Nekromanti Banbrytande rollspel ?!?!

Johan K

Gammal & dryg
Nu när jag höll på att raka mig så kom jag att tänka på det där om banbrytande rollspel. Vilka är de ? Varför är/var de just banbrytande ?

Jag för min del så skulle jag säta nån av de första D&D-utgåvorna som kanska banbrytande. Just för att de var ute först & testade konceptet rollspel. De bröt helt enkelt lite mark. Eller är jag fel ute med detta påstånde ??

/ Johan K, som är sådär mysigt trött.. :gremlaugh:

Arfert

Facit
klart de var banbrytande... sen var RuneQuest (BRP) det, och kanske Starwars d6, och Over the edge.

sen vet jag inte (trött idag)... fyll på listan gärna!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Universalis var ett helt nytt sätt att spela när jag såg det, vet inte om det var först på sin plan dock.

Troberg

Sinister eater
* Paranoia
Det första spelet som skippade alla försöka till realism och seriöst detaljpetande spel och sa "Skit i det, nu ska vi ha kul!".

* Star Wars
Spelet som visade att Sam Peckinpah (som gett upphov till termen Peckinpah-spel) inte är den bästa inspirationen till action i rollspel.

* GURPS
Det enda riktigt lyckade generiska spelet.

* Cthulhu
Tog bort fighting som huvudelement i spelet.

* Pendragon
Lade ett helt nytt tidsperspektiv på spelet. Helt plötsligt handlade det om generationer.

* D&D
Invaderade Polen 1939 och startade därmed andra världskriget.

* DoD
Skapade rollspelsboomen i Sverige.

* Generica
Knöt ihop trådarna och skapade det ultimata spelsystemet.

Torbjörn

Swordsman
CoC och Traveller också

Jag för min del så skulle jag säta nån av de första D&D-utgåvorna som kanska banbrytande. Just för att de var ute först & testade konceptet rollspel. De bröt helt enkelt lite mark. Eller är jag fel ute med detta påstånde ??
Jag håller med. D&D bröt helt klart ny mark.

Men jag tycker också att CoC och Traveller var banbrytande i och med att de var rollspel i skräck- och sci-fi-genren.

Torbjörn

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vampire: the Masquerade kan nog ses som banbrytande, då det spelet drog in en helt ny demografisk grupp i rollspelandet. Sorcerer får också läggas in på listan, då det spelet till stor del var debuten för Forge-teorin.

Arfert

Facit
Re: CoC och Traveller också

glömde Empire of the Petal Throne, som egentligen var en variant på D&D reglerna... eftersom det var det första spelet med en detaljerad och genomarbetad kampanj, låååångt före sin tid. Den kampanjvärlden står sig fortfarande mot det mesta nyproducerat.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kort lista

D&D
Traveller
CoC
RQ
Ghostbusters (proto-d6 med Target Numbers)
Star Wars d6
D&D3e med d20-licensen
Cyberpunk
Vampire

I Sverige:

Drakar och Demoner
Mutant
Western
Eon
Västmark (hade vi haft alla de svenska spel som står i butikshyllan nu utan Västmark? Jag tror inte det ...)

/M

Arfert

Facit
Re: Kort lista

dom engelska spelen tycker jag känns ganska självklara... men kan du motivera dom svenska (som du gjorde med Västmark).. skulle vara intressant hur folk tänker.

Personligen tycker jag Drakar var banbrytande just för att det startade hobbyn i sverige (även om det regelmässligt var en klon), och Mutant för den annorlunda spelvärlden, även om Mutant var influerat av engelskspråkiga spel. Eon och Västmark kvalar inte in som banbrytande tycker jag...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mitt motiv

Drakar v1 - första svenska!

Mutant - visade att det gick att spela annat än fantasy!

Eon - visade att svenska rollspel inte dött i och med Targets kollaps, och att det fortfarande fanns rollspelare som ville spela. Höll hobbyn levande!

Västmark - kolla Krille kan trycka ett spel! Det är inte bara Anders Blixt och Tove och Ander Gillbring ... JAG kanske kan trycka ett eget också! Jag tror att Västmark är en symbol som visade att man kan själv, och att man inte behöver vara en ent eller ett bolag för att ge ut spel.

/M

Arfert

Facit
Re: Mitt motiv

okej, det där kan jag väl köpa i stort sett, Västmark var ju det första digitaltryckta spelet på svenska vad jag vet... (bortsett från en miniupplaga av SAGA på 20 ex som saknade bestiarium och äventyr... men det SÅLDES ju inte, därför räknas det inte heller).

