Dimfrost
Special Circumstances
Jag tänker köpa en Asus EEE 1000H inom kort. Med 1 GB minne, en Intel Atom N270-processor på 1,6 GHz och en upplösning på 1024 x 600 vill jag slimma XP så mycket som möjligt. Men inte med nLite eller liknande (jag har ingen vidare koll, jag har aldrig använt det förr men jag har läst lite om det) om det inte är alldeles nödvändigt eftersom det är så krångligt att installera om Windows från ett USB-minne (jag har ingen extern CD-/DVD-spelare och planerar knappast att skaffa någon heller). Vad kan jag göra då?
Först och främst behöver jag ett antivirusprogram som drar minimalt med systemresurser och inte förlänger uppstartstiden alltför mycket. Några förslag?
Sedan vill jag opta systemet för snabbhet i uppstart och användning. Vad kan man stänga av? Vad kan man plocka bort utan att behöva ominstallera Windows? Det ska väl finnas något plugin till (eller bara inställningar i) Firefox som minimerar platsen som tas i höjdled, till exempel. Är det något annat som jag borde tänka på när jag installerar nödvändiga program?
Först och främst behöver jag ett antivirusprogram som drar minimalt med systemresurser och inte förlänger uppstartstiden alltför mycket. Några förslag?
Sedan vill jag opta systemet för snabbhet i uppstart och användning. Vad kan man stänga av? Vad kan man plocka bort utan att behöva ominstallera Windows? Det ska väl finnas något plugin till (eller bara inställningar i) Firefox som minimerar platsen som tas i höjdled, till exempel. Är det något annat som jag borde tänka på när jag installerar nödvändiga program?