Nekromanti Barbia i Forgotten Realms

Torbjörn

Swordsman
Av någon oförklarlig anledning har det aldrig blivit av att vi spelat Barbia (Siratsias vita formelbok), trots att jag köpte detta äventyr nästan direkt efter att det gavs ut för evigheter sedan. Det är synd att ett så bra äventyr bara ligger ospelat, så nu funderar jag på om det istället går att förlägga äventyret i Forgotten Realms, eftersom det numera är D&D som gäller. Dessutom tycker jag att episka äventyr av detta slag faktiskt passar bättre till D&D än till DoD (Ereb Altor, de andra vet jag inget om).

Jag hade tänkt att landet Narfell skulle kunna passa bra, det har ju ungefär samma typ av landskap som Barbia, vidsträckta gräs- och ljunghedar över vilka nomadstammar rider. Söder om Barbia ligger Nargur-skogen, söder om Narfell ligger Rawlinswood - perfekt. Fadarims prästinnor skulle i FR kunna motsvaras av ett sällskap kvinnliga druids som tolkar vindarnas budskap. Siratsia skulle vara den perfekta wizarden.

Är det någon som redan provat detta? Synpunkter mottages gärna!

Torbjörn.

Basenanji

Postd20modernist
Det låter bra tycker jag. Kolla in modulerna som gavs ut till 2nd edition. jag minns att jag köpte någon som förklarade områdena du pratar om ingående. Mitt tips blir att gå in på www.rpgnow.com och köpa någon pdf-variant som är billig!

Men jag tycker nog att Siratsia ska vara någon sorts sorceress om man får vara petig. Eller kanske druid/sorceress?

Lycka till!

Torbjörn

Swordsman
Har också tänkt en del på Siratsias yrke, sorcerer eller wizard? Det faktum att hon faktiskt har en formelbok (den vita) som spelar en betydande roll, i alla fall i slutstriden, ledde mig in på wizard. Hade det inte varit för denna håller jag med om att sorceress passar Siratsia bättre.

Man kan också tänka sig att den vita formelboken är mer än just en formelbok och egentligen inte alls fungerar som en, kanske är den en mäktig bundsförvant till Siratsia med ett eget medvetande. Då skulle jag inte längre vara fast i resonemanget: formelbok - alltså wizard. Fritt fram då för sorcerer (kanske multiclassad som druid också - bra förslag!)

Torbjörn - som är trött idag efter sin 30-årsfest.