Jag hade inte sett det, men *dang* vad smart!
Vi har ju hela tiden pratat om svårigheterna med att få in rollspel på leksaksaffärer och nå unga spelare, men att tydligt och uttryckligen rikta in sig på rollspelande föräldrar (eller lärare, ungdomsföreningsledare, storasyskon, bla bla) var ett grepp som jag inte riktigt hade tänkt på, och som kändes klockrent så fort jag förstod vad det handlade om.
Däremot tycker jag själva äventyret i sig var en besvikelse. Simpel layout och enkla skissartade illustrationer tror jag var ett dåligt grepp. Jag förstår inte alls varför de valt att hålla tillbaka på det visuella; när jag snarare tror att det är i ett sådant här sammanhang som det är extra viktigt med flash, bells and whistles.
Själva intrigen och spelupplevelsen verkar rätt MEH dessutom. Jag hade hoppats på något i stil med Krugal Svylses förbannelse; häftiga och roliga saker med oomph; händelser som uppmuntrar till kreativitet, spelarmedverkan och roliga scener, maffiga monstermöten som känns episka och skojiga bifigurer. Det här... var väldigt vanilj, på ett sällsynt oinspirerat sätt.
---
Nå; väldigt bra tänkt. Att rikta ett rollspel till vuxna som vill ha något att spelleda för barn; det kändes klockrent och fräscht. Men det behöver göras på ett annorlunda sätt.