Nekromanti Bard som flörtar med odöda

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jajjemän, efter att ha lagt vantarna på Libris Mortis och läst om Dirgesinger har jag bestämt mig för att min level 2 Bard skall ta den prestigeklassen. En Dirgesinger är en sorts dyster bard som kan påverka folk negativt med sin sång. Typ motsatsen till en bard. När han når level 5 kan han dessutom uppväcka döda för att få dem att slåss för honom (men bara så länge han spelar).

När jag blir level 6 måste jag ta Requiem (ett feat som gör att min bardic music påverkar odöda). Det är typ det enda jag måste tänka på för att kunna välja dirgesinger när jag levlar till 7.

Men hur får jag min bard att redan nu börja närma sig Dirgesingern? Vad ska jag ta för feat på level 3 (funderar lite på song of heart, från Eberron, som boostar alla bardic music med +1). Vad ska jag pumpa för skills? Välja för spells? Det är väldigt synd att inte animate dead finns på Bardens spell-list, för Dirgesingerna kan nämligen boosta odöda.

Hjälp, alltså.

- Vulf

G

Guest

Guest
Låter väldigt intressant, även om jag alltid ansett att Bards är för tjejer.

En Bard bör väl ha feats som Dodge och Mobility, då han inte kan ha tungt pansar. Även Combat Reflexes (fler Attacks of Opportunity) och Weapon Finesse (utnyttja hög Dex istället för Str) passar in.

Vad gäller skills, Tumble kan vara en livräddare. Tänk dig en ond Bard som smiter runt en massa arga Halfling-Paladins på slagfältet... Sen har du måste skills: Bluff, Concentration, Diplomacy, Gather Information, Knowledge skills, Perform, Sense Motive och Use Magic Device.

Hur var Libris Mortis? Jag funderar på att tjacka den.

Vitulv

även om jag alltid ansett att Bards är för tjejer.
Är du liksom ute efter att reta upp folk, eller gör du det omedvetet?

En Bard bör väl ha feats som Dodge och Mobility, då han inte kan ha tungt pansar. Även Combat Reflexes (fler Attacks of Opportunity) och Weapon Finesse (utnyttja hög Dex istället för Str) passar in.
Jag behöver inte pansar, vi kör med reglerna för ökande AC från Unearthed Arcana. Dessutom så bygger jag inte gubben med strid i åtanke. Jag boostar mina kumpaner, som är bättre på att slåss (en minotaur, en soulknife och en hobgoblin monk).

Det känns som att det finns betydligt lämpligare feats än stridsrealterade för min gubbe helt enkelt. Song of Heart eller Haunting Tune t.ex.

Vad gäller skills, Tumble kan vara en livräddare. Tänk dig en ond Bard som smiter runt en massa arga Halfling-Paladins på slagfältet... Sen har du måste skills: Bluff, Concentration, Diplomacy, Gather Information, Knowledge skills, Perform, Sense Motive och Use Magic Device.
Tumble? Tjaa, jag håller mig oftast i bakgrunden, så jag smiter inte runt folk så ofta.

Bluff. Jajjemän, den satsar jag mycket på. Min bard gillar att ljuga och manipulera, och därför pumpar jag även diplomacy.

Concentration. Håller med, den är riktigt bra, särskilt som jag förlitar mig mer på magi än strid med vapen.

Gather info lägger jag lite grann för husbehovet på. Vi lirar ju ändå Eberron, där insamling av information inför exepditioner kan vara skillnaden mellan liv och död.

Knowledge. Mm, man måste ha 4 ranks i knowledge [religion] för att kunna ta dirgesinger, så den har jag köpt i. Liksom knowledge [history]. Annars kommer man hyfsat långt med bardic knowledge inbillar jag mig.

Perform. Just nu har jag maxat perform [string instrument]. Visst, sång är smidigare, men jag tycker att det är ballt med lutor och lyror.

Sense motive. Håller med, eftersom min egen rollperson tycker om att ljuga och manipulera blir det så pinsamt om han trillar i samma fälla själv. Har lagt några poäng där. Hade dock inte råd att maxa den.

Use magic device. Ingen class skill. Men är det vettigt att pumpa den ändå? Det kanske är enda sättet att komma runt att jag inte kan animera odöda med mina bard-spells. I så fall är det en kanonidé. Tack!

