Nekromanti Barbia, att beräkna rätt datum

Staffan

Myrmidon
Tempus fugit

Med tanke på att DoD-forumet här på wrnu har funnits sedan maj 2000, d v s längre än DoD6 har existerat, så borde saken vara ganska klar.

Shaggy

Swordsman
Nu skriver jag det för sista gången

Ja, om man känner till det. Jag gjorde det inte. Det finns säkert andra som inte heller gör det. Det är dock ingen som tvivlar på att ni har rätt när ni säger att det är så.

Rickard

Urverk speldesign
Se där... [ANT]

"<font size="1">Ändrad av Shaggy (2003-11-24 17:43)</font>"
Se där.. Man kan lära gamla hundar att sitta.. :gremwink:

"Om du är född 1980 och började med DoD2 så får vi ju konstatera att du /.../ övertog ett gammalt spel från någon som är äldre."
[color:\\"green\\"]Han[/color] som nickar och svarar "Det är alldeles helt riktigt"

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Medhåll

Som moderator här håller jag med Shaggy. Det är lätt att göra misstag, och nu lägger vi ner den här lilla stormen i ett väldigt litet vattenglas!

Rösta i omröstningen istället!

M.

Zporl

Veteran
>Se sid 29-30, ledtråden med svårighetsgrad 11. Frasen "och
>datum som av hennes ålder förståtts" och att hon är 726
>(7-26) år gammal ska ge 26/7. Helt lätt är det ju inte, men
>Barbia är en extremt svår kampanj.

Ja, det var ju inte helt uppenbart. Men vad fyller då texten "Där dagen är både en och tio, månaden hundra och tiden tre efter nio". Var fokuserad på att detta skulle ge tid. Det enda jag kunde möjligtvis få fram var klockan 12, fast det kanske det inte skall betyda.

Shaggy

Swordsman
Det anger (på ett något kryptiskt sätt) hur man ska gå tillväga för att plocka fram datumet från Siratsias ålder. "Där dagen både är en och tio" - tiotalssiffran i 726 är 2 och entalssiffran är 6. Dagen är alltså 26. "månaden hundra" - hundratalssiffran i 726 är 7. Månaden är alltså 7. "tiden tre efter nio" - tiden är klockan 12 (9 + 3), precis som du trodde.