Jag har fastnat på AW-movet Barf Forth Apocalyptica. Jag tycker det är så ruggigt genialiskt. Det ersätter helt alla sourcebooks man kan tänkas behöva.
Genom att med en mening sammanfatta och beskriva känslan i spelvärlden så gör man att SL/ MC helt fritt kan improvisera och slänga fram grejer. I alla fall funkar det för mig.
Men det tvingar också spelskaparen att definiera setting och värld. Det tvingar spelskaparen att inte göra ett passar-alla-spelstilar- och-kampanjer-spel.
Så jävla genialiskt.
Tycker man ser det när man ser välskrivna hack också- genom den enda meningen fattar man vad spelet/ hacket handlar om- vad är fokus.
Själv håller jag på och pillar med AW till Western och funderar på vad som barfas fram i den settingen.
Kräk fram Western känns ju inte alls rätt.
Vad är kärnan i Western tänker ni?
Och tror ni Barf forth tänket kan användas i allmänhet i alla möjliga rollspel?
Har ni hjälp av den spelledarinstruktionen- eller känns den meningslös?
/ Nils
Genom att med en mening sammanfatta och beskriva känslan i spelvärlden så gör man att SL/ MC helt fritt kan improvisera och slänga fram grejer. I alla fall funkar det för mig.
Men det tvingar också spelskaparen att definiera setting och värld. Det tvingar spelskaparen att inte göra ett passar-alla-spelstilar- och-kampanjer-spel.
Så jävla genialiskt.
Tycker man ser det när man ser välskrivna hack också- genom den enda meningen fattar man vad spelet/ hacket handlar om- vad är fokus.
Själv håller jag på och pillar med AW till Western och funderar på vad som barfas fram i den settingen.
Kräk fram Western känns ju inte alls rätt.
Vad är kärnan i Western tänker ni?
Och tror ni Barf forth tänket kan användas i allmänhet i alla möjliga rollspel?
Har ni hjälp av den spelledarinstruktionen- eller känns den meningslös?
/ Nils