Jo, det här är som sagt en het potatis.
"Du kan inte påstå att folk är lika bra på saker i den här världen, inte ens om man skulle summera alla saker de kunde för varje person."
Jag är faktiskt lite nyandlig så jag menar att vad du än gör påverkas du positivt av det i någon riktning. Spenderar du en timme med att plugga en intressant faktabok så lär du dig en del grejer, tittar du på teve lär du dig en del andra grejer. (säkert inte lika viktiga ur rollspelssynpunkt, förvisso, om det inte finns en färdighet som heter "simpsonskunskap" dvs) Sitter du bara och funderar en timme blir du en lugnare och mer harmonisk typ. Du gagnar självinsikt.
Jo, jag tycker faktiskt att alla människor är precis lika bra. En del saker kan man förstås anta inte är viktiga nog att komma med i ett rollspel (som just "simpsonskunskap" och annat oviktigt vi drar på oss genom att inte plugga och styrketräna hela dagarna i ända) men då tycker jag man ska väga upp det på annat plan. Ett antal färdigheter som heter "social kompetens:" för olika folkgrupper kanske? Den som endast sitter hemma och lär sig fäkta, prata tjugo olika språk flytande, kasta besvärjelser ur alla magiskolor, bemästra alla taktiska och strategiska knep samt träna upp sina förmågor i klättra, hoppa, smyga och karate, osv osv -hur rolig blir han att prata med egentligen??? Liksom:
"Vad soligt det vart idag, tror du det kommer vara fint imorgon också, Hercules?"
"För det första heter det inte "vart" utan "blev". För det andra är "fint" ett relativt begrepp utan egentlig betydelse. Att du drar förhastade likhetstecken mellan "soligt" och "fint" utan att först försäkra dig om vilket sorts väder jag tycker om, det finner jag både kränkande och oförskämt. För det tredje luktar din andedräkt inte särskilt angenämt och för det fjärde så kommer jag kasta "storm" imorgon bitti, så nej, jag kan med största sannolikhet säga att det INTE kommer bli "fint" väder imorgon. Adjö, fru Dödskunkimunnen!"
Jag menar inte att alla raser ska ha grundegenskaper som tillsammans ger lika höga summor eller liknande, men om det finns en ras som inte kan profilera sig gentemot en annan, då blir den inte rolig att spela. Genom att dela ut olika rasförmågor och liknande så kan man få varje ras att bli intressant att spela. Jag kan inte raserna i Eon, men jämför med yrkena "officer" och "soldat" i Mutant. Det är bara sååå dåligt i mina ögon. Jag tycker varken officeren eller soldaten blir rolig att spela pga detta. Hade yrket hetat "militär" och så hade man, beroende på valet av färdigheter, kunnat skapa sig vilken sorts gradbeteckning som helst, då hade det varit mycket roligare i mina ögon. En ung soldat kan ju tex. antas kunna en massa utanför det militära som inte en gammal officersräv riktigt är grym på.
Ditt argument "framför allt tycker jag att det är roligast med spel där man kan göra många val för att utforma sin rollperon och få drastiskt olika rollpersoner." är lite fult, för det har ju inte med den här diskussionen att göra. Har man fler valmöjligheter bara för att det finns små idiotiska raser som inte kan profilera sig gentemot deras kusiner på något vis? Nä, jag tycker snarare tvärtom; om alla raser är "bra", ur rent krass spelmässig synvinkel, då finns det också fler möjligheter till roliga och distinkta karaktärer att rollspela.
Om en alv är bättre än en människa, ge dem en liten nackdel som arrogans, dryghet eller bristande empati, till exempel. Plötsligt är inte alven bara en "bättre" människa, utan en ras som hamnar i helt andra spelsituationer än tex. en goblin. Vad är roligare än variation?
/Rising