Nekromanti Baldur's gate

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
En tanke slog mig när jag kollade när en kompis spelade BG 2. Tycker ni D&D spelare (är inte själv D&D spelare än) att BG är bra eller dåligt? Det är väl ändå ganske lika till regler och så? Jämför diablo? (Inte alls så lika?) Ni förstår nog vad jag vill komma fram till.

Kanske var en dum fråga men då är det bar att låta bli att svara.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

König

Hero
Ang Baldur's gate

Själv är jag inget fan av den nya sortens rollspel på dator; där inräknat BG, Diablo mm.
Personligen återvänder jag till de gamla klassikerna som Champions of Krynn serien, Pool of Radiance spelen, Savage Frontier spelen mm. Kanske, verkligen kanske spelar jag Eye of the beholder spelen. Alla dessa finns dessutom att få tag i som abandonware på diverse sidor på nätet.
Anledningen kan kännas tämligen skral; nostalgi. Grafik och ljud anpassat för en 286:a, men stämmningen är på topp. Likväl som spelkänslan. Favoriterna av dessa gamla spel är Buck Rogers spelen men det är en annan femma./images/icons/smile.gif

Men som sagt det är bara min åsikt, skulle utan vidare anta att de flesta här tycker precis tvärtemot; och det är okej för mig. Alla kan ju inte ha samma smak. /images/icons/wink.gif

"When the DM laughs it is already to late"

Gabri L

Warrior
Måste nog säga att BG 1 o 2 är de bästa RPGs som finns på dator, samt naturligtvis deras expansioner.
Men BG2 blir lite jobbigt när du har countercountercounter-spells till slut. Det är i princip omöjligt att klara BG2 om du inte har ngn magiker med dig...
Men man kan dock säga att BG är de spel som faktiskt liknat ett rollspel mest, dvs AD&D.

Hade faktiskt riktigt, riktigt kul när jag spelade dem...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."

Gabri L

Warrior
Rpg på dator är inte rollspel

...enligt min åsikt alltså, det är det en missvisande term. Det är egentligen strategispel...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Gabri L on 2001-08-16 13:05.</EM></FONT></P>

König

Hero
Re: Rpg på dator är inte rollspel

Fast alla spel som utspelar sig i realtid liknar mer action än strategi. Strategispel föredrar jag som turn-based. Men ånyo är smaken som baken, hårig i vissa fall /images/icons/smile.gif

Gabri L

Warrior
Re: Rpg på dator är inte rollspel(OT litegran)

Nja, nu kan man ju pausa i BG när man vill för att fördela aktions, så man hamnar ju lite mitt emellan...

König

Hero
Jo just det (lite OT här också)

Det är ju att föredra. På så vis liknar det ju även mer ett rollspel, om än ett hack n' slashigt sådant /images/icons/smile.gif

Fast de gamla klassikerna som Spunke och grabbarna for fram i, är ju inte heller så lika rollspel. Om man inte spelar linjära spel som bara går ut på att döda förstoss, verkar ju som om vissa faktiskt föredrar sådana rollspel här /images/icons/wink.gif. Undantaget är Buck Rogers spelen där man faktiskt hade stor användning av karaktärernas skills.

DosM

Veteran
man kan ju köra det mer som ett actionspel eller som ett Rpg
det finns många inställningar som ändrar hur man spelar spelet.

-=-=-=-=-=-=-
Many who lives deserves death, many who are dead deserves to live.
- JRR Tolkien

Dr_Morbid

Swordsman
Re: Rpg på dator är inte rollspel

hmmm civilization 1 ngn, det var tider det... /images/icons/smile.gif, jag har inte hittat det till linux än bara.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor

Bloodsbane

Veteran
Nu har jag bara satt mig in i BG 2 (ettan var för buggigt när det släpptes), men anser mig berättigad till ett par åsikter trots detta.

Spelar ingen roll hur gärna man vill, det går inte att kalla BG 2 för ett rollspel, inte i samma anda som våra kära bordsrollspel iallafall.

Hela spelet är obönhörligen centrerat runt våld, det finns inget man kan göra åt den saken.

Karaktärernas bakgrund har ingen som helst inverkan på storyn. Kommer man från Dalelands hörs det på dialekten, och då ska Amniska köpmän fnysa åt en och muttra något om bonde drägg goddammit!

Rollspel spelas bäst i sällskap av vänner. Vi gjorde ett seriöst försök att spela 4 pers tillsammans i BG 2, vi hade alla gett upp innan vi tog oss ut ur fängelset man börjar i.
Vi hade förmodligen inte ens kommit så långt om det inte var för att vi alla satt i samma lägenhet, så vi kunde sköta kommunikation muntligen. Spelet motverkar helt enkelt effektivt alla försök till att ha roligt tillsammans.