Hur var Libris Mortis? Jag funderar på att tjacka den.
Snygg, välgjord, innehållsrik. Jag gillar den skarpt. Jag har inte lusläst den men jag gillar upplägget och den aspirerar på att bli en av mina favoritmoduler. I klass med Underdark till FR. Bra feats, balla monster, bra kampanjförslag/miljöer, bra prestigeklasser och helt suveräna illustrationer på undead adventure parties. Som sagt - riktigt bra och väl värd de 298 riksdalerna jag gav för den.

- Vulf

Edit: Kom på att halfling paladins i Ebrron skulle vara snuskigt livsfarliga med tanke på att deras mounts med största sannolikhet skulle vara dinosaurier. Jag kanske inte skall bli ond när jag tänker efter. Fatta om ett gäng halfling paladins på velicoraptor-, och pterodaktylmounts skulle ta upp jakten på en. Brrr...

G

Guest

Guest
Tumble kan vara bra även om du håller dig i bakgrunden. Vid bakhåll t.ex. Fienden brukar inte alltid respektera "frontlinjen" och rätt vad det är kan osynliga skurkar dyka upp i röven på en...Då är Tumble en efterlängtad livräddare!

Tyr

Hero
Use magic device. Ingen class skill.
Om ni inte kör med husregler så är "use magic device" definitivt en class skill. Det är bara bards och rogues som har den som class skill.

Det känns som att det finns betydligt lämpligare feats än stridsrealterade för min gubbe helt enkelt. Song of Heart eller Haunting Tune t.ex.
Haunting Tune kommer inte bli lika kraftfull eftersom du ska hoppa på en prestige class (om det inte är något spec. med den). Song of Heart är helt ok. Om du använder dina bardsånger mycket, så kan extra music vara en god idé. Vill du köra mycket på manipulativa besvärjelser så är alluring schysst (vill du bli ännu bättre så kör du på spell focus och senare greater spell focus). Om du vill göra annat än att sjunga under striderna så är lingering song bra. Det beror liksom hur du vill lira med din rollperson.

Feliath

Swashbuckler
Inane Ramblings

Får du använda Song & Silence?

Där finns det nämligen juste feats som Extra Music (4 extra music-användningar per dag), Subsonics (man kan spela så att ens Bardic Song inte hörs, men ändå funkar) och Lingering Song (ens Bardic Songs håller i sig en stund efter att man hållit käft).

Dessutom kan du ta Perform (Vindsten) :gremgrin: (En vindsten är alltså ett stort jävla stenblock med ett hål i, som vinden blåser igenom så att det blir ljud...)

Annars är Tumble faktiskt en juste skill jämt, för den boostar ens AC-bonusar för massor av försvarshandlingar. Och ger en hel del synergibonusar om jag minns rätt :gremsmile:

Och Use Magic Device är både en Class Skill för barder och bra. Samma sak gäller Decipher Script, precis det man behöver för att tyda de där uråldriga runorna i gravvalvet.

Och Spellcraft, förstås. Fullständigt oumbärlig. Men det vet du väl redan.

Improved Initiative är ett feat från grundboken som alla har nytta av.

Och du kanske skulle fundera på något Item Creation Feat?

Om jag kollar i Eberronboken ser jag för det första att Extra Music finns med där med, så då borde det vara kolugnt. Och Haunting Melody verkar ju åtminstone tematiskt rätt.

Song of the Heart förbättrar ju den mesta Bardic Music, så den kanske kan vara vettig, beroende på om Dirgesingerns omvända effekter funkar med den.

Undead Empathy känns också bra.

Recognize Impostor är ett allmänt juste bardigt feat.

Och, tja, alla har nytta av Action Points, så Heroic Spirit och Action Boost kan vara klart tänkvärda.

Känner du dig våghalsig kanske en plötslig manifestation av Lesser Mark of Shadow kan vara något? Du lär i och för sig bli jagad som fan av husen Phiarlan och Thuranni om de får nys om det, men... :gremsmile:

/Feliath - who's to know?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Du har inte funderat på att lägga upp din karaktär i karaktärsarkivet? Den är onekligen udda, men verkar väldigt spännande.

