Bara random encounters dungeon

God45

#PrayersForBahakan
Så jag har spelat Dragon Quest 1 och håller på med Dragon Quest 2 portarna till Iphone. Det är offatbart grindigt, de berättar inte skit om vart man ska gå eller var man ska göra och de har enorma världskartor med nästan ingenting i dem. Så ingen rekommendation, men dungeons är gjorda på ett intressant sätt.

Så, nästan inga bossar eller fasta fiender men jättemycket random encounters som beror supermycket på var du är. En korridor till nästa kan vara helt olika typer av monster.

Så, det stora hindret är att dungeonsen är labyrinter som är supersvåra att navigera och det kan vara tre våningar innan du fattat att du gått fel. Och då måste du gå tillbaka. Och random encountersen gnager på dina resurser! Nästan inget encounter går att passera utan att förlora lite resurser, lite liv eller magi. Så när man väl kommer till slutet av dungeonen är bossen inte supertuff eller så, det är bara att man är hamrad till en skugga av sig själv.

Så här är dungeon iden. Man har en enorm och krånglig karta med mest återvändsgränder. Sedan är det enda fasta sakerna där skatter som finns på bestämda platser. Resten är tomt. Sedan bara öser man dussintals och dussintals små encounters på äventyrarna. Och så har man typ 20 olika listor med encounters för varenda liten sido del av dungeonen.

Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Kört bx för mina ungar med avstamp helt från geomorphs och nyttjandet av placering av skatter och monster nästan helt med hjälp av reglerna för det. Det har någonstans helt tagit över min ingång till osr och d&d så att det i princip är vad jag uppskattar primärt där. Mycket just för att det stryker under utmaningen och hjälper till med neutral position för sl, skatter och monster kan bli till synes högst ojämnt placerad men ändå grunda sig på någon sorts grundläggande nivå av slump. Ett magiskt +1 svärd har en viss chans att dyka upp, ett gäng guldmynt ett annat, osv. Vissa grottor kommer vara farliga utan mycket av värde, andra tvärt om, vissa farliga och ha saker av värde osv. Det gör att utforskandet av ytterligare ett rum hela tiden kan ses mot chansen av vad som kanske kan finnas där eller ej. En rolig sak för sl som detta bidrar med tycker jag är rollen av att knåda in slumpen i världen, att återanvända den och skapa kopplingar mellan olika delar och se hur världen vecklar ut sig och blir något som en själv inte skulle kunna skapat på egen hand. Så massa tummar upp! Slumpen är ens vän alla dagar i veckan!

Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Kört bx för mina ungar med avstamp helt från geomorphs och nyttjandet av placering av skatter och monstret nästan helt med hjälp av reglerna för det. Det har någonstans helt tagit över min ingång till osr och d&d så att det i princip är vad jag uppskattar primärt där. Mycket just för att det stryker under utmaningen och hjälper till med neutral position för sl, skatter och monster kan bli till synes högst ojämnt placerad men ändå grunda sig på någon sorts grundläggande nivå av slump. Ett magiskt +1 svärd har en viss chans att dyka upp, ett gäng guldmynt ett annat, osv. Vissa grottor kommer vara farliga utan mycket av värde, andra tvärt om, vissa farliga och ha saker av värde osv. Det gör att utforskandet av ytterligare ett rum hela tiden kan ses mot chansen av vad som kanske kan finnas där eller ej. En rolig sak för sl som detta bidrar med tycker jag är rollen av att knåda in slumpen i världen, att återanvända den och skapa kopplingar mellan olika delar och se hur världen vecklar ut sig och blir något som en själv inte skulle kunna skapat på egen hand. Så massa tummar upp! Slumpen är ens vän alla dagar i veckan!
Det här är en sjukt cool approach!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bilden på labyrinten ovan fick mig att tänka på det här:

Bara fixa så att man scannar den och automatiskt kommer till en sida som visar ett slumpmässigt möte.

