Nekromanti Bardic-Music

Hibashira

Veteran
Hejsan alla glada. Jag skulle vilja att nån här lär mig om hur bardic-music fungerar... Jag har ingen aning och verkar inte komma underfund med det som står i PHB...

Sen en sak till; Hur gör ni när en karaktär i gänget dör? Jag menar angående lvls... Om vi säger att vi har 4chars på lvl4 en i gänget dör och vill förstås göra en ny karaktär... Låter ni han göra en gubbe som sedan lvl:ar 4lvls för att lägga honom i samma snitt som resten av gruppen, eller låter ni honom köra från början?

Rev

Warrior
Exakt vad är det du inte förstår angående bardic music?

Kortfattat skulle man väl kunna säga att de olika sångerna en bard kan använda sig av fungerar som specialförmågor som ger olika fördelar under strid. Läs hela klassbeskrivningen, där finns information om hur det fungerar.

-R

Feliath

Swashbuckler
Hur gör ni när en karaktär i gänget dör?
Jag tar snittleveln på överlevarna och sätter den nya karaktären på precis nog XP för att nå leveln under. Om de överlevande var mycket nära att levla skulle jag kanske sätta den nye på precis nog för att nå samma level istället, men jag vet inte egentligen, för jag har bara behövt göra en sådan bedömning en gång i den nya upplagan (två karaktärer avled samtidigt).

/Feliath

Staffan

Myrmidon
Bardic music kan användas en gång per dag per bard-level. Varje "gång" kan man göra något av följande, beroende på hur många ranks man har i Perform:
<UL><LI>3 ranks
<UL><LI>Inspire courage
<LI>Countersong
<LI>Fascinate[/list]
<LI>6 ranks
<UL><LI>Inspire Competence[/list]
<LI>9 ranks
<UL><LI>Suggestion (på någon som redan har fascinerats)[/list]
<LI>12 ranks
<UL><LI>Inspire Greatness[/list][/list]

Exakt hur de olika förmågorna fungerar står närmare beskrivet i PHB sidan 28. Förutom denna bardmusik har barder även spells till sitt förfogande, som utövas genom musik. Regeltekniskt fungerar de dock som vanliga spells.

Observera att bardic music funkar rätt bra för multiklassade personer, som fortfarande kan få tillgång till de mäktiga effekterna bara de satsar lite på Perform. Dock så är antalet gånger per dag baserat endast på antalet levlar som bard.

chrull

Stockholm Kartell
Barder i allmänhetet

JAg vet inte.. men rangers sägs vara lite sämre regeltekniskt i d&d3... är inte barderna det också?

i alla fall på lägre levlar.. innan de får spells..

chrull

Quan'talis

Swashbuckler
Ett talande exempel

Jag spelade som bard i fredags och på ca 3 timmar gjorde jag följande:

-Använde magi 5 gånger (mest ghost sound och expidious retreat)

-Använde perform en gång (inte bardic music, dock. Jag spelade trumpet för en gammal gubbe för att han skulle ge mig mat)

-Gjorde ca 15 attack rolls

-Använde tumble ca 30 gånger

-Använde move silently mer eller mindre konstant

Min bard var lvl 3 (och det var ett soloäventyr, bör jag kanske påpeka; jag hade nog använt bardmusik oftare om det funnits någon att spela för).

/Quan'talis, även känd somMaximus the rolling halfling