God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,895
Bargains & Bloodshed
Av: Play Tank på Itch.io (entomophobiac här på forumet!)
Länk:
B&B är ett rollspel som går hårt in för att simulera den tidiga Sword & Sorcery genren där figurer så som Conan och Jirel of Joiry figurerar. Spelet har flera citat och referenser till litteratur från genren och struntar i senare fantasy-klichéer nästan helt. Spelet är också öppet med att det försöker skildra en värld fylld med anti-hjältar. Medan ingen är en riddare i skinande rustning följer vi inte heller rakt av onda karaktärer. Det är helt enkelt en mänskligare och mer rödblodad värld än mer hög fantasy spel.
Karaktärsskapandet är bekant NUOSR. Karaktärer har de vanliga 6 statsen och det finns att slå med fördel/nackdel inspirerat av 5e. Det som B&B gör helt nytt och supercoolt är Legacy och Destiny. Legacy är saken som hänger över hjältarna och ger dem nackdelar till alla slag när det dyker upp, det känns som karaktärens doom på ett sätt som känns väldigt Elric. Legacys är saker såsom Hunted, Bastard, Corrupted och Unlucky. Destiny är å andra sidan något hjälten är menad att göra och som gör att de slår med fördel när det är aktuellt. Här har vi passande episka saker såsom Slay a God och Claim a Tainted Crown. Det här systemet med rivaliserande krafter som drar i hjältarna får även de nesligaste rånmördaren att kännas viktig. Det är också ett sätt att peka spelledaren rakt till stället man ville att ens karaktär ska till i spel.
Strider bygger på att kämparna har ett visst antal handlingar, som är semi-slumpat vid stridens början, och när någon får slut på dessa är striden över. Detta gör att strider inte alltid är tills alla är döda som det blir i många andra rollspel. Strider är brutala affärer som handlar mer om smarta val så att man ska vara inom eller utom räckvidd och sedan slå hårt när det är rätt tillfälle. Det känns mycket mer som att det simulerar Howards strider än de mer D&D inspirerade diton som brukar vara fallet i fantasy spel.
Magin är det bästa i spelet! Istället för att handla om trollformler så handlar det om att frammana och sluta pakter med demoner. Vill du anfalla med trollkonst är det att göra skit som att blåsa pulver i ögonen på folk, alltså trams för riktig magi är att fucka runt med demoner. Det är SUPER COOLT! Det påminner om systemet i Stormbringer spelen men där de var över mekaniska röror är här hela systemet på en sida. Det här känns som borderline Lovecraftiansk låg magi, precis som man vill se i Conan.
Trots att hela spelet är 8 sidor så ägnas en hel sida åt hur man ska spelleda för att skapa känslan av blodig, spännande och pulpig fantasy passande genren. Råden om hur man ska klippa, var man ska börja med mera är utmärkta.
Men nu ljög jag, för spelet är inte bara 8 sidor långt. Det finns en sidiga expansioner för saker såsom kampanjspel, exotiska kulturer, monster, krig och utrustning. Man kan spela med alla expansionerna, en enda eller ett par. De är ett jättebra sätt att skräddarsy upplevelsen man vill ha vid bordet. Särskilt krigsreglerna känns som att de expanderar det narrativa utrymmet jättemycket, lägg till dem när karaktärerna lyckats erövra sitt egna kungarike för att ge det narrativet mekanisk tyngd.
Det som känns som att det saknas i Bargains & Bloodshed är sexet som var en stor del av den tidiga Sword & Sorceryn. Men det är sådant som kan vara obekvämt vid bordet och ofta var brutalt sexistiskt i källmaterialet. Så, kanske bättre att inte ha med det.
Det bästa med Bargains & Bloodshed är att det är snabbt, rakt in i det spännande och sedan använder procedurer för att skapa spel som känns som ett nummer av weird tales. Brutalt som Conan och listigt som Elric!
4 av 5
Av: Play Tank på Itch.io (entomophobiac här på forumet!)
