Nekromanti Barf Forth (AW)

Nässe

Myrmidon
Jag har fastnat på AW-movet Barf Forth Apocalyptica. Jag tycker det är så ruggigt genialiskt. Det ersätter helt alla sourcebooks man kan tänkas behöva.

Genom att med en mening sammanfatta och beskriva känslan i spelvärlden så gör man att SL/ MC helt fritt kan improvisera och slänga fram grejer. I alla fall funkar det för mig.

Men det tvingar också spelskaparen att definiera setting och värld. Det tvingar spelskaparen att inte göra ett passar-alla-spelstilar- och-kampanjer-spel.

Så jävla genialiskt.

Tycker man ser det när man ser välskrivna hack också- genom den enda meningen fattar man vad spelet/ hacket handlar om- vad är fokus.

Själv håller jag på och pillar med AW till Western och funderar på vad som barfas fram i den settingen.

Kräk fram Western känns ju inte alls rätt.

Vad är kärnan i Western tänker ni?

Och tror ni Barf forth tänket kan användas i allmänhet i alla möjliga rollspel?

Har ni hjälp av den spelledarinstruktionen- eller känns den meningslös?

/ Nils

Christoffer

It's all pig.
Fast det där blir väl rätt, specifikt. Right? Kräk fram postapokalyps fungerar skitbra med AW, som du säger, sätter stämning, sätter känsla, sätter sättet postapokalypsen placerar sig över världen. Men, fungerar det på samma vis lika bra för Mutant? Inte för mig. Mutant för mig är nybyggaranda, tidig industrialisering, osv. Det är upptäckter osv. Möjligt att apokalypsen där mer "Bryter igenom vardagen" än "Kräks upp".

Så, vilken Western är det? Är det skinande stjärnor på bröstet, bovar med skäggstubb, renrakade hjältar? Är det stövlar smutsiga av damm, blod och svett? Är det bardiskar där de tidiga slagsmålen målar ett intrikat mönster över bardisken där tillhyggen och kulor dansat fram? Är det en livlig rörlig plats där westernandan mer Sveper fram över ett större sällskap eller är det en öde plats där andan mer Äter sig in under skinnet?

Men som sagt, helt klart. Det här är sjukt koolt. Det avgör väldigt mycket exakt hur färgen kommer över världen. Att svepa fram med westernandan är en grej, men om andan mer skall Äta sig in under skinnet, är det något helt annat som kommer komma fram.

Nässe

Myrmidon
sant. det är nog så att jag mer måste hitta vad vi ska spela- vilken setting för att kunna definera vad som ska kräkas fram.... vilket ju är det göttiga i det, att man definierat hela spelet i ett enda ord, jag tycker det är råsnyggt.

Mutant är väl just ett spel där man kan spela allt. (så man har ingen tydlig setting)
Annars skulle man kunna säga om Mutant typ:
Kräk fram Klasskrig
om man väljer det fokuset- vilket ju är det snygga- man får ett tema som genomsyrar allt.

Jag vet som sagt inte vilket Western jag vill ha. kanske:
Kräk fram Naturkrafterna
vinden som bryter ner, indianerna som svämmar in över nybyggarna, bergen som törstar guldgrävarna, solen som steker, maten som ruttnar, de Civiliserade som bryts ner och blir vildar etc

Wilmer

Hero
Vad sägs om Squint at the horizon? Framtiden finns där, annalkande hot eller möjligheter, naturkrafter eller framrusande tåg. Eller bara den sjunkande solen, en dust devil och tumbleweed.

Christoffer

It's all pig.
Glöm inte att kräkandet även det kan ändras, vilket jag nästan tycker är det starkaste ordet. Kräk fram, strö över, antyd, osv... Det var det jag var ute efter i min post (och tolkade att även du var i din).

Wilmer

Hero
Jag var nog förvirrad. Announce future badness är ju det bästa MC-movet förutom Put someone in a spot.

Simon

Swashbuckler
Wilmer said:
Jag var nog förvirrad. Announce future badness är ju det bästa MC-movet förutom Put someone in a spot.
(Bara för att stävja förvirring, kräk fram apokalyptika är alltså inte ett move, utan en princip att ha med sig när man gör sina spelledarmoves. Så det tävlar inte med Announce och Put om bästheten! :gremsmile: )

Sodivra

Champion
  • Bygg inte, måla. Ditt jobb som MC är inte att konstruera en story utan att skapa stämning att agera på.
  • Kräkas implicerar - Var kladdig. Se även "Respond with fuckery and intermittent rewards" - Sätt ditt märke på allt. Det är en bejakande princip. Spelarna säger något, du lägger något på det. Ett improrollspel ska gå som ping-pong mellan deltagarna: Ping, pong, ping, pong... Se även "Moves Snowball"
  • Apokalypsen ska kännas. Så här ska den kännas.

