Nekromanti Banta Windows

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tänker köpa en Asus EEE 1000H inom kort. Med 1 GB minne, en Intel Atom N270-processor på 1,6 GHz och en upplösning på 1024 x 600 vill jag slimma XP så mycket som möjligt. Men inte med nLite eller liknande (jag har ingen vidare koll, jag har aldrig använt det förr men jag har läst lite om det) om det inte är alldeles nödvändigt eftersom det är så krångligt att installera om Windows från ett USB-minne (jag har ingen extern CD-/DVD-spelare och planerar knappast att skaffa någon heller). Vad kan jag göra då?

Först och främst behöver jag ett antivirusprogram som drar minimalt med systemresurser och inte förlänger uppstartstiden alltför mycket. Några förslag?

Sedan vill jag opta systemet för snabbhet i uppstart och användning. Vad kan man stänga av? Vad kan man plocka bort utan att behöva ominstallera Windows? Det ska väl finnas något plugin till (eller bara inställningar i) Firefox som minimerar platsen som tas i höjdled, till exempel. Är det något annat som jag borde tänka på när jag installerar nödvändiga program?

Thermight

Warrior
En slimmad version av XP, som var hajpad för ett tag sedan i tidning och på websida, är en moddad variant som heter Tiny XP. (Har inte testat själv)

Ett gratis antivirusprogram som sägs vara resurssnålt är AVG Antivirus. jag använder det. Det finns 2 olika gratisversioner, en som är limiterad till 30 dagar och en obegränsad för privat bruk. Jag använder det.

krank

Går ondskans ärenden
Såhär:

1. Det är KNÖÖÖÖÖÖÖÖKKRÅNGLIGT att installera Windows från ett USB-minne. Tro mig, jag har gjoert det på min EE. Jag kan gå igenom stegen med dig via MSN eller nåt om du verkligen vill.

2. Programmet du vill pilla med om du ska slimma installationen är nLite. Strålande program. här har du en EEE-specifik guide. Kräver dock att du slimmar "på förhand".

3. Antivirusprogram: NOD32 regerar så mycket att det är fånigt. Det har sjukt bra rykte och hittar i stort sett alla virus (och har frekventa uppdateringar). Kostar visserligen några hundra, men det är det värt. Se till att köra version 2.x dock, 3.x drar mer system utan att egentligen tillföra nåt. Jag har kört NOD32 på en 486:a utan att det segat ner uppstarten mer än ett par sekunder.

4. Om du verkligen vill använda Windows som primärt (enda?) OS på datorn, nåt jag inte rekommenderar, så kan jag rekommendera programmet XPlite, som klarar av att i efterhand ta bort onödigt krafs såsom Windows Movie Maker och annat.

5. Jag har ett antal länkar till optimeringsguider för windows (och linux) vad gäller snabbhet. De är menade främst till min egen 900, men de borde funka till din också. Tror jag. Säg bara till när du har burken så kan jag lassa över guider.

6. Firefox: F11 är "fullscreen" på alla plattformar. Rekommenderas.

Annars är det väl inte så mycket... Jag kör bara Windows för att mitt musikuppspelarprogram Tempest inte funkar i annat, annars kör jag med mycket god behållning Ubuntu EEE på den.

Dimfrost

Special Circumstances
1-2: Jag tyckte att jag skrev att jag just inte hade lust att installera om Windows eftersom jag vet hur krångligt det är att göra från USB-minne (och jag har inte ens något lämpligt sådant). Jag tänker alltså i första hand testa att slimma systemet sådant det är och först om jag är mycket missnöjd med dess uppträdande installera om en mindre version. :gremsmile:

XPlite var precis sådant jag var ute efter. Tack! Samt Nod32, då. Det ska jag kanske testa i stället för F-Secure som jag kör på min stationära dator också.

Jag kanske testar att lägga in någon Linuxversion parallellt sen också, men det har jag ingen koll på alls så det får bli ett senare projekt. I så fall lär jag behöva massor av hjälp. :gremsmile:

Anledningarna till att jag vill köra Windows är att det är förinstallerat, att jag är van vid programmen (Word, Winamp främst), och att jag tänker mig att slänga in något gammalt InDesign på datorn för layoutskisser (större projekt lär naturligtvis funka dåligt i den upplösningen).

Arfert

Facit
tja motsvarande program till Word och Winamp finns ju redan till Linux, så där är det inget problem...

det där med Indesign är ju värre... det kanske går att köra i linux via Wine (ett program som gör att en hel del windowsprogram funkar i lunux utan windows är installerat), men jag har inte testat.

fast layoutskisser kan man göra i Scribus till exempel...

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, jag vet att jag kan göra det mesta jag vill i Linux också. Att jag föredrar Windows för ordbehandling etc är ju en fråga om vana och lättja och inget annat. Om alternativet hade varit en tusen kronor billigare maskin med Linux i stället (som det var när det gällde en del tidigare modeller, även om det då även rörde sig om en skillnad mellan hårddisk och SSD) hade det varit knivigare. Nu känner jag mig mindre sugen på att bara slänga ut Windows för Linux. Men jag kanske borde köra båda? Jag antar att man då kan hålla ned någon knapp om man vill boota till det ena, och att Linux då kan vara motiverat för att det startar snabbare etc?

Att köra InDesign i Wine låter onödigt, liksom att lära mig ett nytt program som Scribus. Så viktigt är det inte, och jag lär behålla Windows som en möjlighet i alla fall.

Dimfrost

Special Circumstances
Just det, ja: jag skulle ju behöva en bra liten mus också. Enda kraven är bakåt- och framåtknapp samt scrollhjul, gärna steglöst. Trådad eller trådlöst kvittar egentligen också, men den ska vara billig, liten, och trivsam att jobba med. Några tips?

ripperdoc

Myrmidon
Jag kör en Bluetooth-mus från Microsoft som heter något i stil med Bluetooth Mouse 5000 :gremsmile: Det fiffiga med bluetooth är den totala avsaknaden av sladdar. Nackdelen, som med de flesta trådlösa möss, är att de då och då behöver synkroniseras på grund av tappad kontakt (sker för mig kanske en gång varannan vecka).

Dimfrost

Special Circumstances
Jag köpte en LG X110 i stället eftersom jag inte alls var nöjd med tangentbordet på 1000H:n när jag testade dem båda bredvid varandra.

Än så länge har jag knappt hunnit leka något med den alls, och jag har inte testat XPlite än, men det kommer, antagligen i morgon. Om dina optimeringsguider inte specifikt handlar om Eee (SSD-disk är väl den enda relevanta skillnaden) är jag mycket intresserad av dem. :gremsmile:

Sen kommer jag nog att lägga in någon Linuxvariant för att testa, fast inte direkt. Jag har aldrig kört Linux förut alls. Jag har förstått att det finns särskilda Linuxdistributioner för till exempel Eee som utnyttjar den hårdvaran. Något liknande har jag inte sett till X110. Vad ska man då tänka på när man väljer distribution etc? Jag lär skriva en bunt trådar om det när jag väl tar mig an den saken, men det kunde vara kul att börja fundera lite på det redan nu.

Dimfrost

Special Circumstances
Det verkar trevligt, men datorn jag köpte har tyvärr inte bluetooth. Tack för tipset ändå!