Nekromanti Baldur's Gate II - Shadows of Amn

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Vare sig ni gillar eller ogillar datarollspel, kommer datarollspels artiklar fortfarande vara aktuellt att ha med i kommande nummer av Codex. Med tanke på att många rollspelare även gillar att kopla av med ett datarollspel eller två.

Förhoppningsvis kommer det att vara med en recension av Baldur's Gate II - Shadows of Amn i nästa nummer av Codex, beroende på om jag hinner spela klart och skriva en bra recension av BG II - SoA. Jag måste påstå att BG II är helt underbart hittills, helt i klass med Baldur's Gate I. Jag har bara spelat BG II i ca 22 timmar på 2 dygn. Nu skall jag fortsätta att äventyra i BG II ett par timmar till innan jag skall sova.

Som man brukar säga: Ingenting är lika bra som den äkta varan (rollspel), men det kan vara roligt för stunden (datarollspel).

Karl Nilsson
Dataspels Recensent, Codex
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Bra!

Bra!
Jag tycker det är bra med dataspelsrecensioner också. Inte för att jag har läst Codex 5, har bara de gamla numrerna, men om det har kommit mer sidor kan det väl bara ses som en bonus?

60 sidor och 20 sidor datorspel
40 sidor och inga datorspel

Ärligt - vad väljer man? Ja, klart!
Jag stöder fullt och fast en recension av tidernas datorspels uppföljare.

Mac - måste skaffa BGII nu!
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Men..

...är det inte lite av en Planescape Torment-ripoff i början? Kom att tänka på det när jag spelat ett tag.

/Sir Foilan
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Re: Men..

Baldur's Gate II är absolut inte en Planescape Torment "rippoff" (jag kanske har misstolkat "rippoff"). Planescape Torment är egentligen en Baldur's Gate I "rippoff". Baldur's Gate kom 1998(eller om det nu var i slutet av 1997 minns jag ej..), Expansion boxen (Baldur's Gate - Tales of the Sword Coast) till BGI kom senare under 1998(när minns jag ej), Planescape Torment släpptes i våras, Icewind Dale släpptes i början av sommaren som var och Baldur's Gate II - Shadows of Amn släpptes i slutet av September.
Den gemensamma nämnaren för dessa fyra spel är att dom använder sig av samma spel motor som heter "Infinity-Engine". Alla av dessa spel ser jädrans lika ut och fungerar på samma sätt och "Black Isle, BioWare och Interplay" är inblandade i samtliga av dessa spel.
Icewind Dale är mest likt BGI tack vare att det har samma gränssnitt som BGI. Inte för att jag klagar på att dom använder sig av samma spel motor. Jag älskar dessa spel jag nu tagit upp.

Hursom helst hoppas jag att detta svar på ditt inlägg har bringat dig lite mer ljus (eller mörker) i din syn om Planescape Torment's historia.

MVH

Karl Nilsson
Dataspels Recensent, Codex
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Re: Men..

Precis och jag kan inte hålla med mera. BG 2 är ne Planescape-kopia i början. Att säga något annat vore att göra sig löjlig /images/icons/smile.gif
Sedan att Planescape: Torment i grunden är en kopia av BG är en annan sak. Fast perosnligen är jag mer imponerad av P: Torment än vad jag är över BG (och BG 2 - har bara spelat lite p ådet iofs) - gränssnittet är klart mycket bättre, handlingen är intressantare, mycket av vildmarken är borta etc. Jag kan göra listan hur lång so mhelst... /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen...""
 
Top