Sodivra

Champion
Nässe said:
Kräk fram Naturkrafterna
vinden som bryter ner, indianerna som svämmar in över nybyggarna, bergen som törstar guldgrävarna, solen som steker, maten som ruttnar, de Civiliserade som bryts ner och blir vildar etc
Märk allt med vildmarken
Slå sprickor i allt du ser
Spy nedbrytande förfall på allt
Släpp in förfallet genom springorna

?

Christoffer

It's all pig.
Ta med allt på en lång och hård ritt genom vildmarken!

De nämner en man, Crowley...
...du fyller i hur han stinker svett, hur hans hud är spräckt och bränd av solen, hur hans stövlar är slitna, hur hans händer är märkta av väder, vind och skavd där han greppar tyglarna.

De nämner en saloon...
...du fyller på med hur sliten fasaden är, hur hästarna utanför ser ut som de inte sett vatten, mat eller mark som inte rör sig under fötterna på månader. Alla verkar vara påväg någonstans, men alla verkar också stanna till precis här för att fylla på med vatten, sex och alkohol efter att varit utan detta under en lång lång tid.

Osv...

Sodivra

Champion
Poppe said:

...du fyller i hur han stinker svett, hur hans hud är spräckt och bränd av solen, hur hans stövlar är slitna, hur hans händer är märkta av väder, vind och skavd där han greppar tyglarna.

De nämner en saloon...
...du fyller på med hur sliten fasaden är, hur hästarna utanför ser ut som de inte sett vatten, mat eller mark som inte rör sig under fötterna på månader. Alla verkar vara påväg någonstans, men alla verkar också stanna till precis här för att fylla på med vatten, sex och alkohol efter att varit utan detta under en lång lång tid.

Osv...
Gilla

Vill du att även bergen och skogen ska finnas i principen, genom sin blotta närvarande snarare än nedbrytande effekt, så kanske "Dränk allt i vildmark" kan också funka. Eller "Låt vildmarken tränga in"

Rickard

Urverk speldesign
Poppe said:

De nämner en saloon...
Genialt. Det är sådana här saker som jag hade behövt när jag skulle spelleda western, inte information om hur adobetak såg ut eller vilka olika pistoler det fanns.

/Han som gillar när rollspel skapar tankesätt

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Han said:
Genialt. Det är sådana här saker som jag hade behövt när jag skulle spelleda western, inte information om hur adobetak såg ut eller vilka olika pistoler det fanns.
Sant, så sant.

Nässe

Myrmidon
Arvidos MC said:
Poppe said:

De nämner en saloon...

Osv...
Gilla

Vill du att även bergen och skogen ska finnas i principen, genom sin blotta närvarande snarare än nedbrytande effekt, så kanske "Dränk allt i vildmark" kan också funka. Eller "Låt vildmarken tränga in"
Mycket nyttigt tänk, tackar!!

Vill säga också att vi körde ett Western-gigg i lördags. Reglerna skulle vara Solar System men vi körde som ett intro-AW pass. De fick hitta på lite löst runt sina karaktärer, sätta ut sitt bästa färdighetsvärde och dra en story runt det, hitta på ett koncept, utseende och lite relation. Sen körde vi AW-style och de fick under passet och efter passet skapa nycklar, hemligheter, sätta ut färdighetsvärden etc.

Fy fan vad kul vi hade!!!

Jag kommer helt klart köra igång alla rollspel med hjälp av AWs introteknik. Det är ju överlägset bäst. Inga som helst förberedelser- överhuvudtaget och vi har en skitfin liten intrig kring ena karaktärens vilja att hämnas sina mördade fru. (Som tycks själv ha dolt ett skumt förflutet)

Vi har en liten stad fylld av intriger och skumma männskor och vi kastade oss rakt in i handlingen. Me like.

Jag körde en hel del Naturen i mina beskrivningar och det blev sådär- alltså att den äter sig in och tar över och korrumperar.

men nästa pass ska jag kliva över till Ta med allt på en lång och hård ritt egnom vildmarken!
Känns som det kan vara mitt i prick!'

Nu ska jag bara göra fronts och Threats och sen kör vi på!

(Håller med Han- det är som här som behövs för att köra Western + bilder. Vi bläddrade en massa i spelböckerna för att få inspiration. Huvudpersonerna på boken om gangsters, en cowboy och en indian, är de två rollpersonerna)

Mogger

Hipsteranka
Bra tråd! Jag tar med mig det här ikväll när vi speltestar Av jord är du kommen.