Jag gillar 4E. Kommer förmodligen aldrig att spela 3E igen (definitivt inte spelleda). Däremot är jag inte ett dugg sugen på att lira Forgotten Realms igen och Eberronrisken är ungefär lika låg som under 3E (d.v.s. väldigt låg). Dessutom tycker jag att Dragonborn och Tieflings är töntiga, att halflings skall ha håriga fötter och att gnomer skall vara en spelbar ras. Allt detta är som tur är hyfsat enkelt att fixa. Spelvärldar finns det ju oerhört gott om till tidigare editioner och jag ser inget skäl över huvud taget till att överge den första (och därmed bästa) publicerade spelvärlden till D&D - Wilderlands of High Fantasy (a.k.a. the City State Campaign).
Nu kommer dock det kluriga... När man har plockat bort Tiefling och Dragonborn (samt använt gnomen från MM och husreglat obligatoriskt håriga fötter till halvlingen) vill man ju självklart inkludera åtminstone ett par av Wilderlands coola folkslag som spelbara raser. Abilitymodifikationer och skill points är lätta att fixa, men övriga rasförmågor är litet klurigare (åtminstone om det skall vara måttligt balanserade). Hur gör man? Har någon här hunnit knåpa på nya raser till D&D4?
Nu kommer dock det kluriga... När man har plockat bort Tiefling och Dragonborn (samt använt gnomen från MM och husreglat obligatoriskt håriga fötter till halvlingen) vill man ju självklart inkludera åtminstone ett par av Wilderlands coola folkslag som spelbara raser. Abilitymodifikationer och skill points är lätta att fixa, men övriga rasförmågor är litet klurigare (åtminstone om det skall vara måttligt balanserade). Hur gör man? Har någon här hunnit knåpa på nya raser till D&D4?