Dock tycker jag att både BG2 och Diablo 2 är roliga spel, men rollspel är de inte.

Något jag däremot ser fram emot är Neverwinter Nights. Hoppas bara att det är lätt att importera egna modeller o texturer, jag vill ha purple dragons!

Quan'talis

Swashbuckler
Det största problem jag har med baldur's gate är att det har gjort mig alltför van vid high-powered characters (elven ranger stats: str 18/53 dex 19, con 16, int 14, wis 17, cha 18), så nu är jag inte nöjd om inte mina D&D-characters har 18 i minst två abilities (tur att jag är DM för det mesta, då får man nämligen välja själv vad man ger för stats åt NPCs och monster). Det är visserligen väldigt hack'n'slash-igt, men enormt roligt för det mesta (speciellt ogre magi). Vad gäller reglerna så följer det väl 2nd ed AD&D-regler ganska hyfsat, men spelet räknar ju ut allting åt en, så jag vet inte hur bra man egentligen kan reglerna efter att ha spelat det.

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"

Jag håller med där. Datorspel gör en inte nödvändigtvis bättre på reglerna om dom räknar ut allting. Samma sak med character generatorn man får med PHB, den gör en inte bättre på reglerna. Men den kan vara ett stöd för att se när man har gjort fel!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Kauris

Veteran
Re: Nostalgi smittar. PoR - igen

http://www.wizards.com/electronic/article.asp?x=ruins,3&c=ruins&sb=dndfr Absolut.
Om ni kollar denna länk ka ni förstå varför jag i måndags var ute att spendera
20.000 på en P4 1.5GHz med GeForce2 (desvärre har jag inte råd med 3:an ännu).
Nostalgi koster - om man vill spela Pool of Radiance på dator én gång till.

Och då är det "gamla" SSI som står för programmerandet - kalas!
Och vad lovar de oss då:

Features the new Dungeon & Dragons rules
Fully-realized 3D animating character and monster models
Interactive environments: push crates, move tables to block doors, smash barrels
Players create up to four characters of a six-character party
Action-based combat system (adjustable by player)
Multiplay and singleplay dungeons
Random dungeon and quest areas
Non-linear quests
Over 100 spells
Characters can go up to 16th level of experience and can cast 8th-level spells
New D&D monsters and items

Rollspel?? Tveksamt!!! Kul? Ja,jamen!
Jag står först i kön hos Tradition, Göteborg i Oktober, lagom till höststormarna sätter in.
Tills dess får jag låna BGII och Diablo II (som alla andra redan har spelat).

Nu är det att vänta på att spelerna blir lvl.5, så vi kan rollspela Pool of Radiance innan! (lol).

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

Gabri L

Warrior

WOOOOHHAAAAAAA!! När är releasen? (eh, den beräknade)

Med tanke på hur dyr datorn som kauris var tvungen att köpa var så avstår åtminstone jag på att ens drömma om att spela dom spelen. (Själv sitter jag här med en P3 på 450 MHz och det räcker ju inte.....)

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Gabri L

Warrior
Pool of Radiance(OT?)

http://gamespot.com/gamespot/stories/previews/0,10869,2715184,00.html Preview för den som har lust...

Staffan

Myrmidon

[citat]Features the new Dungeon & Dragons rules [/citat

Nja. Det där är en sanning med ganska stor modifikation, i alla fall enligt vad jag har hört om det. Den största stötestenen mellan PoR och riktiga D&D vad jag har hört är att man i PoR inte får välja sina egna feats - de bestäms av vilken klass man har. Detta är ur min synvinkel fullständigt oförlåtligt, framför allt som man skryter med att de använder D&D3e.

En annan stor miss är att de sumpat förberedelse av spells. De har helt enkelt slängt ut wizards, och låter clerics kasta vilka spells de vill, så länge de orkar.

Själv sparar jag nog mina stålar till Neverwinter Nights.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Quan'talis

Swashbuckler
Dessutom är det ju trevligt om folk hack'n'slashar på dator istället för i mina äventyr där jag lagt ner dagar på att utveckla fiendernas personlighet ("Ni blir anfallna av en ogre, men ni för en känsla av att han egentligen är en känslig varelse som tycker bättre om att samla växter till sitt herbarium men nu attackerar han er i alla fall för att ni råkade trampa på en ovanligt fin Tarraxacum Officinale"
"Hmmm... lightning bolt")

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"