Nekromanti Barbia, att beräkna rätt datum

Zporl

Veteran
Håller just på att spelleda Barbia. En av de många ledtrådarna spelarna kan finna skall (tillsammans med annan information) kunna leda dem fram till ett datum (26/7 610 eO). Nu står det inte HUR man kommer fram till detta och trots att jag har "facit" så att säga, så kan jag inte lista ut hur man ur ledtråden kommer fram till detta. Man kan notera att det i texten finns vissa fel angående Siratsias födelseår, både 116 fO och 114 fO (vilket torde vara rätt) finns. Någon som har lite insikt?

Shaggy

Swordsman
Se sid 29-30, ledtråden med svårighetsgrad 11. Frasen "och datum som av hennes ålder förståtts" och att hon är 726 (7-26) år gammal ska ge 26/7. Helt lätt är det ju inte, men Barbia är en extremt svår kampanj.

Hur en grupp dödliga ska kunna besegra någon som Siratsia kan man undra. Hon har ju bara PSY 40, kan alla kända besvärjelser (inklusive egenframforskade sådana som OSÅRBARHET), kan kasta två besvärjelser per SR, är i det närmaste osårbar genom sin kåpa och regenererar dessutom. Bl a. Sen har hon ytterligare ett gäng överjävelbra magiska föremål. Det får nog förutsättas att "alla kända besvärjelser" inte inkluderar alla i DoD Magi. Annars lär äventyrarna utraderas rätt snabbt av ett gäng lämpligt valda nekromantibesvjärelser, eventuellt efter att ha värmt upp med JÄRNHUD och SJÄLSKRAFT.

F ö är det här ett forum för DoD6. Du ska nog inte förvänta dig att få svar på EDD-frågor. Jag hittade det bara genom rubriken och "Aktuella trådar" på infosidan. Frågan är om det inte är bättre att använda det allmänna rollspelsforumet.

Shaggy

Swordsman
F ö är det här ett forum för DoD6. Du ska nog inte förvänta dig att få svar på EDD-frågor.
Hmm. Å andra sidan har det varit ett gäng Ereb-frågor nyligen. Är det inom ramarna för mötet? Jag tycker att det har hört till ovanligheterna tidigare.

Vi borde ha ett Ereb Altor-forum också... (med det har väl sagts några hundra gånger förr)

Troberg

Sinister eater
F ö är det här ett forum för DoD6. Du ska nog inte förvänta dig att få svar på EDD-frågor.
Nope. Så här säger beskrivningen av forumet:

Forum för Sveriges populäraste rollspel Drakar och Demoner från Riotminds. På forumet kan man diskutera allt som rör spelet, både äldre utgåvor och den nya. Kom gärna med äventyrsförslag eller roliga incidenter som har hänt under spelmöten.
Jag tycker att det är ganska tydligt att alla versioner kan diskuteras.

*skriande ljud* Error found!

F ö är det här ett forum för DoD6. Du ska nog inte förvänta dig att få svar på EDD-frågor. Jag hittade det bara genom rubriken och "Aktuella trådar" på infosidan. Frågan är om det inte är bättre att använda det allmänna rollspelsforumet.
Det där stämmer faktiskt inte. Detta forum är för alla versioner som utkommit av Drakar och Demoner, medan DoD6 eget forum finns på www.riotminds.com.
Skulle en sånhär fråga postas på allmänna rollspelsforumet skulle den illa kvickt bli hitflyttad av en moderator.

/BD, fixing errors.

Shaggy

Swordsman
Re: *skriande ljud* Error found!

Jag tycker att det i princip bara har diskuterats DoD6 förr. Jag orkar inte läsa forumet för den skull det skulle dyka upp något intressant om Ereb bland allt annat som skrivs. Om frågor om Ereb blir hitflyttade från det allmänna forumet är något mycket trasigt, man jag har aldrig testat.

Shaggy

Swordsman
Fast vad som är "äldre utgåvor" är inte alldeles klart. Om det inte hade stått "Riotminds" i beskrivningen, eller bara Riotminds logga funnits på forumet hade det kanske varit tydligare.

Troberg

Sinister eater
Fast vad som är "äldre utgåvor" är inte alldeles klart. Om det inte hade stått "Riotminds" i beskrivningen, eller bara Riotminds logga funnits på forumet hade det kanske varit tydligare.
Men med tanke på att den beskrivningen stått där oförändrad sedan det bara fanns en Riotminds-DoD så är den rätt så tydlig ändå.

Shaggy

Swordsman
D6E då? Är det uppenbart vad som menas med en utgåva? Och, som sagt, har alla tillräcklig koll för att veta att Riotminds bara har en utgåva?

Ytterligare en fråga är om gamla DoD-rävar läser forumet. Jag gör det inte eftersom sist jag tittade på det var det i princip bara Trudvang som diskuterades. Nu lär jag nog titta lite oftare, men det är skillnad på vad som är tillåtet och vad som praktiseras.

Troberg

Sinister eater
Ytterligare en fråga är om gamla DoD-rävar läser forumet. Jag gör det inte eftersom sist jag tittade på det var det i princip bara Trudvang som diskuterades.
Det är väl upp till dig att starta diskussioner som du tycker är intressanta om ingen annan gör det?

Någon som vill diskutera pulsjets i trudvang?

Krille

Super Moderator
"Ytterligare en fråga är om gamla DoD-rävar läser forumet."