Länk:
Bargains & Bloodshed by Play Tank
Quick and accessible sword & sorcery role-playing.
play-tank.itch.io
B&B är ett rollspel som går hårt in för att simulera den tidiga Sword & Sorcery genren där figurer så som Conan och Jirel of Joiry figurerar. Spelet har flera citat och referenser till litteratur från genren och struntar i senare fantasy-klichéer nästan helt. Spelet är också öppet med att det försöker skildra en värld fylld med anti-hjältar. Medan ingen är en riddare i skinande rustning följer vi inte heller rakt av onda karaktärer. Det är helt enkelt en mänskligare och mer rödblodad värld än mer hög fantasy spel.
Karaktärsskapandet är bekant NUOSR. Karaktärer har de vanliga 6 statsen och det finns att slå med fördel/nackdel inspirerat av 5e. Det som B&B gör helt nytt och supercoolt är Legacy och Destiny. Legacy är saken som hänger över hjältarna och ger dem nackdelar till alla slag när det dyker upp, det känns som karaktärens doom på ett sätt som känns väldigt Elric. Legacys är saker såsom Hunted, Bastard, Corrupted och Unlucky. Destiny är å andra sidan något hjälten är menad att göra och som gör att de slår med fördel när det är aktuellt. Här har vi passande episka saker såsom Slay a God och Claim a Tainted Crown. Det här systemet med rivaliserande krafter som drar i hjältarna får även de nesligaste rånmördaren att kännas viktig. Det är också ett sätt att peka spelledaren rakt till stället man ville att ens karaktär ska till i spel.
Strider bygger på att kämparna har ett visst antal handlingar, som är semi-slumpat vid stridens början, och när någon får slut på dessa är striden över. Detta gör att strider inte alltid är tills alla är döda som det blir i många andra rollspel. Strider är brutala affärer som handlar mer om smarta val så att man ska vara inom eller utom räckvidd och sedan slå hårt när det är rätt tillfälle. Det känns mycket mer som att det simulerar Howards strider än de mer D&D inspirerade diton som brukar vara fallet i fantasy spel.
Magin är det bästa i spelet! Istället för att handla om trollformler så handlar det om att frammana och sluta pakter med demoner. Vill du anfalla med trollkonst är det att göra skit som att blåsa pulver i ögonen på folk, alltså trams för riktig magi är att fucka runt med demoner. Det är SUPER COOLT! Det påminner om systemet i Stormbringer spelen men där de var över mekaniska röror är här hela systemet på en sida. Det här känns som borderline Lovecraftiansk låg magi, precis som man vill se i Conan.
Trots att hela spelet är 8 sidor så ägnas en hel sida åt hur man ska spelleda för att skapa känslan av blodig, spännande och pulpig fantasy passande genren. Råden om hur man ska klippa, var man ska börja med mera är utmärkta.
Men nu ljög jag, för spelet är inte bara 8 sidor långt. Det finns en sidiga expansioner för saker såsom kampanjspel, exotiska kulturer, monster, krig och utrustning. Man kan spela med alla expansionerna, en enda eller ett par. De är ett jättebra sätt att skräddarsy upplevelsen man vill ha vid bordet. Särskilt krigsreglerna känns som att de expanderar det narrativa utrymmet jättemycket, lägg till dem när karaktärerna lyckats erövra sitt egna kungarike för att ge det narrativet mekanisk tyngd.
Det som känns som att det saknas i Bargains & Bloodshed är sexet som var en stor del av den tidiga Sword & Sorceryn. Men det är sådant som kan vara obekvämt vid bordet och ofta var brutalt sexistiskt i källmaterialet. Så, kanske bättre att inte ha med det.
Det bästa med Bargains & Bloodshed är att det är snabbt, rakt in i det spännande och sedan använder procedurer för att skapa spel som känns som ett nummer av weird tales. Brutalt som Conan och listigt som Elric!
4 av 5