker hålla dem så minimalistiska som möjligt och för allting annat på löst papper eller på baksidan.