Nekromanti Balansera raser i 4E

Hunk

Hero
Jag gillar 4E. Kommer förmodligen aldrig att spela 3E igen (definitivt inte spelleda). Däremot är jag inte ett dugg sugen på att lira Forgotten Realms igen och Eberronrisken är ungefär lika låg som under 3E (d.v.s. väldigt låg). Dessutom tycker jag att Dragonborn och Tieflings är töntiga, att halflings skall ha håriga fötter och att gnomer skall vara en spelbar ras. Allt detta är som tur är hyfsat enkelt att fixa. Spelvärldar finns det ju oerhört gott om till tidigare editioner och jag ser inget skäl över huvud taget till att överge den första (och därmed bästa) publicerade spelvärlden till D&D - Wilderlands of High Fantasy (a.k.a. the City State Campaign).

Nu kommer dock det kluriga... När man har plockat bort Tiefling och Dragonborn (samt använt gnomen från MM och husreglat obligatoriskt håriga fötter till halvlingen) vill man ju självklart inkludera åtminstone ett par av Wilderlands coola folkslag som spelbara raser. Abilitymodifikationer och skill points är lätta att fixa, men övriga rasförmågor är litet klurigare (åtminstone om det skall vara måttligt balanserade). Hur gör man? Har någon här hunnit knåpa på nya raser till D&D4?

Snow

Swashbuckler
Nej, jag har inte gjort en ny ras. Men hur gör man? Jag skulle hitta på och försöka tänka mig en balanserad kraft (utifrån naturliga klasser för den rasen på olika levlar och i kombination med vanliga feats för den klassen). Sen får man testa. Det är nog varken enklare eller mer komplicerat än så.

Klart, om du kommer med några raser och några förslag på förmågor kanske vi kan hjälpa dig mer...

Hunk

Hero
Det finns en massa coola folkslag, de flesta är dock människor och för dem tänkte jag att man förhoppningsvis kan sno feats från den kommande spelarboken till Forgotten Realms (om den likt tidigare edition kommer att innehålla bakgrundsfeats). De jag behöver hjälp med just nu är rödskinnade barbarhumanoider och blåhudade snubbar, se kommande svar på Snows post.

Hunk

Hero
Re: Exempel 1

Bra idé! Några förslag på förmågor har jag ännu inte, men jag tänkte börja med den första rasen och lite hur jag resonerar kring den, så kanske smartare personer än jag kan komma med tips.

Ras nummer 1 - Avalonians

Blåhudade humanoider som pysslar mycket med is- och vattenmagi.

Saxat från Player's Guide to the Wilderlands (3E):
The Avalonians are the noblest of people, in theirown minds if nowhere else. /.../Swimming is natural to these folk. They are also superlative sailors and shipwrights. Most Avalonians have some sort of magical training, typically cold, water, and/or ice magic. The wizards and sorcerers of this race are unsurpassed in the North, rivaled only by the wizards of Tula.

Some claim to be descended from an ancient admixture of merfolk and an unknown extra-planar folk from the Elemental Plane of Water or Ice. Sage comparisons between the Avalonians and the green-skinned Viridians cause violence to erupt most unexpectedly from this otherwise peaceful folk. Some few Avalonians have gills and can breathe in the water as if on land (requires Judge’s permission and has ECL +2, see below)

Description: Pale blue skin, platinum blonde hair, silver eyes, 6 ft. 4 in., 200 lbs, sleek and muscular build, typically Lawful Good.

Racial Traits:
• Attributes: +2 Intelligence, +2 Charisma, -2 Wisdom,
-2 Constitution
• Skills: Profession (Sailor), Rope Use, Sail, Spellcraft and Swim are always class skills regardless of class. Avalonians gain a +2 racial bonus to Rope Use and Spellcraft, and a +4 racial bonus to Swim
• Resistance to Cold: 1
• Favored Class: Expert (sailor), bard or wizard
Det fanns också ett regional feat med namnet Cantrips som gjorde att man kunde kasta tre level 0 spells en gång per dag.

Mina resonemang:
När det gäller abilities är det enkelt - +2 i INT och CHA
Speed, size och vision är också enkelt - samma som för människor

Man får till en början grunna på vilka klasser Avalonians skall passa till. Wizard är given och Warlord och Paladin känns också lämpliga (abilitybonusarna passar ju också warlorden utmärkt). Sedan vill jag diversifiera dem något från Eladrins, som ju också funkar som Wizards och Warlords.

Skill bonuses är inte helt självklara. Arcana är helt logisk, medan det är svårare att komma på lämplig andraskill. History vore lite tråkig, eftersom Eladrins har den och det kanske inte är perfekt till en halvisolerad kultur. Use rope och Swim finns ju inte i 4E, men man skulle möjligen kunna tänka sig +4 på Athletics för Swim Checks? Diplomacy skulle också kunna vara ett alternativ.

Sedan får man lägga till något om motståndskraft mot kyla. Ingen av PHB-raserna har ju något sådant, men däremot har ju Genasis från FR-previewen det. De har 5-15 (beroende på Tier), men det känns som lite mycket. Är 2/4/6 rimligt eller är det bara meningslöst? Man kanske ändå skall köra med samma som för Genasis?

När det sedan kommer till powers känner jag mig helt nollställd...

