Nekromanti Balkanjazz?

Basenanji

Postd20modernist
Ok, nu är det min tur att exponera musik via forumet. Jag berättade vid någon forumträff att jag spelade balkanmusik- fast på svenska, varpå folk skrattade och såg oväntat ovetandes ut. Ett bättre sätt att försöka förklara hur musiken låter är genom att lyssna via hemsidan ! Den där leende tönten med snea tänder, det är lilla jag det (jag spelar alltså saxofon)!

/Basse

Organ

Out of time, out of mind
Re: Balkan

Det är en skillnad som Inte är helt enkel att förklara och inte heller särskilt stor om man nu gett sig attan på att försöka hitta den. Om man nöjer sig med en lite väl enkel och lätt felaktig förklaring skulle man kunna säga att om de sjungs på jiddish är det klezmer, annars är det inte det. :gremgrin:

Att försöka hitta en skillnad mellan musiken är som att ge sig på att hitta regionala skillnader mellan den folkmusik som finns i olika delar av Sverige. För den insatte finns det säkert element som gör härjedalsk musik till typisk härjedalsk. För oss andra är det knätofs som knätofs.

/Anders (generaliserar)

Lindenius

Swashbuckler
Sången…

kändes mer felmixad (drunknade i musiken) och i avsaknad av en stämma till eller två.

//erik. har egenligen inte koll på sådana grejer som ljudmix, men en till stämma skulle inte vara fel... skulle bli mer BalkanABBA då.