EchonCique

Hero
OT - Karaktärsarkive (ang. Barder som får döda le)

Jag har en trevlig liten karaktär som användes i en kampanj som Pendragon hade ett tag i Drakar och Demoner '91. Denne var en nobel riddare med viss fallenhet för mörka krafter då han behärskade Nekromanti och kunde skapa både zombies och skelett som styrde hans minsta kommando.

Så hur funkar Karaktärsarkivet? Hur långa texter kan man ha, får man bifoga bilder och etc.

Lite lagom kidnappning av ämnet här, ber om ursäkt :gremtongue:.

Vitulv

Re: Inane Ramblings

Tack för ett långt och uttömmande svar!

Får du använda Song & Silence?
Det får jag säkert. Men jag har den tyvärr inte. :gremfrown:

Där finns det nämligen juste feats som Extra Music
Japp jopp, den har jag redan.

Och Use Magic Device är både en Class Skill för barder och bra.
Morrr, Dante, varför finns den inte på mitt karaktärsblad!?

Och Spellcraft, förstås. Fullständigt oumbärlig. Men det vet du väl redan.
:gremblush: Jag vet faktiskt inte vad den gör :gremblush: Den finns inte heller på mitt karaktärsblad (så går det när DM gör sina egna).

Improved Initiative är ett feat från grundboken som alla har nytta av.
Yah man, den har jag redan. Tur det, med tanke på vilken otur jag haft med tärningarna. Det är bra när Barden får högt initiativ eftersom han kan boosta sina vänner redan från första rundan.

Du tar upp flera bra feats, men jag kommer bara kunna ta ett av dem eftersom jag vid level 6 måste välja requiem för att kunna bli dirgesinger.

Så det står mellan Haunting melody och Song of Heart. (extra music har jag redan). Dessvärre boostas inte Dirgesong (Dirgesingerns motsvarighet till Bardic music) av song of heart. Men jag använder ju Bardic Music nu, och lär göra det även när jag multiclassar, så valet kan ju inte vara helt fel. Schysst att kunna boosta attack och skada med +2 redan på level 3.

En fiffig sak är att antalet dirgesong och antalet bardic music per dag stackar. Så om jag är en level 6 bard/level 1 dirgesinger så får jag använda bardic music/dirgesing lika många gånger på en dag som en lvl 7 bard. Dessvärre är inte bardic music lika stark som för en lvl 7 bard.

Undead Empathy känns också bra.
Mmm :gremsmile: Tyvärr godkände inte DM den. Jag hade ingen riktigt bra förklaring till varför jag hade den, så det kan jag förstå.

Känner du dig våghalsig kanske en plötslig manifestation av Lesser Mark of Shadow kan vara något?
Jag har redan ett least mark of sentinel. Jag är människa och Phiarlan är alver om jag inte minns fel.

- Vulf

Troberg

Sinister eater
"även om jag alltid ansett att Bards är för tjejer."

Är du liksom ute efter att reta upp folk, eller gör du det omedvetet?
Exakt, den sortens fördomsfulla kommentarer kan vi vara utan. Det går alldeles utmärkt för homosexuella män också att spela barder.

(Nej, det var inte seriöst menat. Lägg undan eldkastaren...)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Rollformuläret …

»Morrr, Dante, varför finns den inte på mitt karaktärsblad!?«

De förtryckta färdigheterna är sådana som kan användas även om man är otränad. Det känns onödigt att ta upp plats med färdigheter som de flesta aldrig använder.

ro83rt

Swordsman
Du har inte funderat på att lägga upp din karaktär i karaktärsarkivet? Den är onekligen udda, men verkar väldigt spännande.
Absolut, det är lite som Marilyn Manson i fantasyformat. Riktigt häftigt.

Morgath

Warrior
rätt vad det är kan osynliga skurkar dyka upp i röven på en...
Jo, jag känner till problemet med osynliga saker i röven. 'Rojder och sånt! Saken är den att jag har svårt att se mitt brunhål hur jag än vrider och vänder på mig! :gremlaugh:

Men vad skall jag med tumble till i de lägena?

G

Guest

Guest
Låt oss säga att 2 riktigt elaka skurkar dricker potions of invisibility och springer runt er grupps frontlinje och ska hugga ner er Wizard och Bard. Plötsligt omringad av tungt beväpnade fiender är Tumble perfekt när man ska dansa iväg mellan svärdshuggen...

