Nekromanti Baldur's Gate i en telefon nära dig!

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Baldur's Gate i en telefon nära dig!
Nu har Sorrent släppt Baldur's Gate till mobiltelefoner. Det är fråga om ett helt nyskrivet äventyr som utspelar sig i Forgotten Realms.Spelet är Java-baserat, och ska alltså fungera på alla telefoner som stödjer Java. Det använder en förenklad version av D&D3.5.

Gå till nyheten/notisen

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det är lustigt hur spelmakare drar nytta av tidigare titlar. Det här spelet är säkert fint, men likheterna med Baldurs Gate är små och jag är rätt övertygad om att spelupplevelsen skiljer sig avsevärt. Borde det inte vara falsk marknadsföring att rida på vågen av ett känt varumärke?

Nåja, coolt i varje fall. Hade jag haft en nyare telefon hade jag varit intresserad.

- Vulf

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Och om allmänna spelforumet fanns...

Så hade vi kunnat diskutera det utan att vara OT.

- Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Borde det inte vara falsk marknadsföring att rida på vågen av ett känt varumärke?"

Varken BG Dark Alliance 1 eller 2 har mycket gemensamt med den ursprungliga BG-serien. Av någon anledning verkar många(inte alla, både KotoR och Morrowind är likadana både i sin konsolversion och datorversion) rollspel riktade till konsoler vara grovt förenklade och väldigt hårt styrda. Särskilt om de bara riktar sig mot konsoler.

seinet

Swashbuckler
Re: Och om allmänna spelforumet fanns...

Nja, kopplingen mellan Baldur's gate och rollspel är enligt mig tillräckligt stark för att kunna diskuteras på det här forumet.

/Seinet Wintermute - Skall försöka skriva en recension av MagBlast 2 för Spelwebben imorgon

entomophobiac

Low Prep High Play
(inte alla, både KotoR och Morrowind är likadana både i sin konsolversion och datorversion)

Det är skillnad på portningar (spel som görs om till andra plattformar) och spel som utvecklas specifikt för andra ändamål. Dark Alliance är ett bra exempel, men inte på konsollspel utan på en annan designfilosofi. Action.

För övrigt är det faktiskt i KotOR fallet PC-versionen som är den senare, eftersom spelet först släpptes till Xbox.

Men annars har du tyvärr rätt. Det är inte många "rollspel" till konsoll som verkligen lever upp till sina PC-motsvarigheter.