Nekromanti Bankgiro/Postgiro?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om vi nu rent hypotetiskt antar att jag vill göra lite nytta istället för att gnälla och ska fixa ett alternativt betalningssätt vilket alternativ är då bäst; postgiro eller bankgiro? Vilka ska man kontakta? Kostar det något? Kom nu ihåg att detta endast är hypotetiska spekulationer. :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
"vilket alternativ är då bäst; postgiro eller bankgiro?"

Postgiro har i alla fall lägre avgift för inbetalningar. Annars vet jag inte.

"Vilka ska man kontakta?"

Posten respektive banken ^_^

"Kostar det något?"

Postgiro för privatpersoner kostar något på 200 kr per år, tror jag. Jag borde veta exakt, eftersom jag har varit och betalat in mitt underskott idag :gremcrazy:

Övriga giron vet jag inget om.

seinet

Swashbuckler
Och 200 kronor per år är ingen vi på rollspel.nu vill lägga ut eftersom vi inte vill ha så mycket fasta avgifter.

/Seinet Wintermute - Skall glutta på TV om en halvtimma (ungefär)

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Och 200 kronor per år är ingen vi på rollspel.nu vill lägga ut eftersom vi inte vill ha så mycket fasta avgifter."

Betyder det att jag ska lägga ner projektet eller?

seinet

Swashbuckler
Det betyder det ja... ifall du inte är berädd att stå för kostnaderna för giro-kontot själv.

/Seinet Wintermute - Skall sova nu

Sodivra

Champion
Auch

How rude! :gremwink:

Nä, men nu är det ju så att vi kanske ska få fasta inkomster, då kanske det skulle vara möjligt med fasta utgifter? Men egentligen, varför inte använda PayPal? Det behövs ju bara ett bankkonto.. Jag skulle kanske kunna tänka mig att ta emot pengar och sätta in någon gång, bara det inte blir till en vana.

/Arvidos, avslöjar allt hemligt från redaktionsforumet..
Kanske jag är trickstern/budbäraren i admin-panteonen, a la Hermes från den grekiska mytologin..

Lambi

Swordsman
Re: Snigelvarianten...

Kan inte någon vågad person (gärna den som donationen ska till :gremtongue:) skriva ned sin adress här eller maila den till mig (ja, jag är en snäll person) så kan jag slänga ned en donation (nej det kommer inte bli ett stort paket... jag är student och därav ingen miljonär, samt orkar inte betala übermassa porto för att skicka mynt... och ja, den kommer bestå av pengar... svenska pengar) och snigelposta det tillsammans med mitt användarnamn till vederbörande.
Jag får väl helt enkelt ta risken att donationen kommer bort på vägen... Och ja... jag går till och med så långt att jag tror att det bästa om mottagaren, vem det nu är. :gremcrazy:

/Per - kreditkortslös

King Kromm

Hero
Re: Auch

Nå, nu kommer jag, sent som vanligt, och lägger mig i lite, om det finns någon representant i göteborgsområdet skulle jag ju faktiskt kunna ge pengarna direkt till denne, även det inte kan komma på tal än på nån månad(det e dyyrt att ta studenten) och sen ska jag till stockholm i sommar, och till vintern(värnplikten då), och om det finns nån i den trakten kanske man kan fix det då??

Gardener

Champion

Jag ställer fortfarande frågan varför ni inte kan sköta det själva? Är det verkligen helt omöjligt att hitta någon som har postgiro eller en internetbank? Jag har svårt att tro det.

Quan'talis

Swashbuckler

Nu kan jag ha missat nått här, men var det inte bara via Paypall (eller va de nu hette) som man kunde betala
Jo, men man kan föra in pengar på ett paypalkonto från sitt vanliga bankkonto om man har internetbank. Eventuellt kan det krävas lite extraarbete, som att man måste öppna ett eget paypal-konto eller något liknande, men man kan alltså göra det fast man inte har kreditkort. Så har jag i alla fall uppfattat det. Någon som faktiskt har försökt kan kanske förklara närmare.

JPS – satsar på att sponsra någon gång i framtiden i stället (när jag har råd...)