God45

#PrayersForBahakan
Bilden på labyrinten ovan fick mig att tänka på det här:

Bara fixa så att man scannar den och automatiskt kommer till en sida som visar ett slumpmässigt möte.
Det är vansinnigt coolt! Det är den bästa iden!

pellejones

Grisodlare
Kört bx för mina ungar med avstamp helt från geomorphs och nyttjandet av placering av skatter och monster nästan helt med hjälp av reglerna för det. Det har någonstans helt tagit över min ingång till osr och d&d så att det i princip är vad jag uppskattar primärt där. Mycket just för att det stryker under utmaningen och hjälper till med neutral position för sl, skatter och monster kan bli till synes högst ojämnt placerad men ändå grunda sig på någon sorts grundläggande nivå av slump. Ett magiskt +1 svärd har en viss chans att dyka upp, ett gäng guldmynt ett annat, osv. Vissa grottor kommer vara farliga utan mycket av värde, andra tvärt om, vissa farliga och ha saker av värde osv. Det gör att utforskandet av ytterligare ett rum hela tiden kan ses mot chansen av vad som kanske kan finnas där eller ej. En rolig sak för sl som detta bidrar med tycker jag är rollen av att knåda in slumpen i världen, att återanvända den och skapa kopplingar mellan olika delar och se hur världen vecklar ut sig och blir något som en själv inte skulle kunna skapat på egen hand. Så massa tummar upp! Slumpen är ens vän alla dagar i veckan!
Innan jag kastar pengar på BX (jag kommer aldrig att spela det), så undrar jag om du bara använde BX Dungeon Guide för att slumpa, eller vad du använde för tabeller?

Christoffer

It's all pig.
Innan jag kastar pengar på BX (jag kommer aldrig att spela det), så undrar jag om du bara använde BX Dungeon Guide för att slumpa, eller vad du använde för tabeller?
Du behöver inte kasta pengar på något. Du har ungefär exakt samma som jag nyttjar i Old School Essentials vars SRD är gratis online. Så kolla här: https://oldschoolessentials.necroticgnome.com/srd/index.php/Designing_a_Dungeon

Som synes, det är ju högst simpelt och inget som skapar något "coolt äventyr" utan det fina kommer som i förlängningen tycker jag. En slumpar inte och får ett awesome äventyr med gritty LotFP-vibbar, utan en får quirky lite konstiga saker som för mig verkligen är d&d, det är det märkliga med ett gäng vättar i ett rum, och bakom en hemlig dörr ett gäng präster som är livrädda, och djupare in i grottan slemmigt grodfolk som är så många så en måste dra en slutsats att de har någon form av permanent samhälle här. Och när ett sådan idé ploppar upp brukar jag oftast utöka chansen att fler grodfolk ska dyka upp, tex 1/6 eller 2/6 varje gång ett monster dyker upp att det är mer av samma? Jaha, wtf gör prästerna där? Varför är vättarna utanför? Och sen är det lätt att bara koppla ihop till att detta en gång varit ett tempel tillägnat guden prästerna tillber (eller avskyr) och deras utforskning och försök att rädda någon artefakt (hopp, helt plötsligt frångår jag slumpen och slår fram ett magiskt föremål och slumpvis placerar det någonstans) har misslyckats, grodfolket har redan dödat hälften och prästerna och nu gömmer de sig här och kan inte fly ut pga vättarna som bara sökt skydd här tillfälligt? Sen följer bara massa frågor, varifrån kommer vättarna? Varifrån kommer prästerna? Och slumpen kan svara på det eller så gör en det själv eller, vilket ofta är fallet när en donat ett tag, så sammankopplas slumpen med annan slump (aha de vättarna kommer såklart från hex 0310 och vad gör de här då? Just vi hade ju en här som spelarnas karaktärer såg som drog förbi här nyss, de måste kommit bort från den eller deserterat?)

Använder de reglerna från OSE rakt av i princip. Skulle vi börja om och spela det idag skulle jag antagligen gå bakåt till Original D&D eller Delving Deeper för samma sak, Delving Deepers regler finns gratis och bara söka efter rubriken "Populating a Dungeon" för taken på samma sak där. https://ddo.immersiveink.com

Finns lite resurser online för att stocka Dungeons också mer eller mindre utifrån reglerna i Basic/Expert, den bästa av dem verkar vara nere nu tyvärr, men vaknar den till liv så:

Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Nej, jag försökte lägga upp detta med bara monstren från gratis 5e SRD boken och insåg att det här är den värsta iden. Det är bara en lidande motor. Jag borde inte ha. Jag hade fel!!!

Slumpade möten
Alla monsterna är arga och aggressiva. Rulla en sexsidigtärning när du rullar fram mötet. På en 6:a är monstren överraskade och på en 1:a är äventyrarna det. Numret innan tabellerna är de aktuella rum där tabellen används.

2-25
1: Babian
2: Grävling
3: Fladdermus
4: Katt
5: Krabba
6: Hjort

26-50
1: Blodhök
2: Vildsvin
3: Kamel
4: Boaorm
5: Urvarg
6: Draghäst

51-75
1: Levande rustning
2: Goblin hövding (Bugbear)
3: Kentaur
4: Örn
5: Flygande orm
6: Jättegrävling

76-100
1: Brunbjörn
2: Svartbjörn
3: Isbjörn.
4: Älg
5: Jätte fladdermus
6: Jättevildsvin

101-125
1: Levande buske
2: Blinkhund
3: 7 jättestora tusenfotingar
4: Jättestor boaorm
5: Jättestor krabba
6: Jättestor örn

126-150
1: Människoapa
2: Yxnäbb
3: Ghul
4: Jättestor hyena
5: Jättestor eldskallbage
6: Jättestor get

151-175
1: Basilisk
2: Doppelganger
3: Flygande svärd
4: Gargoyle
5: Spöke
6: Jättestor ödla

176-200
1: Elefant
2: Jättestor krokodil
3: Jättestor älg
4: 2 jättestora ugglor
5: 2 jättestora giftiga ormar
6: 16 jättestora råttor

201-225
1: Banshee
2: Cockatrice
3: Dödshund
4: Köttgolem
5: Jättestor bläckfisk
6: Jättestor skorpion

226-250
1: Ankylosaurus
2: Alosaurus
3: Levande träd
4: Chimera
5: Cyklop
6: Eldskalle

251-275
1: Vatten fyller plötsligt rummet! Fem jättestora sjöhästar
2: Vatten fyller plötsligt rummet! Jättestor haj
3: Två jättespindlar.
4: Vatten fyller plötsligt rummet! Jättestor padda.
5: Tre jättestora gamar.
6: Grick

276-300
1: 10 jätte getingar.
2: Grip
3: Två harpyor.
4: Helveteshund.
5: Mantikora
6: Mumie.

301-325
1: Minotaur.
2: 3 ochre jellies.
3: Owlbear.
4: 2 phase spiders.
5: Rummet fylls plötsligt med vatten! Plesiosaurus
6: Sabeltandad tiger.

326-350
1: Stengolem
2: Triceratops
3: T-Rex
4: Jätteapa
5: Tre varulvar
6: Två vintervargar

351-375
1: Ogre
2: Wyern
3: Ung grön drake
4: T-Rex
5: Troll
6: 20 zombies

376-400
1: Luft elementar
2: Jord elementar
3: Eld elementar
4: Vatten elementar
5: Vatten fyller plötsligt rummet! Späckhuggare.
6: Mammut.

401-425
1: Eldjätte
2: Frostjätte
3: Kulljätte
4: Medusa
5: Yeti
6: 4 troll

426-427
1: Vuxen röd drake
2: Hydra
3: 2 Wyern
4: Tre unga gröna drakar
5: Vuxen röd drake
6: Vuxen röd drake

DanielSchenström

Swashbuckler
En random dungeon generator finns även i AD&D DMG som första Appendix. Du slår fram rum, korridorer, hur de svänger, typ av rum, innehåll, möten osv. Har aldrig testspelat den själv men jag vet att jag hatar den här typen av digitala spel med slumpade grottor så jag bör nog låta bli.
Nån senare utgåva har jag för mig också har en, baserad på originalet.