Nekromanti BAS, Grundchanser, FV och lite andra funderingar..

G

Guest

Guest
Hej hopp igen...

Vad jag fattat som så får man INTE BAS i FV som bonus, utan det är bara värdet som avgör hur högt man kan ha i FV från början...Har jag fattat rätt???

Sen nästa fundering...Varför e RiotMinds så insnöade på låga FV från början??? Jag menar, det är orättvist att det inte finns regler för hur man skapar en äldre mer erfaren"gubbe"
Satt på muggen på jobbet och räknade lite på det där...Kom fram till följande: En Magiker på 60 år med normala Grundegenskaper och en framgång, något bättre än genomsnittet har kanske 10 - 11 i FV på någon av sina Kärnfärdigheter...Med andra ord...inte alls så erfaren som man kanske kan tänka sig...

Jag har gjort följande husreger [Dom e INTE testade]:

Vid sidan av dom vanliga FP´na man får som är öronmärkta till respektive färdigheter så kommer spelara även att får ytterligare lika många FP att sätta ut på valfria färdigheter. Dessutom har jag tagit bort multiplara vid extra kostnad ju mer man ökar i FV...Alltså en färdighet som kostar 2 FP kostar alltså 20 FP om man ökar den till FV 10. Dessa husregler gäller bara vid skapelse av rollpersonerna. Senare under spelets gång gäller reglerna!

Jaha...Det var väl allt...Kommentarer??

Jo, en grej till...Finns det någon karta över Trudvang???

Mvh
Lexx - I Worship his Shadow

Storuggla

Champion
"Vad jag fattat som så får man INTE BAS i FV som bonus, utan det är bara värdet som avgör hur högt man kan ha i FV från början...Har jag fattat rätt???"

Ehhh... nu sitter jag på jobbet men jag kan inte minnas vad du menar. Menar du när du ska köpa färdigheter och man kollar på en tabell där man tar alla grundvärden och får en liten nuffra?

"Sen nästa fundering...Varför e RiotMinds så insnöade på låga FV från början??? Jag menar, det är orättvist att det inte finns regler för hur man skapar en äldre mer erfaren"gubbe" "

Ingen aning. Jag tycker det är lite kul förvisso, me sen gillar jag att spela losers :gremgrin:

"Satt på muggen på jobbet och räknade lite på det där..."

...

"Vid sidan av dom vanliga FP´na man får som är öronmärkta till respektive färdigheter så kommer spelara även att får ytterligare lika många FP att sätta ut på valfria färdigheter. Dessutom har jag tagit bort multiplara vid extra kostnad ju mer man ökar i FV...Alltså en färdighet som kostar 2 FP kostar alltså 20 FP om man ökar den till FV 10. Dessa husregler gäller bara vid skapelse av rollpersonerna. Senare under spelets gång gäller reglerna! "

Det kan funka. Ska testa dem nästa gång någon gör en gubbe.

"Jo, en grej till...Finns det någon karta över Trudvang???"

I Jorges Bestiarium.

Storuggla, med blålera på

G

Guest

Guest
Menar du när du ska köpa färdigheter och man kollar på en tabell där man tar alla grundvärden och får en liten nuffra?

Nja...Det finns ett BAS värde som avgör hur mycket man kan öka i sina FV från början. Finns även en sådan ruta på formuläret...
Det e just om detta värde jag undrar om. Får man detta värde i FV som Bonus eller är det bara en Siffra för begränsning???

Ingen aning. Jag tycker det är lite kul förvisso, me sen gillar jag att spela losers

Hehe...Jo, jag håller med dig...Det e skit skoj, speciellt att sedan se hur "gubben" utvecklas...MEN just nu skriver jag på ett äventyr där det krävs att en av Karaktärerna är äldre och mer erfaren...Visst, jag kan bara ge den spelaren en kasse extra poäng...Men det känns inte riktigt rätt...

...

Tja, jag har inte alltid fullt upp... :gremtongue:

I Jorges Bestiarium

Ohhh...Tack....Ska Trolla fram det!
"Irgyrm Hzzzisamitrrr Kharammboggg TrudViggannng Karrtoorrriggggaaaa!!

!!!TJOFFF!!!

HATAR FORTFARANDE WINAMP 3.0

Mvh
Lexx - I Worship his Shadow