G

Guest

Guest
Jag såg en skylt på väg in till en pub i London när jag var där senast: "Women, dogs and Bards not allowed".

Jag antar att det gäller oavsett om Bardens spelare är tjej eller homosexuell...

Rickard

Urverk speldesign
Riktigt ball idé med en nekromantikerbard.. Jag ser framför mig bilden utav en man med mörka ringar under ögonen som enbart kan tänka sig att framföra lugn musik i moll.. En man tagen och omsvept utav en ständig dysterhet..

Ett tips är att du väljer normala besvärjelser med de sedvanliga effekterna men tonarterna på utförandet och känslan som de förhäxade får är inte desamma.. Försök fokusera och tänk igenom hur andra känner sig när de hör din musik.. Blir de smittade utav den sorg som du ständigt för med dig? Om du helar så kan de först känna en väldig smärta innan såret helt har slutit sig.. När tonerna ljuder från ditt instrument så blir omgivningen mörkare, facklornas ljusradie minskar, växter böjer sig och nästan vissnar, varelser känner en svag kyla etc..

Ta gärna över berättandet över hur besvärjelsen går till från din spelledare.. Säg inte vilken besvärjelse det är du använder utan beskriv bara effekten.. Om du tycker det är nödvändigt så skicka en lapp till spelledaren över vilken besvärjelse det är du kastar.. Skriv gärna ner mer information, för jag själv vet hur jobbigt det är att komma ihåg alla magikernas besvärjelser exakt..

Ok, lite feats.. Äh, vi tar besvärjelser först.. Från vad jag har förstått så påverkar bardens besvärjelser alla man känner? Jag vet inte.. Det känns lite luddigt, men låt gå för det.. Försök ha ett tema.. Uppväcka döda med musik är ju en ball idé.. Har haft en liknande tanke till ett halvoseriöst <A TARGET=cepe HREF=http://cepespel.slurk.cjb.net/>kortspel</A>.. :gremsmile: Ha ett tema som skrivet.. Harmonisternas besvärjelser i DoD är exempelvis rätt egoistiska.. Obemärkt påverkar bara magikern, liksom självläkning och flygförmåga.. Magikern har tillräckligt för att klara sig själv..

Feats var det ja.. Jag tänkte föreslå att du kollar igenom alla feats från <A TARGET=action HREF=http://my.homeip.net/abbe/t3/pulp/pulp-frame.html>den här sidan</A> till rollspelet Feng Shui.. De är rejält balla (och faktiskt anledningen till varför jag skaffade rollspelet).. De som jag föreslår att du kollar in lite nogrannare är Ablative Clothing, Aura, Blunder About, Cold Fish, Drifter, Fearless, Jinx (kan passa om du sprider negativ stämning) och Sense Truth..

Annars kan du kanske välja minimagi från DoD som feats?
Stämma: Stämmer instrumentet som du spelar.
Följemusik: Svag musik från de(t) instrument du kan hantera spelas "i bakgrunden".
Spökmusik: Mer ekoliknande och tomt än Följemusik.
Röstvrängning: Förvränger din röst.
Tystnad: Dränker allt bakgrundsljud. Praktiskt när du vill göra dig hörd eller framföra musik.
Takt: Skapar enkla trum(eller andra takt)ljud som hjälp till när du exempelvis musicerar..

/Han som verkligen rekommenderar att du läser Ablative clothing

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: OT - Karaktärsarkive (ang. Barder som får döda

Vad jag minns så är det inte svårare än att lägga till en artikel, och en guide för att lägga till artiklar finns här.
Ett bra initiativ för övrigt. Fler karaktärer till arkivet säger jag! Hade jag inte själv varit spelledare så ofta så hade jag kunnat bidra med fler.

Staffan

Myrmidon
Haunting Melody skulle ju sitta som en smäck om det inte vore för att den kräver 9 ranks Perform (och som level 3-bard antar jag att du bara har 6 ranks). I brist på det skulle du kanske fundera på Undead Empathy: +4 Diplomacy när det gäller att snacka med vandöda, och man kan försöka få hjärndöda vandöda att låta bli att slåss om man får snacka med dem en stund (typ som druider med djur).