Gardener

Champion

Ja, det går alldeles utmärkt, som jag har förklarat ett otal gånger i olika trådar, att betala in pengar på sitt paypal-konto från sitt internetbankkonto. Dvs, man kan betala in via bank- eller postgiro. Jag har själv gjort det och det gick alldeles utmärkt, så har även minst en person till.

Vad man gör är att man registrerar sig på PayPal, se till att läsa vad som står, det gäller att registrera ett "internationellt" konto och man behöver inte registrera ett kreditkort. Sen klickar man på länken "Add funds" och läser sedan om hur man lägger till pengar, de har även direktlänkar till de tio eller så allra vanligaste svenska internetbankerna. Sen tar det ett par dagar (3 arbetsdagar tror jag) innan pengarna kommer in på ens konto. När de gör det får man ett email om det, och då är det bara att klicka på vår sponsringsknapp och föra över pengarna.

En utförligare beskrivning av detta kommer att komma upp på sponsringssidan också så småningom, men för tillfället spelar jag för mycket GTA3 för att ha tid att skriva det. =]

King Kromm

Hero

Nå, får se, kanske kan fixa allt de där nån gång, även om jag är ganska så emot hela den där paypal grejjer(inte att donera pengar, men, tja, gillar inte stilen).

Gardener

Champion

Vad är problemet? Att de har en tjänst som inte kostar dig några pengar så att du enkelt kan betala för dig på internet utan att behöva riskera att någon kommer åt ditt kreditkort? Ja, mycket dålig grej det. =]

Nog kan man ha klagomål på mottagarsidan att de kanske tar ut för höga avgifter. Men å andra sidan ordnar de med smidiga system för allting, står för att alla transaktioner sker med hög säkerhet (krypterat) och ansvarar för att hålla kreditkortsnumrena hemliga. Bara det senaste är en fantastisk sak, jag skulle inte vilja ansvara för ett system som innehåller andra människors kreditkortsnummer (och såledeles skulle jag inte heller vilja kunna ta emot betalningar via kort).

Lambi

Swordsman
Re: wienerschnitzel

håller med... ett vanligt postgironummer eller bankkonto... kan man bara ranta in och fixa det på bank/post. Jag har själv inget internetbanktjafs... och orkar inte fixa det via någon annan.

Jag tror att fler kommer donera om det finns ett vanligt postgironummer... ni kan ju ta av doneringspengarna för att betala postgirokontot eller så, jag tror att det lönar sig ändå.
Och därmed al-dente-pasta... så det så :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
Värst vad det är svårt att fatta...

"Jag har själv inget internetbanktjafs"

Du behöver ingen internetbank. Vad du behöver är pengar. Ta dina pengar och gå till närmsta bank, vilken bank som helst. Sätt in pengarna på bankgiro (precis lika enkelt som postgiro). Vänta tre dagar. Pengarna finns på ditt PayPal-konto. Varsågod och betala (medelst några få klick med musen).

Gardener

Champion
Re: Värst vad det är svårt att fatta...

Helt sant. Det enda man behöver tillägga är att det nog kostar cirka 35-50 pengar att betala in på bank/postgiro på en bank. Fast när jag tänker efter är det nog gratis om man gör det på den bank som har bankgirot, så om man går in på SEB så borde det vara lugnt.

Sen kan man ju alltid höra med någon som har internetbanktjafs, någon i ens bekantskapskrets eller släkt borde ju kunna ha det. Då är det ju bara att ge dem pengar och låta dem betala in istället.

King Kromm

Hero

Vad är problemet? Att de har en tjänst som inte kostar dig några pengar så att du enkelt kan betala för dig på internet utan att behöva riskera att någon kommer åt ditt kreditkort? Ja, mycket dålig grej det. =]
Problemet kan mycket väl vara att jag är trångstynt, enveten och inte gillar kombinationenen internet/pengar, oavsett säkerheten!

Gardener

Champion

Fast det är väl inte några stora summor det är frågan om, och de behöver ju bara ligga på ditt konto på paypal tills du för över dem till oss.

Troberg

Sinister eater

Fast det är väl inte några stora summor det är frågan om, och de behöver ju bara ligga på ditt konto på paypal tills du för över dem till oss.
Alltså, vill ni ha pengar eller inte? Lyssna inte på honom. Självklart ska det röra sig om stora summor!