...vi som lirat GammaWorld visste redan att man inte bara kunde spela fantasy ;-)

Har vi inte glömt CHILL på listan? (Chock på svenska)..första större skräckrollspelet?

thark

Hero

Har vi inte glömt CHILL på listan? (Chock på svenska)..första större skräckrollspelet?

Nej. (Om du nu inte menade som svenskt spel.) Kalle Kula kom '81, Chill "inte förrän" '84.

Arfert

Facit

ok... ja det stämmer säkert, har blandat ihop det ;-)

första skräck på svenska var det i alla fall

Arfert

Facit
ett till: Tunnels & Trolls från 75, är fortfarande spelbart och kul... och de lade grunder som användes i runequest med flera... till exempel att rustningar absorberade skada i stället för AC-systemet i D&D... de var också först med "spell points"/mana tanken, i stället för att man fick nya spells när man gick upp i nivå...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Benbrytande frispel

Jag är själv inte lika insatt i gamla rollspelsklassiker som vissa andra här, men nog tycker jag ibland att ni låter er förledas av er egen nostalgi. All credit till Magnus Seter, men det känns som om han inkluderar väldigt många av de svenska rollspelen i sin lista. Jag skulle själv inte definiera ett rollspel som banbrytande bara för att det introducerar en ny spelmiljö eller bevarar en gammal. Det går alldeles utmärkt att spela dungeoncrawl även i Vilda västern, rymden, Sverige och så vidare. Väldigt många rollspel består av samma tråkiga handlingsmönster fast i annorlunda miljöer och med minimala regelförändringar (nej, här kallar vi hp för kp sådetså!).

Banbrytande för mig är snarare att introducera nya spelstilar och nya sätt att tänka kring rollspelande. Men alla sådana här definitioner rymmer ett stort mått av personliga värderingar. Jag kan redogöra för vilka rollspel som har varit banbrytande för mig, som vidgat mina vyer och gjort mig till en rollspelare som kanske inte är bättre men i alla fall nöjdare.

DoD
Drakar och demoner var först i Sverige och det rollspel som jag började med. Såhär i efterhand så har jag svårt att betrakta det som särskilt banbrytande på några andra sätt än att det var rollspel på svenska.

Kult
Inte för att vi egentligen spelade Kult annorlunda än DoD men även vi i vår omognad kunde ana att spelet hade djupare kvaliteér som vi inte förmådde vaska fram. Kult är ett spel som jag gärna hade velat pröva på igen idag då jag bättre förstår och uppskattar spelets unika ideér.

L5R
På många sätt ganska traditionell fantasy i en mindre traditionell värld. Det som fascinerar mig är att världen verkligen känns exotisk och annorlunda (givetvis för att jag är en föga berest viting) till skillnad ifrån alla andra pseudomedeltida fantasyvärldar späckade med massor av illa maskerade anakronismer. Kulturen känns mycket mer genomarbetad och införlivad i spelet än när det gäller många andra spel som jag har prövat.

Fate och Millennium
Att helt överge alla realismaspirationer och satsa på spännande men abstrakta regler och den där utflippade sagokänslan är synnerligen befriande.

Mer avancerat tänkande och teoretiserande överlåter jag åt er andra. :gremwink:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Re: Benbrytande frispel

All credit till Magnus Seter, men det känns som om han inkluderar väldigt många av de svenska rollspelen i sin lista.
Apropå detta kan jag tycka att Gamma World från 1978 platsar, liksom Worlds of Wonder från 1982. Båda är ju s a s föräldrar till mycket av svenskt 80-tal, och jag tycker fortfarande att WoW känns som en otroligt välgjord produkt när jag bläddrar i häftena. Det är dessutom enligt rollspelsencyclopedin det första universalrollspelet. Gamma World har det där unika anslaget i sin setting som liksom aldrig vill dö och som gett upphov till många efterföljare. Jag vet inte vilken version spelet är inne på nu, men det är grymt många. Och spelet säljer fortfarande bra i de flesta av versionerna på ebay.

Hälsar

Christian

Sodivra

Champion
De enda fem banbrytande rollspelen!

Jag håller med, Johan. D&D är riktigt viktigt.

