Nekromanti Barn, baggis! Gamlingar då?

Troberg

Sinister eater
Det diskuterades nyligen (och vid några andra tillfällen) hur man bäst hanterar rollspel med barn. Vi betraktar det som nybörjarkursen, de har trots allt hela "låtsas-gejan" i sina lekar redan.

Nu till det kluriga. Hur hanterar man rollspel med äldre nybörjare? Såna där som är mitt i karriären och seriösa och sånt, eller kanske till och med pensionärer.

Jag har iofs inget behov av svaret på frågan nu då jag inte har sådana spelare på väg in, men det är en intressant fråga.

Ideer?

Muggas

Hero
Hur hanterar man rollspel med äldre nybörjare?

Det är många gånger svårt för "äldre" att ta till sig det som många år yngre individer har att komma med. Jag tror att för att locka in äldre nybörjare ska de nog introduceras till rollspel av "äldre erfarna", d v s av människor som ligger nära dem i ålder och har en någorlunda bred erfarenhet av rollspel. Ett öppet sinne och förmåga att lägga en eventuell seriös framtoning åt sidan lite grann är nog också en fördel, för på många sätt är rollspel en form av lek och spel, med lite mer avancerade spelregler än motsvarande lek för barn. Det värsta en rollspelsintresserad nybörjare i medelåldern kan råka ut för som första kontakt med rollspelshobbyn är nog ett gäng hormonstinna rollspelare i lägre tonåren som spelmötena igenom försöker överrösta varandra med spruckna målbrottsröster.

Johan K

Gammal & dryg
Hur hanterar man rollspel med äldre nybörjare?
Jag ser faktsikt ingen större skilnad på just tillvägagångssättet för äldre nybörjar än vad man har för de yngre. Tror att man kan använda samma medtoder rakt över. bara att man kanske lägger ribban lite olika på hur gammal man är.

/ Johan K, som bara har 12 timamr kvar att arbeta

Pom

Swashbuckler
Mitt underlag är inte jättestort. Jag har pådyvlat vuxna individer rollspel vid en del tillfällen, samt en enda gång spellett ett helt gäng vuxna noviser. Men hur som helst:

Min erfarenhet är att vuxna mycket snabbt tar till sig vilken nivå av medberättande och rollgestaltning som gäller. De är heller inte främmande för att som första rollfigur spela någon med annat genus. Hos barn har jag märkt en tendens att även flickor vill spela manliga hjältar eftersom de är vana vid att se sådana. Däremot har jag aldrig märkt att pojkar som börjar spela rollspel tidigt vill spela kvinnliga hjältar.

Vuxna är också ofta trygga nog att köra på så snart de skaffat sig en uppfattning om hur spelandet går till, men eventuella missuppfattningar de skaffar sig i början är väldigt svåra att påverka.

Jag spelleder uteslutande fantasy nuförtiden och där finns en specialgrej att tänka på. Många vuxna saknar den fantasyallmänbildning som rollspelare, ungdomar och barn har. Sedan en del år är fantasyn en självklar och stor del av de ungas populärkultur. Så har det inte alltid varit, och det märks när man spelleder folk i övre medelåldern.

Annars är väl vuxna som folk är mest. :gremtongue:
Med lite anpassning till exakt vilka individer man spelar med är det samma rollspelsprinciper som gäller (vilka nu de är).

Greymourn

Swordsman
Jag har faktiskt några tips...

Iaf på vad man inte ska låta en nybörjar pensionär ta del av...
I den arla urtid (inte särskilt länge sedan) stod min farmor (då strax över 70) för inköpandet av mina (och min brors) rollspel, huvudsakligen i samband med jul och födelsedagar...

Efter att hon hade lagt ut ganska måga tusen kronor på rollspel hade hon strax innan en jul Drakar & Demoners Grundregler samt Tjuvar & Lönnmördare hemma hos sig...

Nyfiken på vad vi gjorde med alla dessa böcker började hon ögna igenom grundboken... Nästan direkt hittade hon D&D´s ålderstabell 71+ Uråldrig... Ett hårt slag :gremgrin: Hon lade ifrån sig den boken och tittade istället i T&L, Och däri fanns dolkar, dolkar, gifter, dolkar och strypsnaror...

Min farmor var vid det här laget ganska inne på att slänga böckerna istället för att ge dem till sina 10 resp. 12 åriga barnbarn, men besinnade sig i sista sekund...

Lyckligtvis har varken jag eller min bror strypt eller giftmördat någon... Fast som kock e jag ganska förtjust i knivar, knivar och knivar...