Nekromanti Barbarians of the Mirkwood - tidigare Fafnir

Leon

Leo carcion
Efter en helomvändning har jag givit upp försöket att skriva ett eget regelsystem, och istället försökt anpassa idéerna jag har till Fafnir (basera äventyr på furstehallar, gästfrihet och gåvor) till Barbarians of Lemuria. Detta var hur som helst en av inspirationskällorna till det jag skrivit.

Settingen är alltså ett mytiskt folkvandingseuropa - och i första hand Mörkveden, den stora skog där forngermanska sagohjältar brukar härja runt. Starkt inspirerad av i) hjältesagor/poem som Beowulf, Nibelungenlied och Y Goddodin, ii) folkvandringstida konsthantverk och iii) Prins Valiant och liknande klassiska äventyrsserier.

Tar hemskt gärna tankar och kommentarer. Kommentera gärna direkt i dokumentet, men då helst på engelska eftersom dokumentet även är öppet på forument Champions of Lemuria

https://docs.google.com/document/d/112LWqXbFtYv8BS9Ocg41uedRhob9PQjX3WXNxT0p810/edit?usp=sharing

Tack :)

Leon

Leo carcion
Kan jag kalla spelet det här? Eller missleder jag bara mina läsare att tro att det är ett sagan om ringen hack :/

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Peter;n212354 said:
Kan jag kalla spelet det här? Eller missleder jag bara mina läsare att tro att det är ett sagan om ringen hack :/
Jag föreslår att du byter namn på skogen: jag tänkte direkt på Tolkiens Midgård när jag såg titeln.

Leon

Leo carcion
Nja, det tänker jag nog inte göra - inte på själva skogen. Lika lite som jag tycker man skall byta namn på alver och dvärgar bara för att Tolkien snodde dem också från fornnordisk myt. Men jag kan ju hitta på ett annat namn på själva supplementet. Kanske tillbaka till "Fafnir", fast då missar man ju "Barbarians of" modellen

Leon

Leo carcion
Jag skulle ju kunna köra på Barbarians of Myrkviðr. Men det känns lite för culture gaming

Botulf

Hero
Först: "Awesome! BoL i Arda"

Sen: "hmm... Coolt i alla fall! Allt bli grymt med BoL".

Leon

Leo carcion
Tack. Mitt korståg att rehabilitera mörkveden som begrepp känna mer och mer dömt ;)

Barbarians of the Mead Hall?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Peter;n212359 said:
Jag skulle ju kunna köra på Barbarians of Myrkviðr. Men det känns lite för culture gaming
Jag köpte Raedwald på Lulu sist det var fri frakt. Jag slängde boken från mig i frustration just för att den är genomlusad av att man blandar in gamla ord i löptexten, och det gjorde den svårläst för mig. Om Mirkwood skall skrivas som Myrkviðr så verkar det vara första steget in på den banan.

Leon

Leo carcion
wilper;n212410 said:
Jag köpte Raedwald på Lulu sist det var fri frakt. Jag slängde boken från mig i frustration just för att den är genomlusad av att man blandar in gamla ord i löptexten, och det gjorde den svårläst för mig. Om Mirkwood skall skrivas som Myrkviðr så verkar det vara första steget in på den banan.
Därav min tvekan :)

Leon

Leo carcion
zonk;n212969 said:
Barbarerna från Kolmården?
Näh - Kolmården blir ju Silva Carbonaria (visst låter det som något man beställer på La Gondola...) som nämns utförligt i Frankerkrönikan. Det är här runt knuten där jag bor, uppe i Belgien, och inte alls de germanska skogarna :)

P.s. Det är alltså Foret de Soignes, den stora naturparken i Bryssel ytterkant, som anses vara resterna av frankernas stora kolskog

zonk

muterad
Peter;n212976 said:
Näh - Kolmården blir ju Silva Carbonaria (visst låter det som något man beställer på La Gondola...) som nämns utförligt i Frankerkrönikan. Det är här runt knuten där jag bor, uppe i Belgien, och inte alls de germanska skogarna :)
Den omnämns dock på wikipedia som en av de möjliga inspirationerna till myrkviðr!
https://en.wikipedia.org/wiki/Myrkviðr

;)

Leon

Leo carcion
Just det ja, det har du ju definitivt rätt i. Det är jag som gör lite våld på källorna. :) Det finns ju egentligen fler belägg för Myrkvidr i skandinavien än i centrala Tyskland. Fast förlägger jag spelet till skandinavien blir det hela ju plötsligt ganska konstigt - konceptet med närheten till skyter och romare faller liksom.

Jag utgår självsvådligt från version 2 - och extrapolerar att mörmveden helt enkelt är Germania Magna.

Och sväljer att jag får döpa spelet efter något annat.

Barbarians of the Limes? Barbarians of Attila? Barbarians of the Dark Ages?

zonk

muterad
Asch, såna detaljer kan man ju inte hänga upp sig på. Barbarians of the Black Forest? Barbarians of the Darkwood?

Leon

Leo carcion
zonk;n212981 said:
Asch, såna detaljer kan man ju inte hänga upp sig på. Barbarians of the Black Forest? Barbarians of the Darkwood?
Ifrågasätter du min rätt att vara pettimeter ;)

Darkwood känns lite för standardfantasy och Black Forest är ju engelska för Schwarzwald :/

Barbarians of Hercynia, kanske

Leon

Leo carcion
Eller varför inte tårta på tårtavarianten - Barbarians of Barbaricum

zonk

muterad
Namn är inte lätt alltså! Barbar betyder ju eg bara nån som inte pratar samma språk, och mörka skogar finns det som du säger ganska gott om. Finns det nåt annat i skogen eller i barbarerna att ta fäste på? Wild people of the Fetid Swamps? Eller någe?

;)

zonk

muterad
Peter;n212982 said:
Barbarians of Hercynia, kanske
Inte så dumt faktiskt. Hur historiskt är det och hur historiskt ska det låta?

Leon

Leo carcion
zonk;n212985 said:
Inte så dumt faktiskt. Hur historiskt är det och hur historiskt ska det låta?
Det skall låta mytiskt och äventyrigt, inte kartbokshistoriskt.

Hercynia Silva är lite som Myrkvidr, det dyker upp som ett namn i lite olika sammanhang, och ofta med mytiska inslag. Men det är ju på latin, och då låter det med en gång lite för fint i kanten för mina mjöddrickande barbarer