Här har du en lista på de fem spel jag tycker har förändrat hobby, alltså verkligen förändrat den, definerat om den, skapat något nytt och varaktigt i hur rollspel spelas, av vilka de spelas, och hur vi ser på spelen och designar dem. Jag har inte upplevt några av dessa revolutioner utom en, dock. Så jag fick göra lite research, och det mesta är faktiskt spekulationer och snattade tankar, den provocerande rubriken till trots. Ta det för vad det är. Dock så ger det väl en air av trovärdighet att jag inte tar med något av mina favoritspel. :gremsmile:

<ul type="square">[*]Dungeons and Dragons. Det förändrade inte rollspel, det skapade rollspel. Duh. Men det är inte bara därför D&D står med här: D&D har präglat hobbyn genom dess historia, och än idag, eller kanske snarare framförallt idag så får jag intrycket att det är rollspelens första ansikte utåt, det representerar hobbyn och försöker hålla sig någorlunda fräscht och stilsättande.

[*]Tékumel. Om D&D var 70-talets innovation så var Tékumel 70-talets revolution. Tékumel uppfann spelvärlden. Nu fanns det något konsekvent och (brr) realistiskt att utforska istället för att som i 1974 års D&D... tja... utsättas för.

[*]Call of Cthulhu. 80-talets revolution: Call of Cthulu är ett spel som man inte kan "vinna" genom att spöa monster, man kan faktiskt inte vinna det alls. Jag tror att CoC öppnade upp för alla spel där man kunde få göra något nytt, något annat än att spela vanliga äventyrare, och med den kom den BRP-doftande inställningen att regler skulle vara enkla och inte störa spelandet. Det är den speltradition som jag själv har växt upp i.

[*]Vampire. 90-talets revolution: Vampire sa att rollspel skulle vara storytelling, att det skulle vara gripande, svårt, coolt och lite "fint". Visst fanns väl de ambitionerna innan... Men Vampire lyckades. Gotharna köpte budskapet. Hobbyn breddades, och vad man än tycker om det så är ångest och teatralt prettospel en riktig fåra i hobbyn idag.

[*]Sorcerer. 2000-talets revolution. Det här öppnade upp för hela den narrativa trenden av att analysera spelen, skära bort allting som inte hjälpte en... Rollspel hade alltid varit världsbeskrivningar, nu blev de dramabeskrivningar. Det här är den största förändringen av rollspelshobbyn: Alla andra trender och fåror har gemensamma drag som definerat rollspel, som den här trenden vill störta ner och ställa på huvudet. Beklagar att ni återigen har fått gå igenom denna forgefanboyism.[/list]

Som ni ser så har jag fokuserat en del på popularitet, spel som varit tillräckligt stora att bilda och symbolisera en ny falang av rollspel och rollspelare, där det förut kanske bara fanns spridda klickar. Det är en viktig poäng, för att man ska inte ta den här listan som att något spel var helt först på vad det gjorde. Det är därför som CoC är med istället för RuneQuest, Vampire istället för Ars Magica, och Sorcerer istället för Baron Münchausen.

...

Så där har ni min lista. Och är det inte dessa spel man kan spela idag, i grund och botten: d20, Realistiskt, Enkelt, Pretto eller Indie?

Jo, jag tror det. En bra indikator på att resonemanget skulle vara korrekt är att alla fyra grupperna av spelare kan hatas, föraktas och/eller fnysas åt av de andra tre grupperna.

:gremsmile:

<font size="1">Edit: Okej, FEM spel! Men de är också de enda!! :)</font size>

Arfert

Facit
Re: De enda fem banbrytande rollspelen!

bra lista... Hörde nånstans när det begav sig att en av anledningarna till att man kallade Vampire för storytelling istället för roleplay var att man ville "finta" förbi debatten om rollspelens farlighet som var stor i USA då. Man ver helt enkelt rädd för att bli censurerad. Storytelling var närmare vanlig litteratur och därför bättre grundlagsskyddad.

Forge däremot... (med risk för att folk blir upprörda) återstår faktiskt att se om det är en trend som kommer göra ett bestående intryck... det är ju verkligen ingen kommersiell hit än så länge.. få spelar forgespel. kanske kommer idéer slinka in i kommade versioner av D&D och liknade... än så länge är det för mycket avantgarde. KANSKE en milstolpe, kanske en dead end. Vi får se.

Arfert

Facit
en till:
Prince Valiant av Greg Stafford... utan det, inga av de enklare systemen... inget Over the Edge, Sorcerer osv...

och det var väl det första storytellingspelet? kom väl redan 89?