Nekromanti Bandvagnar och annat liknande

T-RED

Warrior
Här kommer lite undringar kring neotechs tyngre fordon.

Vad kan olika stridsfordon tänkas ha i penetrations skydd?
Fordon med monterade kanoner vad kan dessa tänkas göra i skada i T6or ? På personer är det ganska ointressant men en annan pansarvagn.

Har funderat på att skapa ett yrke för bandvagns hantering som millitär vad skulle du vilja ha med där?
Användbara färdigheter är t ex. mekanik, körabandvagn, automateld, samband, navigering, gevär och gömma kom gärna med fler förslag.

swazze

Swordsman
Det finns en beskrivning av en japansk hoverstridsvagn i Neotech nippon.

Sedan finns det en del lite tyngrevapen i N1 grundboken främst RPG och raketer.

Bastardo

Swordsman
Bandvagnar och stridsfordon - skydd och tålighet?

Själva skyddet är inte svårt att konvertera, lite om detta kommer i min nästa beta av "rekylfria vapen".

Tabell för konvertering av milimeter pansarplåt (RHAe) till "skyddsvärden" följer ju nämligen med Neotech2s grundregler. Sedan är det bara att utöka den....>>

Frågan som återstår är hur mycket varje fordon (eller fordonsdel) skall tåla EFTER penetrering! Bara för att ett fordon har blivit penetrerat av en RSV- eller pilprojektil behöver det ju inte innebära att fordonet exploderar på studs.
Jag sitter också fast i det här dilemmat, eftersom det inte står någonting om detta i regelböckerna. Man skulle kunna anta att ex en T-72 stridsvagn med den sårbara "karusell"-automatladdaren kunde ha ett relativt lågt "KP"-värde, eftersom den är just så sårbar och förödande för resten av vagnen vid demolering. En M1 stridsvagn med sina sk "Blow-out panels" skulle antagligen få ett högt "KP"-värde, eftersom vagnen i stort är relativt skyddad från den sårbara ammunitionen längst bak i tornet, samt att en eventuell explosion leds ut med hjälp av dessa "blowout" panels.

Sedan kan man ju fråga sig egentligen om vagnen ska ha ett KP-värde som verkar generellt för vagnen i stort, eller om man ska ha ett värde för varje fordonsdel, ex. Torn-Front-Bak osv.. allt handlar om hur mycket man vill förenkla i spelet..

Jag anser att Neotech är alltför realistiskt för att kunna ge trovärdighet i spelarnas ögon ifall man förenklar för hårt... men men...

Som sagt, jag sitter också fast i detta dilemma! Vad tycker ni andra? Hur mycket ska man förenkla, och hur kan man enkelt men rättvist lösa detta problem? :gremconfused:

Pendragon

Swashbuckler
Re: Bandvagnar och stridsfordon - skydd och tålighet?

Tja... jag tror separata skadetabeller för varje fordonstyp är det enda rätta. Särskilt när effekten av att träffa ammunitionslagret skiljer sig så markant på olika vagnar.

swazze

Swordsman

mm det e ju faktiskt inte så ofta man skjuter på en pansarvagn så det kan nog vara värt att ha det lite mer avancerat.

Pendragon

Swashbuckler

Jäpp... fast får rollpersonerna tag i stridsvagn hävdar jag att det är spelledarens plikt att skicka minst tre andra efter dem... :gremgrin: