Nekromanti Barnspel från Wizards

Rising

Vila i frid
Jag hade inte sett det, men *dang* vad smart!

Vi har ju hela tiden pratat om svårigheterna med att få in rollspel på leksaksaffärer och nå unga spelare, men att tydligt och uttryckligen rikta in sig på rollspelande föräldrar (eller lärare, ungdomsföreningsledare, storasyskon, bla bla) var ett grepp som jag inte riktigt hade tänkt på, och som kändes klockrent så fort jag förstod vad det handlade om.

Däremot tycker jag själva äventyret i sig var en besvikelse. Simpel layout och enkla skissartade illustrationer tror jag var ett dåligt grepp. Jag förstår inte alls varför de valt att hålla tillbaka på det visuella; när jag snarare tror att det är i ett sådant här sammanhang som det är extra viktigt med flash, bells and whistles.

Själva intrigen och spelupplevelsen verkar rätt MEH dessutom. Jag hade hoppats på något i stil med Krugal Svylses förbannelse; häftiga och roliga saker med oomph; händelser som uppmuntrar till kreativitet, spelarmedverkan och roliga scener, maffiga monstermöten som känns episka och skojiga bifigurer. Det här... var väldigt vanilj, på ett sällsynt oinspirerat sätt.

---

Nå; väldigt bra tänkt. Att rikta ett rollspel till vuxna som vill ha något att spelleda för barn; det kändes klockrent och fräscht. Men det behöver göras på ett annorlunda sätt.

Möller

Hubert Hortlax
Cool idé, att skapa äventyr som vuxna kan spelleda barn i. Har inte läst igenom äventyret dock, men litar på andra som säger att WotC inte riktigt överträffat sigsjälva här. Synd.

Men för de som är lite mer indie finns Sagolek. 110 kort med generisk sago-fantasy-motiv är vad jag använder på förskolan jag praktiserar på för att introducera barnen till berättarlekar.

Lukas

Mannen i Gult
Möller said:
Men för de som är lite mer indie finns Sagolek. 110 kort med generisk sago-fantasy-motiv
När jag gick i trean så använde vi sagoleken på svenska lektionerna. Det var riktigt kul om jag kommer ihåg rätt.

tycker att Iden med att man ska få barn att börja spela Berättarspel/rollspel är en väldigt bra ide och hoppas att fler lärare kan inse hur bra rollspel är som inlärningssett.

Kanske är det här början på en ny storhets tid för Rollspel.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lukas said:
Kanske är det här början på en ny storhets tid för Rollspel.
Det vore visserligen trevligt, men föga troligt.

Den enorma rollspelsvåg som sköljde över Sverige under åttiotalet var, som så många andra fritidssysselsättningare, en trend. Liksom med frimärkssamlande, modelljärnvägar, rockringar, rullbrädor och luktsuddisar har trenden gått över, och kvar finns en skara hardcorefans och en ganska blygsam nyrekrytering. Helt enkelt för att det ständigt kommer nya fräna saker att ägna sin fritid åt.

Emellanåt kommer trender förstås tillbaka, men det är ytterst sällsynt att de uppnår samma popularitetsnivå som första gången. Vi upplevde en rollspelsrenässans runt 2000 med bl.a. D&D3 och DoD6 och M:UA – men det spelades inte rollspel i varje högstadieklass som det gjorde femton år tidigare.

Nu kanske jag låter lite pessimistisk. Jag hoppas förstås på ett massivt inflöde av nya spelare – men jag är långt ifrån säker på att det kommer att ske.

CapnZapp

Myrmidon
Jag gillar idén och:

Äntligen ett enkelt D&D-regelsystem!

Men jisses vad trist och nerkokt äventyr. Och fula illustrationer.

Återigen är det rädslan för att skapa något livskraftigt, något som står på egna ben - och därmed hotar dra fokus från flaggskeppsprodukten D&D som ställer till det.

TSR/WotC har aldrig lyckats skapa något vettigt enkelt spel för nybörjare, och de lär inte lyckas den här gången heller.

För de vill/vågar inte lyckas.

Sålänge de fortsätter försöka skapa starter-produkter som bara är avsedda att knuffa in nya spelare till D&D lär inget ändras; och andra spel och andra hobbies kommer fortsätta kunna locka ungdomar ohotat...

Suck.

rjonas

Hero
CapnZapp said:
Äntligen ett enkelt D&D-regelsystem!
Du har rätt! Jag såg inte skogen för träden var i vägen. Jag bläddrade igenom och konstaterade att det var trist och tänkte inte på att enkla spelsystemet är underbart. :gremsmile: