Nekromanti Barbar-tips

Andy

Vila i frid
Jag är sugen på att spela en Barbar, med endast D&D-grundregler 3.5 och core moduler (startar med Lvl 6-7).

Vad ska man tänka på och vad finns det för för- och nackdelar?

Duddmannen

Hero
Barbarer

Grattis! Du har valt en av de coolaste klasserna i spelet! Jag har alltid gillat barbarer och tenderar att spela en nästan oavsett Actual Class. :gremgrin:

Råd och Rön
Fördelar: Movement, Damage Reduction, Rage, Hitpoints
En barbar tål rätt mycket stryk och kan spamma ut tunga skador. Han rör sig snabbt och kan en del om överlevnad i vildmarken.

Nackdelar: Will-save
Brawn over Brains kan man säga lite elakt, men faktum är att barbaren tack vare en viss preferens för styrka över visdom tenderar att bli ett "neutralt" vapen - sinneskontroll av olika slag kan slå ut honom eller - än värre - skicka honom på sina kamrater.

Att tänka på: Underskatta inte Int, Wis och Willpower-save, överskatta inte Strength. En barbar som är uppmärksam på detta blir en bättre barbar.

Om det nu är en poäng att vara smart - mina barbarer är det sällan. Läsa och skriva är överskattat och egentligen spelar det ingen roll vad eller vem man slår på, bara man får slå HÅRDAST! :gremlaugh:

Andy

Vila i frid
Jag får tacka för tipsen.

Jag har tänkt mig en 300 (filmen) barbar med sköld, spjut, svart helskägg och bar överkropp.

Kanske lite Ring of Protecion, Bracer of Armor, Heavy steelshield.

Vi delar ut 28 statspoäng (har 8 i grund i alla från start). Tänkte satsa på STR, CON och DEX. (Oj, det låter riktigt hack´n´slash). :gremlaugh:

rks

Warrior
28 point buy?

köpt värde (kostnad)
STR 16 (10)
DEX 14 (6)
Con 14 (6)
INT 10 (2)
WIS 12 (4)
CHA 8 (0)

Spelar du människa på lvl 6-8 så har du fyra feats. Jag skulle välja:
Power attack
Cleave
Weapon focus (greatsword)
Iron Will

Beväpna dig med ett greatsword, den tyngsta rustning du kan köpa för pengar och ändå använda dina class abilities i (medeltung rustning) och tänk då särskilt på sådant ostigt som en mithrilrustning och liknande. Tänk också på att det är billigt att få fötrollningar på rustning jämfört med vapen.

Toppa med en amulet of natural armor och en ring of protection.

Lycka till!

Feliath

Swashbuckler
Jag har tänkt mig en 300 (filmen) barbar med sköld, spjut, svart helskägg och bar överkropp.
Inte för att vara sådan, men... spartanska hopliter är väl knappast barbarer? De är ju formationssoldater!

/Feliath — den där filmatiseringen går mig på nerverna

Andy

Vila i frid
Jag sa aldrig att jag skulle vara en spansk hippilot (eller vad de nu heter :gremwink: ). Jag har faktist inte ens sett filmen men jag har kollat på några bilder och tycker att någon huvudperson där med svart skägg ser cool ut och jag inspereras av de bilderna till en barbarkaraktär.

Vad är det föresten som säger att barbar inte strider i formation?

Thermight

Warrior
Re: Barbarer - kort info

Barbarer i fiktion och gamla greker råkar vara bland mina favoriter. (Förut var det zombier och onda datorer.)

Order Barbar kommer från Barbaros, ett ord som de gamla grekerna använde för folk som som inte pratade grekiska.

Det innehöll inga värderingar, och syftade inte automatiskt på att någon ansågs ociviliserad. Vilket man kanske kunde tro idag.

Så även om ordet barbar syftar på icke-grek, så tycker jag däremot att speldatan för en D&D barbar skulle kunna passa bra för någon som kommer från en Sparta liknande krigarkultur.

Spartanerna kunde tolkas som lite ruffiga och rakt på sak av andra greker som t.ex. athenare. Spartanerna var också idealister och följde stikt en slags code of honor litegrann på samma sätt som att det finns en barbarian code of honor i t.ex Conan D20 rollspelet.

(Håller just nu på att läsa några böcker om greker)

Feliath

Swashbuckler
hippilot (eller vad de nu heter :gremwink: )
Hoplit.

ag har faktist inte ens sett filmen men jag har kollat på några bilder och tycker att någon huvudperson där med svart skägg ser cool ut och jag inspereras av de bilderna till en barbarkaraktär.
Åhå. Jamendåså, då suger jag bara. Carry on.

Klassbeskrivningen :gremwink:
Gives dock att det inte finns något regelmässigt skäl; tvärtom kunde säkert Fast Movement u.s.w. vara rätt användbart.

Men min poäng var alltså att spartansk disciplin inte funkar så bra ihop med den gängse bilden av en vild, otyglad barbar. Och eftersom jag helt sonika och felaktigt antog att du hade sett rullen (och hade någon sorts hygglig koll på antika grekiska kulturer, ty sålunda beskaffad är jag att jag betraktar det som viktigare allmänbildning än, låt säga, Sveriges statsskick, eller vad USA:s president heter. Men det beror på att jag är lite vriden) blev jag förvirrad, alltså.
Men givetvis hindrar inget av allt detta att du spelar precis vadfan du vill, det vill jag verkligen inte försöka stoppa dig från. Jag ber om ursäkt om du fick det intrycket.

/Feliath — Uhlaner, katafrakter och fisknasare

Andy

Vila i frid
Re: Barbarer - kort info

Ahh, coolt. Då är det inte så tokigt om jag skapar en barbar-karaktär med influenser från Sparta (och bilder från filmen 300).

Men samtidigt så kan jag ju göra vad jag vill med min spelgrupps spelvärld (nästan). :gremwink:

Pom

Swashbuckler
Det beror på vad vi menar med barbar.

Karaktärer med klassen barbarian kan nog strida i grupp, men de får svårt att hålla någon formation när de börjar hamna i rage till höger och vänster.

Stridsmän från vad vi populärt brukar betrakta som barbariska kulturer (krigiska, lågteknologiska, vildmarksorienterade) som har andra klasser, t ex fighter, borde däremot inte ha några problem att köra med svinfylking eller vad de nu tycker är listigt på slagfältet.