Nekromanti Banala designfilosofier

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ett system med liten variation på slumpfaktorn gynnar den med höga värden.

Om spelet är menat att vara icke-heroiskt kan detta vara till nytta om RP har låga värden. Om man spelar en skräckis där motstånd mot det hemska är meningslöst, där rollpersonerna är säg vanliga poliser och motståndaren är en listig seriemördare, är det ju lämpligt att Dr Lecter i stort sett alltid vinner.

Om spelet är menat att vara heroiskt kan detta vara till nytta om RP har höga värden. Om man spelar en kung fu-historia där hjältarna knockar sexton gangsters var, är det ju lämpligt att de i stort sett alltid vinner.

Kommentarer?

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ett system med liten variation på slumpfaktorn gynnar den med höga värden.
Mmmnja. Alltså, kom ihåg att "höga" resp. "låga" värden brukar knytas an till slumpfaktorn i sig.

Att ha FV: 99 i ett system med T100 är bättre än att ha FV:9 i ett system med T10: men båda är ett steg från slumpfaktorns maxvärde. Om vi pratar om motståndsslag så kan man med T100 låta två rollpersoner med så skilda värden som 1 och 99 möta varandra utan att det ska bli meningslöst att ta till tärningar, men det är bara en chans på 10 000 att den lökiga typen vinner. Om vi istället skulle använda oss av ett slumpsystem där man slog T4 så skulle en person med värde 1 enbart kunna hoppas på att vinna över någon med värde 3, och det skulle ändå ske så ofta som en chans på sexton.

Så man kan lika gärna säga att det blir riktigt gynsamt för den med höga värden när man använder både en vid slumpfaktor samt en vid skala för egenskapsvärden.

---

I Arcana Unearthed föreslås exempelvis att man kan prova att lira med 3T6 istället för 1T20. De menar att spelet blir mer heroiskt eftersom kobolder och liknande blir så mycket sämre än äventyrarna, men samtidigt blir det ju mindre heroiskt eftersom äventyrarna blir så mycket sämre än ogres och liknande. Vi såg samma sak i Expert när stridsreglerna blev dödligare; spelet tyckte att man skulle generera rollpersoner på andra sätt för att spelet blev så mycket farligare, men vi tyckte precis tvärtom eftersom vi för första gången hade en chans mot fiender i stil med svarte riddaren, som våra lökiga rollpersoner naturligtvis inte hade en tjalle emot under vanliga former.

Så... Tja, det är nog lurigare än du tror.

Om man spelar en skräckis där motstånd mot det hemska är meningslöst, där rollpersonerna är säg vanliga poliser och motståndaren är en listig seriemördare, är det ju lämpligt att Dr Lecter i stort sett alltid vinner.
Jo... men det kan man kanske åstadkomma oavsett vilken (av de vanligare) slumpgeneratorer man använder.
 
Top