Nekromanti Bannade digitalkamera! DRIVERS!

solvebring

Superhero
Hejsan!!!

Jag har den stora oturen att ha den totalt värdelösa digitalkameran Konika Revio C2... Man får dåliga bilder och den är allmänt osmidig tekniskt sett - inte storleksmässigt. :gremelak:

Sedan är det så att jag tappat bort skivan - men XP och självinstallern för nyfunna maskinvaror fungerar ju utmärkt - my ass!
Så nu behöver jagd drivers, men eftersom det är värsta dassiga undergroundkameran så är detta lika med noll chans. Hittade något dataforum där de hade drivers:na - men jag var inte medlem och kunde därför inte komma åt dem. Har letat som en tok, och antingen är det ryska virusfällor eller puckade italienarsidor där de skall ha betalt för precis allt - sabla packmopedsvindrickare... :gremsmirk:
Är det någon som har dessa drivers eller vet vart man kan leta för att ha större chans att "fynda"?

Arfert

Facit
Om du inte hittar rätt driver:

vad är den för minneskort? Skaffa en lös minneskortadapter (med usb-anslutning) får ett par hundralappar... så behöver du inte koppla in kameran direkt i datorn. Den jag använder tar alla minneskort på marknaden, och det är även smidigt om man tar mycket bilder, och har många minneskort och olika kameror.

OT: det är i såna här lägen jag är glad att jag har en mac, då slipper man driversproblem (eftersom i princip alla digitalkameror i universum funkar med en mac UTAN att man behöver installera en speciell driver för den). :gremgrin:

Arfert

Facit
...en anledning att det kan vara svårt att hitta är att Konica Minolta (som faktiskt är en klassisk kameratillverkare som bland annat gjort de suveräna Konica Hexar-kamerorna) köptes av Sony för nåt år sen. Så märket existerar inte längre. Men med lite tur finns kanske drivers på Sonys sida?

Sonys nya digitala systemkamera är en direkt utveckling av Konica Minoltas sista digitala systemkamera, till exempel.

Arfert

Facit
du kan ju använda adapetern till andra kameror i framtiden... smidigare än att hålla på att koppla in kamerorna direkt, och laddar ofta bilderna till datorn snabbare.

solvebring

Superhero
HAHAHAHA! :gremgrin:

Där fick jag så jag teg.
Hade ingen annan utväg än att registera mig där, men användarnamnet fanns redan. Var redan medlem sedan skitlångt tillbaka utan att veta det.

Så, nu funkar det.

Troberg

Sinister eater
OT: det är i såna här lägen jag är glad att jag har en mac, då slipper man driversproblem (eftersom i princip alla digitalkameror i universum funkar med en mac UTAN att man behöver installera en speciell driver för den).
Detsamma gäller Linux. Jag kan utan drivisar köra alla mina digkameror (för närvarande fyra, varav tre som kräver specialdrivisar i Windows och en som kör USB Storage Class) i mina Kubuntu-maskiner, helt utan problem. Det funkar till och med bättre, eftersom jag kan göra lite andra grejor också automatiskt, som tex rotera bilder vid behov och geokodning.

Troberg

Sinister eater
vad är den för minneskort? Skaffa en lös minneskortadapter (med usb-anslutning) får ett par hundralappar... så behöver du inte koppla in kameran direkt i datorn. Den jag använder tar alla minneskort på marknaden, och det är även smidigt om man tar mycket bilder, och har många minneskort och olika kameror.
Liten varning: Vissa minneskort (läs Compact Flash) ska man inte plugga ur i onödan, då de ansluter genom en massa klena stift som lätt får sönder. Dessa stift sitter dessutom i den dyra biten (kameran), inte i kortet. Det är anledningen till att jag köpt en 16 GB kort till min Canon Eos 350D.