Som racial feat bör man nog köra på någon cantrips-variant, men jag har ingen idé om hur man skall konstruera det. Featet blir därmed meningslöst för Wizards, men det är ju nästan också Eladrins racial feat, så det kanske inte gör något.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Hunk said:
Skill bonuses är inte helt självklara. Arcana är helt logisk, medan det är svårare att komma på lämplig andraskill. History vore lite tråkig, eftersom Eladrins har den och det kanske inte är perfekt till en halvisolerad kultur. Use rope och Swim finns ju inte i 4E, men man skulle möjligen kunna tänka sig +4 på Athletics för Swim Checks? Diplomacy skulle också kunna vara ett alternativ.
Jag skulle ge +2 Arcana och +2 Athletics rakt av, för enkelhets skull.

Hunk said:
Sedan får man lägga till något om motståndskraft mot kyla. Ingen av PHB-raserna har ju något sådant, men däremot har ju Genasis från FR-previewen det. De har 5-15 (beroende på Tier), men det känns som lite mycket. Är 2/4/6 rimligt eller är det bara meningslöst? Man kanske ändå skall köra med samma som för Genasis?
Tieflings har ju Fire Resistance: You have resist fire 5 + one-half your level. Knyck den och byt fire mot cold.

Om vi då jämför avalonians med tieflings kan vi se om vi behöver lägga till något mer.

Så när som på vision är de lika bra som tieflings, bortsett från att de senare har förmågorna bloodhunt och infernal wrath. För att balansera detta skulle jag ge avalonians något liknande halvalvernas dilettante, fast de kan bara välja en 1st level at-will wizard attack power som de kan använda som en encounter power – och så +1 racial bonus i Will defense.

Möjligen kan man ta bort +2 i Athletics och i stället ge dem Swim 3 som movement mode, dvs. de får en swim speed på 3 rutor och behöver inte slå något Athletics-slag för att simma. Swim är dock bara tillämpligt i vissa situationer, så då skulle jag dessutom ge dem Arcana som tränad skill, oavsett vilken klass de väljer.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Med tanke på attributmodifikationerna och motståndskraften mot köld känns det som om du hade kunnat jobba med tieflings som grund -- det är ju en god idé att låta en ny ras fylla samma nisch som en borttagen. Där har du ju något att balansera rasen mot. Dessvärre sitter jag i Skåne och har mina böcker uppe i Göteborg, så jag kan inte göra något mer exakt nu.

Hunk

Hero

Dante said:
Hunk said:
Jag skulle ge +2 Arcana och +2 Athletics rakt av, för enkelhets skull.
Känns dock inte så atletiska. Skall grunna på det!

Dante said:
Hunk said:
Tieflings har ju Fire Resistance: You have resist fire 5 + one-half your level. Knyck den och byt fire mot cold.
Det hade jag missat - smart!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Jag fyllde på med mer innehåll i mitt inlägg ovan.

Dessutom tycker jag att deras racial feat borde ge dem bonusar på to hit och skada med arcane powers som har cold som keyword. Det borde uppmuntra wizardspelare att välja den is- och köldmagi som tycks vara avaloniernas signum. Som tieflingarnas Hellfire Blood-feat, typ.

Snow

Swashbuckler

Som racial feat bör man nog köra på någon cantrips-variant, men jag har ingen idé om hur man skall konstruera det. Featet blir därmed meningslöst för Wizards, men det är ju nästan också Eladrins racial feat, så det kanske inte gör något.
Jag tycker gott att du kan ha en feat som boostar powers som har cold i sig. Mer skada alltid, rejält med mer skada vid combat advantage, eller bättre attack, eller längre räckvidd, eller större area, eller... Om man inte är wizard får man väl skaffa sig ett vapen av frost.

Flera raser har ju ett par tre olika racial feats. Och många av dem är ruskigt bra. Jag tror man ska vara rädd att inte göra sin egen ras lika bra som de andra, inte tvärtom. Fläska på ordentligt. :gremsmile:

Hunk

Hero

Mycket bra förslag (även det med swim speed i ditt tidigare inlägg - jag grunnar på att lägga till det + en extra +2 skill, men strunta i alltid tränad Arcana). Skall klura på om jag kan komma på någon vettig racial power, så att jag kan ge ett mer fullständigt förslag för er smarta snubbar att utvärdera.

Edit:
Insåg att du förmodligen (i ditt tidigare inlägg) menade att sno Dilettante från halvalverna som racial power. Det är jag inte helt övertygad om att jag vill göra, eftersom förmågan kommer att vara tämligen meningslös om man väljer Wizard som klass.

Hunk

Hero
Re: Avaloniern hittills

Tjenare igen!

Jag har grunnat och grunnat och grunnat, men ändå inte lyckats komma på någon cool power... Jag vill att den skall göra skada (så att den inte är för lik Eladrins mer defensiva power), ha med vatten eller köld att göra, samt vara användbar för samtliga klasser (åtminstone Wizard, Warlord och en framtida Bard). Om någon har något smart förslag är det högst välkommet!

Så här ser avaloniern ut just nu (kommentarer emottages tacksamt):

AVALONIAN

RACIAL TRAITS
Average Height: 6’ 4”
Average Weight: 200 lbs.

Ability Scores: +2 Intelligence, +2 Charisma
Size: Medium
Speed: 6, swim 3
Vision: Normal

Languages: Avalonian, Common
Skill Bonuses: +2 Arcana, +2 Diplomacy
Cold Resistance: You have resist cold 5 + one-half your level
Power ?????

Racial feats:

CHILLY (har inte kommit på något vettigt namn…)
Prerequisites: Avalonian
Benefit: You gain a +2 feat bonus on damage rolls when you use an attack that has the cold key word.

CANTRIPS
Prerequisites: Avalonian
Benefit: You can use two of the following Wizard cantrips as at will powers: ghost sound, light, mage hand, and prestidigitation.