Åtminstone Han är en gammal räv. Han har till och med dragit igång en demonologitråd precis nedan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Räknas man som gammal räv...

...om man spelat Drakar och Demoner sedan 1982, och spelat DoD 1, DoD 2, DoD 3, DoD 4 och DoD 6? Eller måste man ha spelat DoD 5 också, för att få vara gammal räv? :gremlaugh:

Oroa dig inte, det finns flera här som har spelat Drakar och Demoner länge, länge, länge. Kanske för länge. Och då menar jag inte bara mig, utan typ Krille, Dante, och flera.

M.

Evil Peter

Hero
Re: *skriande ljud* Error found!

Jag tycker att det i princip bara har diskuterats DoD6 förr. Jag orkar inte läsa forumet för den skull det skulle dyka upp något intressant om Ereb bland allt annat som skrivs. Om frågor om Ereb blir hitflyttade från det allmänna forumet är något mycket trasigt, man jag har aldrig testat.

Nej, det har varit många trådar om de tidigare DoD-versionerna också, främst Expert och '91. Jag har läst massor av trådar i denna del av forumet och jag är inte intresserad av DoD6 så även om jag inte orkar räkna ut hur stor del av trådarna som är av tidigare versioner så är det inte lite iaf. Framförallt så har nästan alla riktigt intressanta magidiskussioner handlat om Expert/'91, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. :gremsmile:

[edit]
Jag tog en snabbkoll på de tre senaste sidorna och hittade 13 specifika DoD Expert/'91-trådar plus ett flertal trådar som inte visade om de var till DoD6 eller Expert/'91. Diskussionerna om de gamla versionerna är alltså knappast varken döda eller sällsynta. :gremsmile:
[/edit]

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ereb Altor

Såvitt jag vet är Ereb Altor en värld till Drakar och Demoner, och diskusisioner om Ereb Altor hör hemma på Drakar och Demoner-forumet.

Det finns kanske andra kanaler för dem som vill leta efter Ereb-snack, men här på rollspel.nu hör det hemma här. Såvida det inte hamnar i Rollspelskultur (om det handlar om böckerna och diskussionen inte glider över till Drakar och Demoner).

M.

Shaggy

Swordsman
Re: Räknas man som gammal räv...

Visst, visst. Jag var uppenbarligen väldigt otydlig eftersom alla verkar missförstå. Jag inser givetvis att det finns någon här som spelat äldre versioner, men om jag å andra sidan hållit mig borta för att jag inte är intresserad av Trudvang kan väl fler ha gjort det...

Och som "gamla rävar" räknade jag alla som spelat äldre versioner än DoD6. :gremsmile:

(Som kommentar till hela tråden, eller åtminstone de senare inlägget i den: Ja, jag har förstått nu att det inte bara är Trudvang som får diskuteras här. Frågan gällde ju om det är uppenbart att det är så av att läsa presentationen. Jag tycker inte det, men jag har förstått att det finns andra här som gör det.)

Shaggy

Swordsman

Och som "gamla rävar" räknade jag alla som spelat äldre versioner än DoD6.
Hmm. Nåja. Det där var kanske lite väl tilltaget å andra sidan. Alla som i första hand spelar äldre versioner än DoD6 är nog bättre att säga. Ungefär.

Rickard

Urverk speldesign

Tjenare Shaggy..

Du vet väl att du kan ändra på ditt inlägg inom en viss begränsad tidsperiod (jag har för mig att det är sex timmar) efter att du postat ditt inlägg? Jag själv gör det hela tiden då det alltid slipper mellan saker i korrekturläsningen.. Det är smått förvirrande för mig (och ofattbart varför man gör det) med platt visning när du håller på att svara på dina egna inlägg, som komplement till vad du först skrev.. Själv brukar jag pula dit ett [edit] i ämnesrubriken om jag ändrat mycket (ändrat mer än någon formulering eller felstavning, vill säga) och sedan påpeka någonstans i inlägget vad jag ändrat..

"Alla som i första hand spelar äldre versioner än DoD6 är nog bättre att säga."
Hehe.. Jag behöver nog ändra lite på mitt perspektiv.. Jag ser inte mig själv, som började med DoD2, som gammal räv.. Mestadels för att jag inte gjorde något rollspelsskapande under mina första 10 år som rollspelare.. Och Chronopia-spelare (de som började rollspela med Chro) ser jag fortfarande som "snorvalpar"/nybörjare (trots min egen ringa ålder) och DoD6-spelare som übernewbies..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kanske bör ändra sitt sätt att se på versionerna, då Chronopia faktiskt utkom för 7-8 år sedan

Shaggy

Swordsman

Ehm... Bra poäng. Jag vet inte. De som får meddelande via e-post får ju inte kommentaren i alla fall. Mest av gammal vana antar jag. Jo, jag vet att man kan ändra på inlägg. Jag ska försöka skärpa mig. :gremsmile:

Tja. som alltid beror allt på kontext och sammanhang. Om jag ser mig själv eller andra som "gammal räv" beror ju helt på vad det handlar om. I det här sammanhanget kan gott Chronopia-spelare också få kvala in.

Jag är född 1975 och började med DoD3. Om du är född 1980 och började med DoD2 så får vi ju konstatera att du antingen började rollspela i extremt unga år eller övertog ett gammalt spel från någon som är äldre.

Tillägg: Ah. 1987 stod det ju i din profil. Jo, det är också väldigt ungt. Det var samma år som jag började skulle jag tro.