Pom
Swashbuckler
Jag älskar balans mellan olika PC i samma sällskap. Däremot ogillar jag när de allra flesta mötena är jämt balanserade för att bli lagom utmaningar för dem. Jag tycker mycket bättre om när spelarnas egna val och ambitioner får inverka på hur farligt det blir. Om man vet att nästan alla strider är sådär lagom utmanande och att DM kommer att ändra förutsättningarna för att göra den sådan i annat fall, då går luften ur mig i alla fall.
Med 3E är det mycket lätt att konstruera möten som är precis lagom balanserade. Det är noga uträtt hur farligt "farligt" är, och XP är direkt relaterat till hur relativt svår en utmaning är.
Ni åldringar som likt mig spelat i tidigare upplagor, har ni upplevt att denna fokus på mötesbalans har påverkat hur välbalanserade möten ni slänger på era spelare? Är det oftare lagom balanserade möten nu än tidigare?
För egen del skulle jag säga nej. Men jag delar ut lvls istället för XP och använder CR som en informationsbit bland andra om varelsen ifråga.
Med 3E är det mycket lätt att konstruera möten som är precis lagom balanserade. Det är noga uträtt hur farligt "farligt" är, och XP är direkt relaterat till hur relativt svår en utmaning är.
Ni åldringar som likt mig spelat i tidigare upplagor, har ni upplevt att denna fokus på mötesbalans har påverkat hur välbalanserade möten ni slänger på era spelare? Är det oftare lagom balanserade möten nu än tidigare?
För egen del skulle jag säga nej. Men jag delar ut lvls istället för XP och använder CR som en informationsbit bland andra om varelsen ifråga.